Talvitiepäivät järjestettiin 26. kerran Jyväskylässä

Talvitiepäivät järjestetään joka toinen vuosi yhteistyöhankkeena Suomen Tieyhdistyksen, isäntäkaupungin, Tiehallinnon ja Tieliikelaitoksen kanssa. Ensimmäiset Talvitiepäivät pidettiin vuonna 1933, säännöllinen perinne alkoi 1960. Tällä kertaa tapahtuma järjestettiin 15-16.2 2006 Jyväskylässä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Arctic Machinen suunnittelemassa meluttomassa lumiaurassa terän ja siiven välissä on polyuretaanista tehty joustoelementti. Terä seuraa tien pintaa tarkasti ja myös tiemerkinnät kuluvat vähemmän.
Arctic Machinen suunnittelemassa meluttomassa lumiaurassa terän ja siiven välissä on polyuretaanista tehty joustoelementti. Terä seuraa tien pintaa tarkasti ja myös tiemerkinnät kuluvat vähemmän.
Kovasti mielenkiintoa herätti näyttelyssä kävijöiden keskuudessa tämän talven uutuuslaite Kipa-Raspi. Traktorin ja laitteen väliin tulevalla hydraulisylinterillä saadaan terää painatettua jopa 2000 kiloa, jolloin polanteen irtoaminen tehostuu ja liukasta tien pintaa saadaan karhennettua. Laite soveltuu myös kesäaikaisiin maansiirtotöihin ja teiden tasauksiin. Kolme metriä leveän mallin verollinen hinta on 5940 euroa ja myyjänä on Agritek.
Kovasti mielenkiintoa herätti näyttelyssä kävijöiden keskuudessa tämän talven uutuuslaite Kipa-Raspi. Traktorin ja laitteen väliin tulevalla hydraulisylinterillä saadaan terää painatettua jopa 2000 kiloa, jolloin polanteen irtoaminen tehostuu ja liukasta tien pintaa saadaan karhennettua. Laite soveltuu myös kesäaikaisiin maansiirtotöihin ja teiden tasauksiin. Kolme metriä leveän mallin verollinen hinta on 5940 euroa ja myyjänä on Agritek.
Arctic Machine on suunnitellut traktorikäyttöisestä alusterästä kääntöpöydällisen mallin, jolla voi irrotetun tavaran luovuttaa kummalle puolelle traktoria tahansa. AM Teho 5 maksaa asennettuna, viisilohkoisella venttiilistöllä, mikroprosessoriohjatulla hallintalaitteella, vakiopainatuksella ja kovametallitappiterällä 19 770 euroa veroineen. AM:n traktorisovitteiset lisälaitteet myy Agrimarket.
Arctic Machine on suunnitellut traktorikäyttöisestä alusterästä kääntöpöydällisen mallin, jolla voi irrotetun tavaran luovuttaa kummalle puolelle traktoria tahansa. AM Teho 5 maksaa asennettuna, viisilohkoisella venttiilistöllä, mikroprosessoriohjatulla hallintalaitteella, vakiopainatuksella ja kovametallitappiterällä 19 770 euroa veroineen. AM:n traktorisovitteiset lisälaitteet myy Agrimarket.
Stark Tasauslana 2030 soveltuu polanteen irrotukseen ja teiden tasauksiin. Irrotuskyky perustuu 1800 kilon omaan painoon. Työleveys on 2,85 metriä. Valmistaja on Lametal Oy ja laitteen hinnaksi ilmoitetaan 5490 euroa alv. 0 %.
Stark Tasauslana 2030 soveltuu polanteen irrotukseen ja teiden tasauksiin. Irrotuskyky perustuu 1800 kilon omaan painoon. Työleveys on 2,85 metriä. Valmistaja on Lametal Oy ja laitteen hinnaksi ilmoitetaan 5490 euroa alv. 0 %.
Kuorma-autokiinnitteinen Hokke KAS-400H/JS -uutuusaura on varustettu jousitetulla terällä ja hydraulisesti käytettävällä kumipintaisella sohjon poistajalla. Auran siipimalli mahdollistaa aurauksen ajoneuvon molemmille puolille. Valmistaja on Vikmet Oy.
Kuorma-autokiinnitteinen Hokke KAS-400H/JS -uutuusaura on varustettu jousitetulla terällä ja hydraulisesti käytettävällä kumipintaisella sohjon poistajalla. Auran siipimalli mahdollistaa aurauksen ajoneuvon molemmille puolille. Valmistaja on Vikmet Oy.
Pajakulma Oy:n myymään ruotsalaiseen Forshagan-kuorma-autohiekoittimeen saa GPS-ohjauksen. Kämmenmikrolle tallentuu langattomalla yhteydellä hiekoitetut tieosuudet ja kellonajat. Tietoja voidaan myöhemmin hyödyntää helposti laskutettaessa tehtyjä töitä. Hiekoitin toimii sähkömoottorilla tai hydraulimoottorikäytöllä.
Pajakulma Oy:n myymään ruotsalaiseen Forshagan-kuorma-autohiekoittimeen saa GPS-ohjauksen. Kämmenmikrolle tallentuu langattomalla yhteydellä hiekoitetut tieosuudet ja kellonajat. Tietoja voidaan myöhemmin hyödyntää helposti laskutettaessa tehtyjä töitä. Hiekoitin toimii sähkömoottorilla tai hydraulimoottorikäytöllä.
Vaman useita hydraulisia toimintoja sisältävä takalana ei enää välttämättä tarvitse vetokoneesta kaikille toiminnoille omia hydrauliliitäntöjä. E-Control sähkölohkolla voidaan käyttää enimmillään seitsemää eri liikettä, traktorista riittää yksi kaksitoiminen liitinpari. Vama-Productin valmistamia lanoja myy K-Maatalous.
Vaman useita hydraulisia toimintoja sisältävä takalana ei enää välttämättä tarvitse vetokoneesta kaikille toiminnoille omia hydrauliliitäntöjä. E-Control sähkölohkolla voidaan käyttää enimmillään seitsemää eri liikettä, traktorista riittää yksi kaksitoiminen liitinpari. Vama-Productin valmistamia lanoja myy K-Maatalous.
Wihuri Oy Autolan  uusi kiinteistöhoitoon tarkoitettu traktorimerkki on Koreassa valmistettu Kioti. Suurimmassa mallissa CK30 on kolmesylinterinen 22,3 kilowattinen moottori ja traktorin paino on KL 130 etukuormaimen kanssa noin 1800 kiloa. Irrotusvoimaksi kuormaimelle ilmoitetaan 930 kiloa. Paketin hinta on 28 500 euroa alv. 0 %.
Wihuri Oy Autolan uusi kiinteistöhoitoon tarkoitettu traktorimerkki on Koreassa valmistettu Kioti. Suurimmassa mallissa CK30 on kolmesylinterinen 22,3 kilowattinen moottori ja traktorin paino on KL 130 etukuormaimen kanssa noin 1800 kiloa. Irrotusvoimaksi kuormaimelle ilmoitetaan 930 kiloa. Paketin hinta on 28 500 euroa alv. 0 %.

Kahdessa hallissa ja ulkoalueella oli esillä viimeisin teiden, katujen ja kiinteistöalueiden hoitokalusto. Yhteensä näyttelypinta-alaa oli sisällä 3000 neliötä ja ulkona 400 neliötä. Näytteilleasettajia oli kuutisenkymmentä.

Konenäyttelyn tuoteryhmät kattoivat kaikki liikenneväylien ja kiinteistöalueiden talvihoitoon liittyvät koneet, laitteet, materiaalit ja menetelmät. Osa näyttelykoneista osallistui myös työnäytöksiin. Vakiotyönäytöksiin kuuluivat lumen ja sohjon auraus, polanteen poisto, lumen kuormaus, linkous ja harjaus.

Vieraita näyttelyyn kävi tutustumassa kahden päivän aikana lähes 5000 henkeä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Talvitiepäivät avasi liikenneministeri Susanna Huovinen. Seminaariosuudessa oli puhujina useita henkilöitä teidenhoidon kanssa tekemisissä olevista yrityksistä.

 

Kunnossa olevat tiet ovat kansallisomaisuus

 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomen Tieyhdistyksen puheenjohtaja maaherra Olavi Martikainen viittasi puheessaan Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimukseen. Sen mukaan liikennepoliittisen ministerityöryhmän ehdottamien liikenneväylien rakentaminen kokonaisuudessaan kasvattaisi kansantuotetta investoinnin verran ensimmäisenä vuotena ja jäisi sen jälkeen korkeammalle tasolle tuottamaan pysyvästi hyvinvointia ja työllisyyttä tälle maalle.

Martikaisen mukaan elinkelpoinen yhteiskunta edellyttää, että koko tie- ja katuverkkomme – aina pienimmästä yksityistiestä katuihin ja moottoriteihin – on sellaisessa kunnossa, että niillä voidaan liikennöidä sujuvasti ja turvallisesti ympäri vuoden.

Martikainen muistutti, että kunnossapito on päivästä toiseen ja vuodesta toiseen jatkuvaa uurastusta. Kuitenkin erityisesti talvikunnossapito ja liikenneturvallisuus kulkevat käsi kädessä.

 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tieyhdistys vaatii yksityistieavustusten palauttamista

 

Suomen Tieyhdistys pitää vuosittaisten kunnossapitoavustusten palauttamista yksityisteille välttämättömänä. Yksityisteiden kunnossapidon ja parantamishankkeiden avustamiseen on osoitettava vuoden 2007 talousarviossa vähintään 20 miljoonaa euroa. Määräraha tulee lähivuosina nopeasti nostaa tarpeen mukaiselle, noin 30 miljoonan euron tasolle.

Jokasyksyinen leikki valtion yksityistierahoilla jatkui valtion vuoden 2006 talousarvion valmistelussa. Valtiovarainministeriö esitti avustuksia leikattavaksi neljällä miljoonalla eurolla liikenneministeriön ehdottamasta. Budjettiriihessä leikkaus puolitettiin. Eduskunta lisäsi kaksi miljoonaa. Käytettävissä on vuonna 2006 siis alkuperäisen ehdotuksen mukainen 14 miljoonaa euroa.

Vuonna 2005 valtio osallistui yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen 13,9 miljoonalla eurolla. Tämäkään määräraha ei riittänyt puoleenkaan haetusta avustussummasta. Lisäksi todellinen piilevä avustustarve on huomattavasti suurempi. Kunnossapidon avustamiseen määrärahaa ei ole voitu käyttää lainkaan.

 

Tieisännöitsijät samalla kannalla

 

Suomen Tieyhdistyksen TIKO -tieisännöitsijäkoulutuksen saaneet yksityisteiden tieisännöitsijät olivat koolla valtakunnallisessa neuvottelupäivässään Tieyhdistyksen Talvitiepäivien yhteydessä Jyväskylässä 16.2.2006.

Tieisännöitsijät ja tiekunnat ovat selvästi löytäneet toisensa, kerrotaan Suomen Tieyhdistyksestä. Tieisännöinti on tullut todelliseen tarpeeseen. Kysyntä on kokon ajan kasvussa, ja tieisännöitsijöiden usko alaan ja toimintaan on vankka. Tieisännöitsijöillä, tiekunnilla ja Tieyhdistyksellä on kuitenkin yhteinen huoli valtion ja kuntien rahoitusosuuden alenevasta suunnasta.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan uunituoreessa toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2007-2011 korostetaan yksityisteiden tärkeyttä liikennejärjestelmän osana. Ministeriö ehdottaa yksityisteiden kunnossapidon ja parantamisen valtionapuun kuitenkin vain 16 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä merkitsisi käytännössä, ettei kunnossapidon vuosittaista avustamista koko suunnitelmakaudella vieläkään voitaisi aloittaa.

Kuntien avustukset vähenevät kaiken aikaa. Kun valtionavustukset eivät lisäänny, vähenee yhteiskunnan kokonaispanostus yksityisteihin. Tämä on tieisännöitsijöiden mielestä käsittämätön kehityssuunta samalla, kun vaatimukset ja tarpeet yksityistieverkon vapaan yleiskäyttöisyyden ja kuntotason suhteen kasvavat.

Avustus on väärä ja harhaanjohtava sana tässä yhteydessä, tieisännöitsijät korostavat julkilausumassaan. Kysymys on ennen kaikkea tieosakkaiden vastuulla olevan ja tieosakkaiden itse rahoittaman tieverkon vapaan käyttöoikeuden ostamisesta. Yhteiskunnan rahoitusosuuden väheneminen merkitsee kieltojen ja esteiden lisääntymistä yksityisteillä. Tämä on väärä ja turha kehityssuunta.

Traktorikalustossa lisälaitevaihtoehdot lisääntyvät

Talvitiepäivien uutuuslaitepuolella olivat enenevässä määrin esillä traktoreihin kytkettävät lisälaitteet. Talviaikaista teidenhoitotyötä tehdään aikaisempaa laajemmassa mitassa traktoreilla, joiden koko ja tehot ovat kasvaneet urakointikäytössä. Lisälaitevalmistajat ovat olleet aktiivisia ja uusia helposti kytkettäviä auroja ja polanteenpoistolaitteita oli esillä useita. Jo aiempina talvina esiteltyjen alusterien lisäksi, traktoreiden nostolaiteisiin kytkettäviä polannelanoja oli näyttelyssä kolme eri vaihtoehtoa. Kivimäen Konepajan Kipa-Raspin, Polanneterä Ay:n Polanneterä PT-300:n ja Lametallin Tasauslana 2030:n ympärillä riitti kiinnostuneita näyttelyvieraita koko ajan.

Työvälineiden kehittämisessä on huomioitu työmenetelmien yksikköhintojen kilpailukyvyn lisäksi myös ympäristönäkökohdat. Jos kulkuväyliä säännöllisesti karhentamalla voidaan vähentää hiekoituksen tarvetta, samalla säästetään keväisin hiekanpoistoharjauksen työmäärissä. Hiekoituksen väheneminen myös pienentää taajamapaikoilla keväisin ongelmana olevaa katujen pölyämistä.

Epäkohtana pidetään nykyään myös aurojen aiheuttamaa melua, johon Arctic Machine Oy on kehittänyt lääkkeeksi elastisesta materiaalista valmistetun auran terien kiinnitysjärjestelmän. Joustavasti kiinnitetty auran terä kuluttaa vähemmän myös teiden pintoihin maalattuja merkintöjä ja tärinäraitoja.

Jyväskylän Paviljongin parkkipaikka-alueelle oli järjestetty tilaa perinteiselle työnäytökselle. Arvovaltainen raati seurasi 25 laitteen toimintaa ja antoi harkinnan jälkeen viidelle yritykselle tai laitteelle diplomin.

Hyvästä työsuorituksesta tunnustuksen saivat: Blizzard Power Plow lumiauran, Oy Hilltip Ab, Raiko JKH 14 polanteenpoistaja, SAH-KO Oy ja AM Teho 6 alusterä, Artic Machine Oy. Talvikunnossapitolaitteiden tuotekehittelystä palkittiin Soukkio Oy ja Valtra Oy. r

Avaa artikkelin PDF