Belarus tunkee pullingradoille – Red Wind Iwan -traktori radalla

Pullingissa on totuttu näkemään etupäässä länsimerkkejä, muutamaa Ursusta ja Zetoria lukuun ottamatta. Ensi kaudelle valkovenäläismerkki kuitenkin ottaa pontevan askeleen kohti vetoratoja, kun Vetelin Räyringissä Raimo Haapalan pajalla valmistunut MTZ 50 asettuu vaunun eteen.
Olisipa tällaisia kelejä pitkin kesää, niin mukavahan sitä olisi Ivanilla vaunua kiskoa, miettii Raimo Haapala kevään auringonpaisteessa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Belaruksesta pulling-traktorin rakentaneet Haapalan miehet eivät ole aivan tuntemattomia alan piireissä, sillä Raimo Haapalan poika Lasse ajoi viime vuonna 2500-kiloisten farmiluokassa pronssille. Piiskattavan Lassella oli komea Majori. Lasse jatkaa edelleenkin kisaamista, mutta isänkin piti päästä mukaan. Vain vetotraktori puuttui.

Litrat ja huumori ratkaisivat

Raimo mietti sopivaa aihiota super farmi 3000-luokkaan. Säännöt rajaavat koneen nelisylinteriseksi ja korkeintaan 5,5 -litraiseksi. Silmiin osui Keltaisessa Pörssissä ilmoitus vuoden 1966 mallisesta Belkusta, jossa olisi valmiina 4,75 litran nelonen. Ja samallahan radalle saataisiin uutta väriä ja pilkettä pullingväen silmäkulmaan. Jo samana päivän aihio oli pajan pihassa ja heti kohta alkoi MTZ 50:n uusi elämä ja Red Wind Iwanin synnytys.

Vaihteisto ja voimansiirto käytiin läpi ja ne havaittiin kunnollisiksi. Kytkin parannettiin 14-tuumaiseksi sintterikytkimeksi. Seuraavaksi oli vuorossa moottori, josta oli tarkoitus ottaa hieman enemmän hevosia kuin alkuperäiset 60.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäiseksi litratilavuutta kasvatettiin 5,3 litraan suurentamalla porausta. Sopivat sylinteriputket löytyivät Scaniasta. Seuraavaksi oli vuorossa mäntien etsintä. Lopulta Bedfordin 116,4 milliset männät tuntuivat olevan lähimpänä aiottuja mittoja. Mutta pettymys tuli siinäkin. Pari milliä liian alhaalle männän pää kaikesta huolimatta jäi. Eihän siinä auttanut kuin höylätä lohkosta vastaavasti perin millin lastu pois, jolloin puristussuhde saatiin halutulle tasolle.

Kovaa näverrystä

Kun lohko oli kasassa, oli aikaa paneutua venttiilikannen työstämiseen. Alkuperäiset venttiilit olivat kovin tukkoiset, joten Raimo päätti avartaa hengitystä oikein isän kädellä. Nyt pakokaasut häipyvät 52-millisen venttiilin kautta ja uutta ilmaa ammennetaan 54 milliä halkaisijaltaan olevan venttiilin välistä.

Raimo kertoo avarrustyön olleen jännää, sillä koko ajan arvellutti, mitenkähän paksulti naapurin valurit ovat vesikanavat aikanaan tehneet. Mutta rautaa onneksi oli sen verran, että reikiä ei tullut lisää ja kansi pysyi kasassa uusillakin venttiileillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvo Pentan koneessa palvellut turbo asennettiin varmistamaan Belaruksen riittävä hengitys. Ahtopaineeksi Raimo on kaavaillut neljää baria, mutta nähtäväksi jää, kuinka siihen päästään.

Ruiskutuspumppu on Lassen käsialaa. Viime kesän farmiluokasta saatujen kokemusten mukaan evään pitäisi riittää pykälää järeämmällekin koneelle.

Viime kesän opit ovat olleet kovaa valuuttaa Belariuksen tekemisessä. Lassen koneessa ei aluksi meinattu saada ahtopaineita nousemaan millään. Kun tähän löytyi konstit, niin letkut ja putket alkoivat irtoilla toisistaan.

Päätymistä super farmi 3000-kiloisiin Raimo perustelee puhtaasti hinnalla. Tässä luokassa on mahdollista kisata menestyksekkäästi edullisellakin vehkeellä, kunhan remontit vaan pystyy itse tekemään.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tulevan kauden tavoitteita Raimo ei ole vielä lyönyt lukkoon, mutta ainakin pari koukkupistettä siintää Räyringin miehen mielessä. n

Avaa artikkelin PDF