Uusi ilme ja enemmän tilaa - Vene Båt 2012

Vuoden veneilykauden avannut Vene Båt -näyttely järjestettiin 10.–19.2.2012. Käytössä oli Helsingin messukeskuksen uusin laajennus ja näyttelytilaa yhteensä lähes 30 000 neliötä. Veneilyalan kirjoon tutustui reilun viikon aikana 72 000 näyttelyvierasta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tasapohjainen Kimple Flat 330 -vene painaa vain 42 kg. Syväys lienee noin 10–15 cm. Maahantuoja arvio, että käyttäjäkunnaksi muodostuu sorsastajat. Venettä katsellessa tuli mieleen, että myös nykyään rakennettavat kosteikot vaativat huoltoa, mihin kevyt ja matalassa uiva vene sopisi hyvin.
Tasapohjainen Kimple Flat 330 -vene painaa vain 42 kg. Syväys lienee noin 10–15 cm. Maahantuoja arvio, että käyttäjäkunnaksi muodostuu sorsastajat. Venettä katsellessa tuli mieleen, että myös nykyään rakennettavat kosteikot vaativat huoltoa, mihin kevyt ja matalassa uiva vene sopisi hyvin.
Paukkuliivi eli kaasupatruunalla täyttyvä kelluntaliivi alkaa olla jo arkipäivää veneilyssä. Työkäytössä liivi on näppärä, sillä se ei haittaa liikkumista perinteisen pelastusliivin tapaan.
Paukkuliivi eli kaasupatruunalla täyttyvä kelluntaliivi alkaa olla jo arkipäivää veneilyssä. Työkäytössä liivi on näppärä, sillä se ei haittaa liikkumista perinteisen pelastusliivin tapaan.
Kiteeläisen T:mi Kyösti Toivasen valmistama Kelirikko 420 -hydrokopteri on tehty työveneeksi. Aluksen luvataan kulkevan lumella, jäällä ja vedessä. Voimanlähteenä on 50 hv:n kaksitahtinen, ilmajäähdytteinen bensiinimoottori, joka pyörittää kolmilapaista hiilikuituista työntöpotkuria.
Kiteeläisen T:mi Kyösti Toivasen valmistama Kelirikko 420 -hydrokopteri on tehty työveneeksi. Aluksen luvataan kulkevan lumella, jäällä ja vedessä. Voimanlähteenä on 50 hv:n kaksitahtinen, ilmajäähdytteinen bensiinimoottori, joka pyörittää kolmilapaista hiilikuituista työntöpotkuria.
Vesikasvien niittoon tarkoitettuja Doro-leikkureita oli esillä aina käsikäyttöisestä haravaleikkurista jämerään tela-alustaiseen monitoimikoneeseen. Kuvassa hydraulikäyttöinen Doro 3070 -leikkuri, joka on malliston suurin veneisiin asennettava malli. Työleveys on 3 m, mutta koneeseen on mahdollista laittaa myös 2- tai 4-metrinen terä.
Vesikasvien niittoon tarkoitettuja Doro-leikkureita oli esillä aina käsikäyttöisestä haravaleikkurista jämerään tela-alustaiseen monitoimikoneeseen. Kuvassa hydraulikäyttöinen Doro 3070 -leikkuri, joka on malliston suurin veneisiin asennettava malli. Työleveys on 3 m, mutta koneeseen on mahdollista laittaa myös 2- tai 4-metrinen terä.
Venenäyttelyssä oli esillä myös runsaasti tarvikkeita. Yksinkertainen lappoletkua on loistava idea. 1,8-metrisen kirkkaan muoviletkun toisessa päässä on kuulaventtiili. Liikuttamalla letkua pystysuunnassa saadaan kuulaventtiilin avulla aikaan lappoilmiö, kunhan astioilla on korkeuseroa. Muovista valmistettu letku kestää bensiinin ja dieselin. Polttoaine ei loisku ympäristöön tankatessa.
Venenäyttelyssä oli esillä myös runsaasti tarvikkeita. Yksinkertainen lappoletkua on loistava idea. 1,8-metrisen kirkkaan muoviletkun toisessa päässä on kuulaventtiili. Liikuttamalla letkua pystysuunnassa saadaan kuulaventtiilin avulla aikaan lappoilmiö, kunhan astioilla on korkeuseroa. Muovista valmistettu letku kestää bensiinin ja dieselin. Polttoaine ei loisku ympäristöön tankatessa.
Kuluva talvi osoitti jälleen, että kelirikkoaluksille on käyttöä järvi- ja merialueilla. Yhtenä ratkaisuna ongelmaan ovat ilmatyynyalukset tai hydrokopterit. Ilmatyynyaluksia oli esillä parikin erilaista. Kuvassa Marlin II Extreme, jonka kantavuus on 200 kg. Nelitahtinen 35-hevosvoimainen moottori antaa kevyelle alukselle jopa 80 kilometrin tuntinopeuden. Kulutukseksi luvataan  12 l/100 km.
Kuluva talvi osoitti jälleen, että kelirikkoaluksille on käyttöä järvi- ja merialueilla. Yhtenä ratkaisuna ongelmaan ovat ilmatyynyalukset tai hydrokopterit. Ilmatyynyaluksia oli esillä parikin erilaista. Kuvassa Marlin II Extreme, jonka kantavuus on 200 kg. Nelitahtinen 35-hevosvoimainen moottori antaa kevyelle alukselle jopa 80 kilometrin tuntinopeuden. Kulutukseksi luvataan 12 l/100 km.
Reimaskiff-lasikuituvenettä on tarjolla kolme mallia, 320, 420 ja 480, jotka varustellaan tarpeen mukaan. Tyypillinen ruuhimallisen veneen asiakas on kalastaja tai metsästäjä, joka haluaa liikkua matalissa vesissä.
Reimaskiff-lasikuituvenettä on tarjolla kolme mallia, 320, 420 ja 480, jotka varustellaan tarpeen mukaan. Tyypillinen ruuhimallisen veneen asiakas on kalastaja tai metsästäjä, joka haluaa liikkua matalissa vesissä.
Raumalla valmistettu Alpo-työvene on mielenkiintoinen uutuus. Vene on katamaraani eli kaksirunkoinen alumiinivene. Malleja on kolme. 900-kiloinen Alpo 1 on 6 m pitkä, 2,5 m leveä ja kantaa 1500 kg. Alpo 2 on 9 m pitkä, 3,4 m leveä ja kantaa 4000 kg. Alpo X on asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöity, maksimissaan 12 m pitkä, 4,4 m leveä ja 6500 kg kantava malli. Kaikissa Alpo-veneissä on tasainen kansi. Keulaan on mahdollista asentaa lastausramppi. Katamaraani-tyyppisen veneen etuna on lauttaan verrattuna selvästi suurempi ajonopeus, mutta miinuspuolena kantavuus on pienempi.
Raumalla valmistettu Alpo-työvene on mielenkiintoinen uutuus. Vene on katamaraani eli kaksirunkoinen alumiinivene. Malleja on kolme. 900-kiloinen Alpo 1 on 6 m pitkä, 2,5 m leveä ja kantaa 1500 kg. Alpo 2 on 9 m pitkä, 3,4 m leveä ja kantaa 4000 kg. Alpo X on asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöity, maksimissaan 12 m pitkä, 4,4 m leveä ja 6500 kg kantava malli. Kaikissa Alpo-veneissä on tasainen kansi. Keulaan on mahdollista asentaa lastausramppi. Katamaraani-tyyppisen veneen etuna on lauttaan verrattuna selvästi suurempi ajonopeus, mutta miinuspuolena kantavuus on pienempi.

Viime vuosi oli venealalle pirteä. Alan keskusliiton Finnboat ry:n jäsenliikkeiden liikevaihto oli 548,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen tapahtui 8,9 prosenttia.

Vienti oli veneteollisuudelle edelleen tärkeää: viennin osuus kokonaistuotannosta oli 64,4 prosenttia. Tammi–lokakuun viennin arvo oli 184 miljoonaa euroa, mikä on 14,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Merkittävin vientimaa oli Iso-Britannia, jonne vietiin 69 venettä yhteisarvoltaan oli 63,6 miljoonaa euroa. Kuriositeettina mainittakoon vientitilastossa viidentenä komeileva British Virgin Islands, jonka viennin arvo oli 12 miljoonaa euroa. Karibian veroparatiisiin vietiin yksi ainoa vene. n

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF