AGCO Sisu Power: Moottorivalmistus kasvussa

AGCO Sisu Powerin dieselmoottorivalmistus on toipumassa kahden vuoden takaisesta lamasta. Moottorivalmistus on nousussa ja sekä tuotekehitykseen että tuotantoon panostetaan edelleen vahvasti.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kuluvan vuoden alussa Stage 3B-päästömääräykset alkoivat koskea 130–560-kilowattisia työkonemoottoreita. Sisu-moottoreissa päästörajat alitetaan SCR-tekniikalla. Pakokaasun jälkikäsittelylaitteisto kostuu ahtimen jälkeisestä hapetuskatalysaattorista (pullistuma pakoputkessa), AdBlue (urea-vesiseos) annostelusuuttimesta ja äänenvaimentimen yhteydessä olevasta  SCR-katalysaattorista. Em. komponenttien yhteisvaikutuksen seurauksena pakokaasun haitallinen typpioksidi pelkistyy vaarattomiksi vedeksi ja typeksi.
Kuluvan vuoden alussa Stage 3B-päästömääräykset alkoivat koskea 130–560-kilowattisia työkonemoottoreita. Sisu-moottoreissa päästörajat alitetaan SCR-tekniikalla. Pakokaasun jälkikäsittelylaitteisto kostuu ahtimen jälkeisestä hapetuskatalysaattorista (pullistuma pakoputkessa), AdBlue (urea-vesiseos) annostelusuuttimesta ja äänenvaimentimen yhteydessä olevasta SCR-katalysaattorista. Em. komponenttien yhteisvaikutuksen seurauksena pakokaasun haitallinen typpioksidi pelkistyy vaarattomiksi vedeksi ja typeksi.

Linnavuoren moottoritehtaasta tuli osa AGCO-konsernia vuonna 2004 ja omistajavaihdoksen seurauksena entinen Sisu Diesel muuttui AGCO Sisu Poweriksi (ASP) vuonna 2008.

AGCO on investoinut vahvasti sekä moottorivalmistukseen että tuotekehitykseen. Panostus on kannattanut, moottorivalmistus on lähes kaksinkertaistunut ja moottorivalikoima on laajentunut.

Nykyisellään ASP valmistaa moottoreita Linnavuoren ja Brasilian Mogi das Cruzesin lisäksi Venäjällä ja ensi vuodesta lähtien myös Kiinassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Venäjälle, Vladimiriin vuonna 2008 yhdessä maatalous- ja maanrakennuskoneita valmistavan Concern Tractor Plantsin (CTP) kanssa perustettu, 50/50-omistuksessa toimiva yhteisyritys vastaa Sisu-moottoreiden kokoamisesta ja jakelusta Venäjälle ja IVY-maihin. Kiinan Changzhuohun rakenteilla olevassa tehtaassa tullaan valmistamaan 3- ja 4-nelisylinterisiä Sisu Centurion -moottoreita.

Moottorivalmistus myötätuulessa

Linnavuoressa moottorituotannon kasvun perustana on voimakas automaation ja robottitoimintojen lisäys sekä osien valmistuksessa että moottoreiden kokoamisessa. Myös alihankinnan osuutta on kasvatettu, kaikkea ei kannata valmistaa itse. Mogi das Cruzesissa moottorivalmistus on halvan työvoiman ansiosta edelleen pitkälti manuaalista, tehoa on kuitenkin nostettu paremmalla töiden organisoinnilla.

Moottorivalmistuksen osalta viime vuosi oli hyvä. Toissavuoden notkahduksen (27 000 moottoria, Linnavuori 18 000 ja Mogi 9000kappaletta) jälkeen päästiin jälleen nousu-uralle. Linnavuoren tuotos oli 25 000 ja Mogin 20 200 moottoria eli yhteensä kokonaisvalmistus kasvoi ennätykselliseen yli 45 000 moottoriin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nykyisellään Sisu-moottorimallisto koostuu 3-, 4-, 6- ja 7-sylinteristä tyypeistä. Malliston iskutilavuudet ovat välillä 3,3–9,8 l ja tehot haarukassa 37–368 kW (50–500 hv). Tarvittaessa viritysaste on todella mielenkiintoinen, esim. pienimmän 3,3-litraisen kolmosen tehoarvot ovat parhaimmillaan 81 kW ja 465 Nm. Linnavuoressa valmistettavien moottoreiden keskiteho on tällä hetkellä 100 kW ja koko ASP:n moottorituotannosta kolmoskoneiden osuus on noin 10 000 kappaletta.

Moottoreista noin 80 prosenttia menee traktorikäyttöön. Metsäkonevalmistaja Komatsu jatkaa tuotenimen vaihdoksesta huolimatta Sisu-linjalla.

Moottorivalmistuksen lisäksi Linnavuoressa kunnostetaan vuosittain noin 1000 vaihtomoottoria uutta vastaavaan kuntoon.

Muutakin kuin moottoreita

Moottoreiden lisäksi Linnavuoressa valmistetaan hammaspyöriä, dieselgeneraattoreita ja vaihteistoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Omaan moottorivalmistukseen menevien hammaspyörien lisäksi niitä toimitetaan myös ulkopuolisille ostajille, joista suurin on Suolahden traktoritehdas. Noin puolet Valtran voimansiirron hammaspyöristä valmistetaan Linnavuoressa.

Vaihteistoja valmistetaan moottorikelkkoihin (Bombardier) ja leikkuupuimureihin (Sampo Rosenlew).

Kiinalainen juttu

Kiinassa valmistettavien 3- ja 4-sylinteristen Sisu Centurion -moottoreiden tehot ovat välillä 37–92 kW (50–125 hv). Rakenteellisesti Centurion on muita Sisu-moottoreita edullisempi, esimerkiksi moottorilohko ja kytkinkotelo ovat yhtenäistä valurakennetta.

Perusmalleissa on mekaaninen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä ja moottorit on tarkoitettu markkina-alueille, joilla ei vielä välitetä päästöistä. Päästömääräyksiä noudattaviin maihin vietävissä moottoreissa on yhteispaineruiskutus ja sen lisäksi kolmoskoneet varustetaan EGR:llä (pakokaasun takaisinkierrätys) ja neloskoneet SCR:llä (urearuiskutus).

Alkuvaiheessa Centurion-moottoreiden pääkäyttäjä on Massey Ferguson.

Panostusta tuotekehitykseen

Linnavuoren moottorilaboratorion laajennus valmistui viime helmikuussa. Laajennusta ja sen myötä käyttöön otettuja uusia mittalaitteita tarvitaan kehitettäessä nykyistä tehokkaampia ja kiristyvät päästömääräykset täyttäviä moottorimalleja.

Laboratorion varustelussa on ajateltu myös vihreitä arvoja. Koekäytettäviä moottoreita kuormitetaan generaattoriperustaisilla dynamometreillä. Koekäytössä syntyvä sähkö johdetaan tehtaan tarpeisiin ja tarvittaessa sähköä voidaan tuottaa myös valtakunnan verkkoon.

Uudistetun moottorilaboratorion ensimmäinen ”asiakas” on Sisun uusi, 16,8-litrainen V12-moottori, jonka ensikäynnistys tapahtui onnistuneesti viime helmikuun puolivälissä.

Uuden moottorin myötä Sisu-moottorimalliston tehohaarukan yläpää nousee 515 kW:iin (700 hv). Uutuudesta kaavaillaan CAT-moottoreiden korvaajaa AGCOn järeän pään kalustossa. Virallisesti V12 esiteltäneen tulevan syksyn Agritechnicassa.

Talous kunnossa

ASP:n viimevuoden 344 miljoonan euron liikevaihto syntyi noin 750 henkilön työpanoksella. Liikevaihdosta moottoreiden osuus oli 80 prosenttia eli 279,2 miljoonaa, osavalmistuksesta kertyi 29,5, hammaspyöristä 21,6 ja dieselgeneraattoreista 13,5 miljoonaa euroa.

Jatkossa AGCOn moottoritarve tulee kasvamaan voimakkaasti. Kuluvan vuoden tavoitteeksi on asetettu 50 000 moottoria ja vuodelle 2016 kaavaillaan 100 000 moottorin valmistusmäärää. n

Avaa artikkelin PDF