IAA Hannover -hyötyajoneuvonäyttely - Sähköä ilmassa

Kuorma-autoalan merkittävin näyttelytapahtuma oli ladattu täyteen sähköä. Päästövähennysvaatimusten kiristyessä autovalmistajat tuovat yhä kattavammin tarjolle vaihtoehtoisten polttoaineiden kirjoa. Etenkin sähköistys etenee nyt kovaa vauhtia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vuoden kuorma-autoksi 2019 valittiin Ford F-Max. Raati korosti valinnassaan 500 hv tehoisen Ecotorq- moottorin ja ZF Traxon automaattivaihteiston yhteispeliä ja hiljaisuutta sekä kehittyneitä rullaus ja vakionopeudensäätimen ominaisuuksia sekä mukavaa ohjaamoa.
Vuoden kuorma-autoksi 2019 valittiin Ford F-Max. Raati korosti valinnassaan 500 hv tehoisen Ecotorq- moottorin ja ZF Traxon automaattivaihteiston yhteispeliä ja hiljaisuutta sekä kehittyneitä rullaus ja vakionopeudensäätimen ominaisuuksia sekä mukavaa ohjaamoa.
Yksi merkittävimmistä uutuuksista oli Mercedes-Benz Actros. Siinä on ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautossa puoliautomaattinen Active Drive Assist -ajoavustin. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Asiakasatoimitukset alkavat vuoden 2019 huhti–toukokuun paikkeilla.
Yksi merkittävimmistä uutuuksista oli Mercedes-Benz Actros. Siinä on ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautossa puoliautomaattinen Active Drive Assist -ajoavustin. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Asiakasatoimitukset alkavat vuoden 2019 huhti–toukokuun paikkeilla.
Venäläinen GAZ kurkkii laajemmille markkinoille. Uudistettu GAZelle täyttää Euro-6- päästönormit. Konepeiton alla on Volkswagenin 2,0-litrainen 136 hv turbodiesel, jonka parina on uusi 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto. Tarjolla on umpipakettiauton lisäksi alustamalli sekä bussiversio.
Venäläinen GAZ kurkkii laajemmille markkinoille. Uudistettu GAZelle täyttää Euro-6- päästönormit. Konepeiton alla on Volkswagenin 2,0-litrainen 136 hv turbodiesel, jonka parina on uusi 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto. Tarjolla on umpipakettiauton lisäksi alustamalli sekä bussiversio.
Vuoden pakettiautoksi 2019 valittiin PSA:n kolmikko Citroen Berlingo, Peugeot Partner ja kuvan Opel Combo. Raati perusteli valintaa hyvällä ajettavuudella, innovatiivisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä sekä taloudellisuudella. Suomeen mallisto tulee loka–marraskuussa ja asiakastoimitukset alkavat vuoden vaihteen paikkeilla.
Vuoden pakettiautoksi 2019 valittiin PSA:n kolmikko Citroen Berlingo, Peugeot Partner ja kuvan Opel Combo. Raati perusteli valintaa hyvällä ajettavuudella, innovatiivisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä sekä taloudellisuudella. Suomeen mallisto tulee loka–marraskuussa ja asiakastoimitukset alkavat vuoden vaihteen paikkeilla.
Citroen-pakettiautoja saa jatkossa myös nelivetoisina. Neliveto toteutetaan yhteistyössä vuonna 1979 perustetun, autoalalla tunnetun nelivetoasiantuntijan, Dangelin kanssa. Tarvittaessa maasto-ominaisuuksia voidaan parantaa vielä lisää, sillä saatavilla on myös 60 mm:n maavaran korotus sekä takatasauspyörästön lukitus.
Citroen-pakettiautoja saa jatkossa myös nelivetoisina. Neliveto toteutetaan yhteistyössä vuonna 1979 perustetun, autoalalla tunnetun nelivetoasiantuntijan, Dangelin kanssa. Tarvittaessa maasto-ominaisuuksia voidaan parantaa vielä lisää, sillä saatavilla on myös 60 mm:n maavaran korotus sekä takatasauspyörästön lukitus.
Daimler esitteli lopulta T1b- luokan traktoriksi hyväksytyn Mercedes-Benz Unimogin. 13,5 tonnin kokonaispainon U530 Unimogissa on 220 kW:n tehoinen OM936-moottori.
Daimler esitteli lopulta T1b- luokan traktoriksi hyväksytyn Mercedes-Benz Unimogin. 13,5 tonnin kokonaispainon U530 Unimogissa on 220 kW:n tehoinen OM936-moottori.
Ford tuo ensi vuonna markkinoille Transit Custom Plug-In-hybridin. Voimalinjan muodostaa on 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori ja 70 kW:n sähkömoottori.
Ford tuo ensi vuonna markkinoille Transit Custom Plug-In-hybridin. Voimalinjan muodostaa on 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori ja 70 kW:n sähkömoottori.
Ford Transit Custom Plug-In-hybridin 14 kWh tehoinen nestejäähdytteinen litium-akusto on sijoitettu lattian alle. Toimintasäde sähköllä on noin 50 kilometriä.
Ford Transit Custom Plug-In-hybridin 14 kWh tehoinen nestejäähdytteinen litium-akusto on sijoitettu lattian alle. Toimintasäde sähköllä on noin 50 kilometriä.
Hiabin Supertruck-konseptin keskeinen ajatus on koukkulavalaitteen runkoon integroitu asennuspeti ja myös nosturi. Tämä mahdollistaa vakiomitoitetun rakenteen nopean asennuksen, koska hitsauksia ei tarvita. Johtosarja kytketään suoraan auton CAN-väylään. Järjestelmä käsittää Ultima 21 -koukkulavan ja sähköisen voiman ulosoton (ePTO).
Hiabin Supertruck-konseptin keskeinen ajatus on koukkulavalaitteen runkoon integroitu asennuspeti ja myös nosturi. Tämä mahdollistaa vakiomitoitetun rakenteen nopean asennuksen, koska hitsauksia ei tarvita. Johtosarja kytketään suoraan auton CAN-väylään. Järjestelmä käsittää Ultima 21 -koukkulavan ja sähköisen voiman ulosoton (ePTO).
DAF CF Electric 4x2 vetoauto, joka pystyy vetämään 37 tonnin yhdistelmää. Siinä käytetään VDL:n E-Power-tekniikkaa. Älykkään voimansiirron perustana on 210 kW/286 hv (tehopiikki: 240 kW/326 hv) sähkömoottori, joka saa virtaa 170 kWh:n litiumakusta. Toimintamatka on noin 100 kilometriä. Akkujen pikalataus onnistuu puolessa tunnissa ja täyteen lataukseen menee 1,5 tuntia.
DAF CF Electric 4x2 vetoauto, joka pystyy vetämään 37 tonnin yhdistelmää. Siinä käytetään VDL:n E-Power-tekniikkaa. Älykkään voimansiirron perustana on 210 kW/286 hv (tehopiikki: 240 kW/326 hv) sähkömoottori, joka saa virtaa 170 kWh:n litiumakusta. Toimintamatka on noin 100 kilometriä. Akkujen pikalataus onnistuu puolessa tunnissa ja täyteen lataukseen menee 1,5 tuntia.
Uusi kaksitonninen Transit tulee markkinoille vuoden 2019 puolivälissä. Auton polttoainetehokkuus on kohentunut 7 %. Tarjolle tulee myös ensimmäisenä tässä kokoluokassa diesel-kevythybridi (mHEV). Nykyisten teholuokkien 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi on tarjolla uusi 185 hevosvoiman moottori, jonka yhteyteen takavetoisena saa 10-nopeuksisen automaatin. Myös kantavuus on aiempaan verrattuna parantunut.
Uusi kaksitonninen Transit tulee markkinoille vuoden 2019 puolivälissä. Auton polttoainetehokkuus on kohentunut 7 %. Tarjolle tulee myös ensimmäisenä tässä kokoluokassa diesel-kevythybridi (mHEV). Nykyisten teholuokkien 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi on tarjolla uusi 185 hevosvoiman moottori, jonka yhteyteen takavetoisena saa 10-nopeuksisen automaatin. Myös kantavuus on aiempaan verrattuna parantunut.
Volvo panostaa vahvasti vähäpäästöiseen kuljetuskalustoon. FH:sta on tarjolla sekä kuvan 0-päästöinen sähkökuorma-auto että LNG-versio. Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund näkee, että kaasu on nyt kovassa nosteessa mm. Saksan valtion myöntämien hankintatukien sekä Gasumin LNG-verkon laajennuksen takia. Toimet lisäävät kysyntää ja tarjontaa kaikin puolin. Hän peräänkuuluttaa valtiovallalta vahvempia toimia kaasuautoilun edistämiseksi Suomessa.
Volvo panostaa vahvasti vähäpäästöiseen kuljetuskalustoon. FH:sta on tarjolla sekä kuvan 0-päästöinen sähkökuorma-auto että LNG-versio. Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund näkee, että kaasu on nyt kovassa nosteessa mm. Saksan valtion myöntämien hankintatukien sekä Gasumin LNG-verkon laajennuksen takia. Toimet lisäävät kysyntää ja tarjontaa kaikin puolin. Hän peräänkuuluttaa valtiovallalta vahvempia toimia kaasuautoilun edistämiseksi Suomessa.
Renault on testannut sähköisiä kuorma-autoja yli miljoonan kilometrin verran. Z.E.-malliston tuotanto alkaa ensi vuonna ja autoja on saatavilla 2019 loppukesästä lähtien. Täyteen vauhtiin päästään 2020.
Renault on testannut sähköisiä kuorma-autoja yli miljoonan kilometrin verran. Z.E.-malliston tuotanto alkaa ensi vuonna ja autoja on saatavilla 2019 loppukesästä lähtien. Täyteen vauhtiin päästään 2020.
eFuso Vision One on 23 tonnin kokoluokan sähkökuorma-autokonsepti. Autossa on 300 kWh akusto, jolla luvataan parhaimillaan 350 kilometrin toimintasäde. Hyötykuormaa saadaan mukaan 11 tonnia.
eFuso Vision One on 23 tonnin kokoluokan sähkökuorma-autokonsepti. Autossa on 300 kWh akusto, jolla luvataan parhaimillaan 350 kilometrin toimintasäde. Hyötykuormaa saadaan mukaan 11 tonnia.
Hyundai Motor tekee merkittävän avauksen 0-päästöisen kuljettamisen saralla. Yritys toimittaa yhteistyössä H2 Energyn kanssa 1 000 polttokennotekniikkaa käyttävää kuorma-autoa Sveitsiin vuosien 2019–2023 välillä. Mallisto käsittää 4x2 ja 6x2 vetureita. Autoissa on 190 kW polttokenno ja 350 kW sähkömoottori. Toimintasäde on noin 400 kilometriä ja tankkaus kestää noin 7 minuuttia.
Hyundai Motor tekee merkittävän avauksen 0-päästöisen kuljettamisen saralla. Yritys toimittaa yhteistyössä H2 Energyn kanssa 1 000 polttokennotekniikkaa käyttävää kuorma-autoa Sveitsiin vuosien 2019–2023 välillä. Mallisto käsittää 4x2 ja 6x2 vetureita. Autoissa on 190 kW polttokenno ja 350 kW sähkömoottori. Toimintasäde on noin 400 kilometriä ja tankkaus kestää noin 7 minuuttia.
VW I.D. Buzz Cargo on vielä konseptiasteella. Auto pohjautuu uuteen I.D. Automatisaation ja sähköisen voimalinjamoduulin (MEB) yhdistelmään. MEB tarjoaa akun teho ja auton koko huomioiden 330–550 kilometrin toimintasäteen. K-Auton hyötyajoneuvojohtaja Juha-Pekka Sihvonen kertoo, että malli tulee tuotantoon ja on markkinoilla noin 2021 tienoilla.
VW I.D. Buzz Cargo on vielä konseptiasteella. Auto pohjautuu uuteen I.D. Automatisaation ja sähköisen voimalinjamoduulin (MEB) yhdistelmään. MEB tarjoaa akun teho ja auton koko huomioiden 330–550 kilometrin toimintasäteen. K-Auton hyötyajoneuvojohtaja Juha-Pekka Sihvonen kertoo, että malli tulee tuotantoon ja on markkinoilla noin 2021 tienoilla.
Scania esitteli kaupunkiliikenteeseen tarkoitetut PHEV-/HEV-ajoneuvot. Scanian mukaan hybridi on edullisempi kuin täyssähkö, mutta kalliimpi kuin perinteinen diesel. Säästö tulee kuitenkin pitkällä aikajänteellä alentuvien käyttökustannusten muodossa. Tilauskirjat on avattu, ja autojen toimitukset alkavat ensi vuonna.
Scania esitteli kaupunkiliikenteeseen tarkoitetut PHEV-/HEV-ajoneuvot. Scanian mukaan hybridi on edullisempi kuin täyssähkö, mutta kalliimpi kuin perinteinen diesel. Säästö tulee kuitenkin pitkällä aikajänteellä alentuvien käyttökustannusten muodossa. Tilauskirjat on avattu, ja autojen toimitukset alkavat ensi vuonna.
MANin tavoitteena on olla johtava sähköisten kuorma-autojen toimittaja 3,5–26 tonnin kokoluokissa. MAN esitteli 15-tonnin kokoluokan CitE-prototyypin. Kaupunkikäyttöön tarkoitetun mallin toimintasäde on noin 100 kilometriä. CitE-poh- jaisia autoja on tulossa lisää 2021 paikkeilla.
MANin tavoitteena on olla johtava sähköisten kuorma-autojen toimittaja 3,5–26 tonnin kokoluokissa. MAN esitteli 15-tonnin kokoluokan CitE-prototyypin. Kaupunkikäyttöön tarkoitetun mallin toimintasäde on noin 100 kilometriä. CitE-poh- jaisia autoja on tulossa lisää 2021 paikkeilla.
Allison esitteli uuden 9-nopeuksisen automaattivaihteiston. Se pohjautuu 6-nopeuksiseen versioon ja siinä on Stop-Start-ominaisuus. Vaihteisto on mitoitettu aina 1 200 Nm saakka. Automaatti on tarkoitettu keskiluokan kuorma-autoihin ja busseihin aina 26 tonniin saakka.
Allison esitteli uuden 9-nopeuksisen automaattivaihteiston. Se pohjautuu 6-nopeuksiseen versioon ja siinä on Stop-Start-ominaisuus. Vaihteisto on mitoitettu aina 1 200 Nm saakka. Automaatti on tarkoitettu keskiluokan kuorma-autoihin ja busseihin aina 26 tonniin saakka.

Jo 67. kerran järjestetty IAA Nutzfahrzeuge -hyötyajoneuvonäyttely keräsi alan sidosryhmät yhteen Saksaan Hannoveriin. Yli 2 100 näytteilleasettajaa yli 50 eri maasta tarjosi valtavan kattauksen kuljetusalan uutuuksia ja innovaatioita, joista entistä suurempi osa liittyi digitalisaatioon ja liikenteen sähköistymiseen liittyviin kysymyksiin. Toki, myös perinteisellä raudalla ja dieselillä oli edelleen vahva asema messujen kattauksessa.

Tiukat päästövähennystavoitteet

Ajoneuvoteollisuutta ohjaavat nyt vahvasti yhä tiukemmat päästövähennystavoitteet. Liikenne tuottaa noin 25 % kaikista Euroopan alueen päästöistä. Kun muilla sektoreilla päästöjä on saatu alennettua, ovat liikenteen päästöt lisääntyneet. Ennusteiden mukaan päästöt ovat kasvamassa yhä edelleen liikennemäärien kasvaessa. Siksi EU-komissio on asettanut sangen kunnianhimoiset tavoitteet päästöjen alentamiseksi. Suunnitelman mukaan kuorma-autojen CO2-päästöjen tulisi alentua nykytasolta 15 % vuoteen 2025 mennessä ja 30 % vuoteen 2030 mennessä. Vastaavat tavoitteet on jo aiemmin asetettu henkilöautoille. Osa autovalmistajista on ilmoittanut, että tavoitteisin on erittäin vaikea päästä, mutta osa taas näkee, että komission tavoitteet ovat saavutettavissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottoritekniikan kehitys, sähköiset ratkaisut ja akkuteknologia, digitalisaatio, aerodynamiikka, voimansiirrot ja renkaat sekä uusituvat ja vähäpäästöisemmät polttoaineet – nämä ovat keinoja, joilla alan teollisuus vastaa osastaan päästötalkoissa. Näyttelyssä olivatkin vahvasti esillä uudet innovaatiot ja erilaiset konseptit sekä päästöjen alentamiseen keskittyvät ratkaisut. Paljon on tehty ja saavutettu, mutta iso työ on vielä edessä. Tulevaisuudessakin valtaosa tavaraliikenteestä hoidetaan kumipyörien päällä.