Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Mercedes Benz tähtää Suomen traktorimarkkinoille

Traktoriversio on varustettu työhydrauliikalla, nostolaitteella ja vetokoukulla.
Traktoriversio on varustettu työhydrauliikalla, nostolaitteella ja vetokoukulla. 
Risto Eronen esittelee kolmea tähteä, jotka KoneAgrian uutuusraati myönsi Unimogille.
Risto Eronen esittelee kolmea tähteä, jotka KoneAgrian uutuusraati myönsi Unimogille. 
Ohjaamo on kuin kuorma-autossa. Ohjaus voidaan lisävarusteiden avulla siirtää oikealle puolelle piennarten niiton tms. ajaksi.
Ohjaamo on kuin kuorma-autossa. Ohjaus voidaan lisävarusteiden avulla siirtää oikealle puolelle piennarten niiton tms. ajaksi. 

Mercedeksen Unimogin hiljattain uudistunut mallisto täyttää uuden EU-traktoridirektiivin mukaiset vaatimukset. Ensimmäiset T3b-luokan traktorit tulevat Suomeen vuoden 2018 alussa, kertoo Vehon erikoisajoneuvojen myyntipäällikkö Risto Eronen. T3b-traktorit on katsastettu 80 km/h -nopeudelle, minkä vuoksi kuljettajalla on oltava kuorma-auton ajokortti, perävaunun veto 80 km/h nopeudella nostaa korttivaatimuksen CE-luokkaan. Lehdistötiedotteen mukaan myös 60 km/h versio on saatavilla, jolloin kuljettaja pärjää LT-kortilla, vaikka Mersuun olisi kytketty perävaunu.

Unimogit kiinnostivat KoneAgrian kävijöitä. Asiakkaiden hinta-arviot Unimogin hinnoista menivät useimmiten pahasti pieleen, mikä on myyjään kannalta hyvä asia. Unimog-malliston hinta alkaa 120000 eurosta. Osastolla ollut, toistaiseksi vielä kuorma-autoksi rekisteröity, teholtaan 300 hv Unimog maksaa nostolaitteella, V.O.A:lla ja vetokoukulla varustettuna noin 150000 verotonta euroa.

Hinta on suhteessa edullinen, koska Unimogissa käytetään paljon kuorma-autojen komponentteja. Huolto löytyy kattavan verkoston ansiosta läheltä ja huoltoväli peräti 1400 tuntia, mikä alentaa käyttökustannuksia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Unimogin lisävarustelista on hengästyttävän pitkä. KoneAgriasssa esillä olleessa keltaisessa Unimogissa oli tarkkaan työskentelyyn sopiva, hydraulinen EasyDrive-voimansiirto, rengaspaineen hallintajärjestelmä, etunostolaite, etuvoimanotto ja eteen asennettu piennarleikkuri. Kuljettaja voi tarpeen mukaan ajaa konetta oikealta tai vasemmalta puolelta. Unimogiin eteen voidaan asentaa lumiaura tai linko ja lavalle hiekoitin tai suolaliuossäiliö.

Traktorin ja kuorma-auton välimaille asettuva Unimog on Saksassa ja Keski-Euroopassa suosittu ajoneuvotyyppi, jota käytetään pääasiassa teiden ja ympäristön hoidossa. Rekisteröinti traktoriksi kasvattaa varmasti suosiota meillä etenkin siksi, että 60 km/h nopeudelle rekisteröityä Unimogia saa ajaa LT-kortilla.

Uolevi Oristo