Cereals 2013, Lincolnshire, Iso-Britannia: Turvamerkintä suojelee varkauksilta

Mikrotransponderilla merkitty ajoneuvo loistaa valvontalaitteessa kuin majakka merellä. Poliisin, tienpitäjän tai tullin haavin ohi ei enää mennä ilman kiinnijäämisen riskiä.
RFID (vas.) sekä Datadot (oik.) tekniikoilla ajoneuvot merkitään huomaamattomasti, mutta varmasti. Varkaus jää usein vain aikeeksi, sillä tekijä jää kiinni entistä herkemmin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Koneen tiedot voidaan tarkistaa RFID-lukulaitteella. Jos kone on ilmoitettu varastetuksi, se näkyy heti järjestelmässä. Pintamaalaukset tai rekisterikilven vaihto ei auta – käry käy varmasti.
Koneen tiedot voidaan tarkistaa RFID-lukulaitteella. Jos kone on ilmoitettu varastetuksi, se näkyy heti järjestelmässä. Pintamaalaukset tai rekisterikilven vaihto ei auta – käry käy varmasti.
Dave Luscombe näyttää , että tämä merkki saa monen harkitsemaan kaksi kertaa, kannattaako anastukseen ryhtyä. Kiinnijäämisen riski kasvaa merkitsevästi.
Dave Luscombe näyttää , että tämä merkki saa monen harkitsemaan kaksi kertaa, kannattaako anastukseen ryhtyä. Kiinnijäämisen riski kasvaa merkitsevästi.

RFID-järjestelmien idea on yksinkertainen: ajoneuvoon kiinnitetään radiotaajuudella toimiva RFID-tunniste (Radio Frequency Identification), johon voidaan ladata haluttu taustatieto koneesta. Tämä tieto kulkee koneen mukana ja on tarvittaessa helposti luettavissa. Koneen identiteetti seuraa sitä aina ja kaikkialla.

Järjestelmä muistuttaa perustaltaan viivakoodia tai neliömatriisia, mutta on luettavissa ilman suoraa näköyhteyttä. Radiosignaali mahdollistaa tiedonsiirron lähietäisyydeltä, esimerkiksi viranomaisvalvonnassa tien päällä.

Koska RFID-lähettimen valmistuskustannus komponenttina on hyvin edullinen, voidaan samaan koneyksikköön kiinnittää useampikin siru. Pienen kokonsa ansiosta ne ovat käytännössä mahdottomia löytää ja siten irrottaa. Kiinnijäämisen riski nousee RFID-merkinnän ansiosta monta pykälää isommaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

RFID-merkitty laite kuuluu aina johonkin taustajärjestelmään, jotka itse asiassa koostuvat useista toisiaan täydentävistä merkintätekniikoista.

CESAR merkitsee työkoneet

Brittiläinen Datatag on yksi alan edelläkävijöistä. Yhtiön CESAR-järjestelmä lanseerattiin vuonna 2007. Tätä nykyä CESAR on alan johtavia toimijoita Euroopassa ja globaalistikin.

”CESAR-järjestelmä on asennettu jo yli 100 000 työkoneeseen”, kertoo yhteistyöpäällikkö Dave Luscombe.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Brittien järjestelmässä työkoneeseen asennetaan riittävä määrä RFID-tekniikkaan perustuvia transpondereita. Kone myös merkitään kolmiotarralla, jotta ulkopuolisetkin tietävät koneen sisältävän varkaudeneston.

Koneen tiedot tallennetaan transpondereiden muisteihin. Tiedot löytyvät myös järjestelmän tietokannasta, johon ainoastaan valtuutetuilla viranomaisilla on pääsy.

Järjestelmään kuuluu myös Datadot-mikromerkkaustekniikka. Siinä laitteeseen maalataan esimerkiksi pinnoite, jossa on tuhansia mikroskooppisen pieniä, lasertekniikalla kaiverrettuja datapisteitä. Ne saadaan näkyviin UV-valon ja lukulaitteen avulla.

Eri tekniikoiden yhteiskäyttö tekee CESAR:n ratkaisusta varman ja varkaille käytännössä mahdottoman kiertää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Merkintä vähentää varkauksia

Brittiläisten vahinkotilastojen mukaan on jo osoitettavissa, että CESAR-merkitty kalusto joutuu keskimäärin neljä kertaa harvemmin varkauden kohteeksi. Lisäksi tilastot näyttävät, että CESAR-merkityn kaluston takaisinsaanti on kuusi kertaa todennäköisempää kuin merkitsemättömän.

Tilastot on huomattu myös brittiläisissä vakuutusyhtiöissä. CESAR-merkittyjen ajoneuvojen varkausvakuutuksille on mahdollista saada jopa 20 prosentin alennus.

Myös kunnallistekniikan ja vastaavien urakkaneuvotteluissa on huomattu, että RFID-merkityillä koneilla työskentelevä on etusijalla kilpailussa, koska kalusto pysyy todennäköisesti työmaalla koko urakan ajan. Urakat pysyvät aikataulussa.

Esittelimme järjestelmää Cerealsin alla pohjoismaisille vakuutusyhtiöille, Suomi mukaan lukien”, kertoi johtaja John Bradley lopuksi.

Oletettavissa on siis lisää uutisia RFID-rintamalta. Jos järjestelmä lanseerataan Suomeen, on todennäköistä, että se tehdään yhteistyössä vakuutusyhtiöiden kanssa. Ruotsissa ollaan jo liikkeellä, ja lienee vain ajan kysymys, koska CESAR rantautuu Suomeen.

Kohtuulliset kustannukset

RFID-merkintää voi käyttää muuallakin kuin työkoneissa ja muissa kookkaissa kohteissa. Kaikki arvotavara, joka on vaarassa joutua vääriin käsiin, kannattaa merkitä. Moottoripyörät, asuntovaunut, mönkijät, jopa hevosten satulat löytyvät sovellutusten listalta. Antiikkiesineet ovat erityisen sopivia kohteita. Ne merkitään mikrotason Datadot-merkinnällä.

Järjestelmän kustannus on alhainen ja sisältää ainoastaan kertamaksun. Asennus onnistuu myös

kotikonstein, vaikkakin tehdasasennuksessa on puolensa. Tyypillinen kertakustannus isolle työlaitteelle tai ajoneuvolle on noin 95–130 euroa (alv 0 %). Viranomaisille Datatag toimittaa lukulaitteet korvauksetta.

Lukulaitteita ei myydä lainkaan turvallisuussyistä. Omistajatietojen manipulointi CESAR:iin on tehty mahdottomaksi käyttäen moniportaista suojattua järjestelmää.

Kaiken kaikkiaan yhteistyö poliisin kanssa on ollut tiivistä. Datatag muun muassa kouluttaa henkilöstöä jatkuvasti. Kurssit ovat olleet hyvin suosittuja.

Jos Briteistä tuotavassa käytetyssä työkoneessa on CESAR-merkintä, voidaan tiedot päivittää uudelle suomalaiselle omistajalle. Järjestelmän kattavuus yli Euroopan ja mantereiden on osa kehitystä, jolla alan rikollisuutta ollaan vihdoin saamassa ruotuun. n

 

Lisätietoja:

 

Datatagin kotisivu tarjoaa

kattavan tietopaketin aiheesta:

http://datatag.co.uk/index.php

Kotimainen alan yhdistys kerää yhteen RFID tietoa kattavasti:

http://www.rfidlab.fi/etusivu

Avaa artikkelin PDF