Perinteiset Talvitiepäivät 12. – 13.2.2020 vietettiin keväisissä olosuhteissa

Vuotuiset talvitiepäivät järjestettiin Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa. Tapahtuma kerää yhteen teiden kunnossapidon ammattilaiset koko sektorilta. Tällä kertaa tapahtumaa vietettiin lumettomissa olosuhteissa.
Työnäytökset keräsivät kiinnostuneita. Lumen puuttuminen kuitenkin hieman lannisti tunnelmaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
HillTip Htrack-hiekoituspäiväkirjan avulla on mahdollista seurata ja tallentaa kiinteistöhoitoautojen reittejä sekä tarkkailla esim. levitettyä hiekkamäärää. Tämä auttaa mm. ajoreittien suunnittelussa sekä tarvittavan materiamäärän laskennassa. Järjestelmä on yhteensopiva IceStriker-, SprayStriker- ja SnowStriker-levittimien kanssa.
HillTip Htrack-hiekoituspäiväkirjan avulla on mahdollista seurata ja tallentaa kiinteistöhoitoautojen reittejä sekä tarkkailla esim. levitettyä hiekkamäärää. Tämä auttaa mm. ajoreittien suunnittelussa sekä tarvittavan materiamäärän laskennassa. Järjestelmä on yhteensopiva IceStriker-, SprayStriker- ja SnowStriker-levittimien kanssa. Kuva: Arto Turpeinen
Jast-Works Oy:n Snowline-tuotelinjaan kuuluu kuorma-autoissa ja pyöräkuormaajissa sekä traktoreissa käytettävät aurat ja hiekoittimet. Kesäkaudelle valmistetaan myös reunantäyttölaitetta, katupesureita ja pesureihin liitettäviä vesisäiliöitä. Uutuutena esiteltiin hiekoitinvaunu, jonka tekniikka perustuu yrityksen vaihtolavahiekoittimeen. Työleveys on 3–8 metriä ja tilavuus kuusi kuutiota. Ohjaus tapahtuu joko radio-ohjauksella tai peruskoneen hydrauliikan kautta.
Jast-Works Oy:n Snowline-tuotelinjaan kuuluu kuorma-autoissa ja pyöräkuormaajissa sekä traktoreissa käytettävät aurat ja hiekoittimet. Kesäkaudelle valmistetaan myös reunantäyttölaitetta, katupesureita ja pesureihin liitettäviä vesisäiliöitä. Uutuutena esiteltiin hiekoitinvaunu, jonka tekniikka perustuu yrityksen vaihtolavahiekoittimeen. Työleveys on 3–8 metriä ja tilavuus kuusi kuutiota. Ohjaus tapahtuu joko radio-ohjauksella tai peruskoneen hydrauliikan kautta. Kuva: Arto Turpeinen
Eräs näyttelyn yleisömagneeteista oli kuusipyörävetoinen Veekmas FG2428. Kone on myyty Koneurakointi Jarkko Kosunen Oy:lle, jolle laite on jo toinen samanlainen. Esittely on luettavissa Koneviestin numerosta 16/2019. Veekmasin toimitusjohtaja Esa Halttusen mukaan tiehöylien kysyntä etenkin ulkomailla on todella hyvä, mutta tuotantoa rajoittaa osaavan työvoiman puuttuminen. Myös hydraulikomponenttien saatavuudessa on ollut pahoja ongelmia.
Eräs näyttelyn yleisömagneeteista oli kuusipyörävetoinen Veekmas FG2428. Kone on myyty Koneurakointi Jarkko Kosunen Oy:lle, jolle laite on jo toinen samanlainen. Esittely on luettavissa Koneviestin numerosta 16/2019. Veekmasin toimitusjohtaja Esa Halttusen mukaan tiehöylien kysyntä etenkin ulkomailla on todella hyvä, mutta tuotantoa rajoittaa osaavan työvoiman puuttuminen. Myös hydraulikomponenttien saatavuudessa on ollut pahoja ongelmia. Kuva: Arto Turpeinen
Albas-ajoneuvohiekoitin asennetaan kuorma-auton keulaan. Tiukoissa tilanteissa sepeliä saadaan siroteltua suoraan eturenkaiden alle. Valmistajan mukaan tämä vähentää telinlaskemisen tarvetta ja estää sivuluisun. Hallinta tapahtuu langattomasti ohjaamosta. Säiliön koko on 50 litraa. Laitteisto on niittänyt suosiota etenkin roska-auton kuljettajien keskuudessa.
Albas-ajoneuvohiekoitin asennetaan kuorma-auton keulaan. Tiukoissa tilanteissa sepeliä saadaan siroteltua suoraan eturenkaiden alle. Valmistajan mukaan tämä vähentää telinlaskemisen tarvetta ja estää sivuluisun. Hallinta tapahtuu langattomasti ohjaamosta. Säiliön koko on 50 litraa. Laitteisto on niittänyt suosiota etenkin roska-auton kuljettajien keskuudessa. Kuva: Arto Turpeinen
Talvitiepäivien työnäytöksessä palkittiin ensimmäistä kertaa polkupyörä. Tarkkaan ottaen kyseessä on West Coast Road Mastersin pyöräilyväylien hoidon laaduntarkkailuun ja kunnonmittaukseen käytettävä laitteisto, joka mittaa mm. kitkaa ja hyödyntää esim. älypuhelimen gyroskooppia. Ratkaisun ansiosta kunnossapitoa voidaan valvoa häiritsemättä muuta kevyttä liikennettä.
Talvitiepäivien työnäytöksessä palkittiin ensimmäistä kertaa polkupyörä. Tarkkaan ottaen kyseessä on West Coast Road Mastersin pyöräilyväylien hoidon laaduntarkkailuun ja kunnonmittaukseen käytettävä laitteisto, joka mittaa mm. kitkaa ja hyödyntää esim. älypuhelimen gyroskooppia. Ratkaisun ansiosta kunnossapitoa voidaan valvoa häiritsemättä muuta kevyttä liikennettä. Kuva: Arto Turpeinen
Sami K2500-kauhaharjan työleveys on 2 450 mm. Työkoneen paino on 810 kiloa ja tilavuus 1736 litraa. Laite soveltuu etenkin hiekoitussepelin keräykseen asfaltilta. Vesisäiliön koko on 200 litraa. Nollaverolla hinnaksi ilmoitettiin 6 490 euroa. Ilman vesitystä hinta on 5 190 euroa. Tarvittava öljyvirtaus on 40–60 litraa minuutissa.
Sami K2500-kauhaharjan työleveys on 2 450 mm. Työkoneen paino on 810 kiloa ja tilavuus 1736 litraa. Laite soveltuu etenkin hiekoitussepelin keräykseen asfaltilta. Vesisäiliön koko on 200 litraa. Nollaverolla hinnaksi ilmoitettiin 6 490 euroa. Ilman vesitystä hinta on 5 190 euroa. Tarvittava öljyvirtaus on 40–60 litraa minuutissa. Kuva: Arto Turpeinen
Virolainen Lumebot-aurausrobotti on ainutlaatuinen pelinavaus. Tuotantomallit saatiin valmiiksi parisen kuukautta sitten. Automaattisesti toimivan lumenpuskulaitteen akunkestoksi luvataan kaksi tuntia ja latausajaksi 20 minuuttia. Yhden robotin toiminta-alueeksi kerrotaan 5 000 neliötä, mutta laitteet voidaan yhdistää toimimaan myös laivastona (parvena). Vimpaimeen on mahdollista yhdistää myös harjalaite ja hiekoitin.
Virolainen Lumebot-aurausrobotti on ainutlaatuinen pelinavaus. Tuotantomallit saatiin valmiiksi parisen kuukautta sitten. Automaattisesti toimivan lumenpuskulaitteen akunkestoksi luvataan kaksi tuntia ja latausajaksi 20 minuuttia. Yhden robotin toiminta-alueeksi kerrotaan 5 000 neliötä, mutta laitteet voidaan yhdistää toimimaan myös laivastona (parvena). Vimpaimeen on mahdollista yhdistää myös harjalaite ja hiekoitin. Kuva: Arto Turpeinen

Joka toinen vuosi pidettävät talvitiepäivät järjestettiin tänä vuonna Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa. Järjestävän tahona toimi perinteiseen tapaan Suomen Tieyhdistys. Yleensä Talvitiepäiville osallistuu 4 000–5 000 vierailijaa. Ensimmäistä kertaa perinteikäs tapahtuma pidettiin jo vuonna 1933.

Tapahtuma koostuu kansainvälisen tason seminaareista, näytteilleasettajien tarjonnasta sekä työnäytöksistä. Tällä kertaa tuotteitta ja palveluitaan esitteli n. 70 alan toimijaa. Seminaareissa käsiteltiin väylien hoitoon liittyviä asioita niin urakoitsijoiden kuin hallinnonkin näkökulmista. Esitelmiä kuultiin Suomen asiantuntijoiden lisäksi myös mm. norjalaisten, ruotsalaisten ja virolaisten pitäminä.

Digitalisaatio hiipii selvästi myös tienhoitoon, sillä useissa seminaareissa käsiteltiin mm. automatisaatiota, ennakoivaa kunnossapitoa ja erilaisia tekniikoita ajo-olosuhteiden reaaliaikaiseen mittaukseen. Uusilla tekniikoilla tavoitellaan toiminnan tehostamista, mikä tuottaa paremmat olosuhteet tienkäyttäjille ja kunnossapidon pienemmän hiilijalanjäljen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Oman säväyksensä tapahtumalle antoi äkillisesti lämmennyt sää, jonka myötä työnäytökset latistuivat aura ilmassa kurvailuksi. Tilannetta ei pelastanut edes jäähallilta ajettu hile, joka sekin suli nopeasti. Lauha talvi on vaikeuttanut myös urakoitsijoiden ja lisälaitemyyjien arkea. Etenkin eteläisemmässä Suomessa kalustoa on saanut kiillotella tallissa.