Livakalla kaksi lietevaunumallistoa

Käytännössä jokainen vaunu varustellaan yksilöllisesti. Tässä vaunussa on Bomechin vetovannasmultain.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pakko-ohjattua teliakselistoa ohjataan traktorin ja vaunun keskeisen asennon mukaan. Asento mitataan anturilla, jota on asennettu vetoaisan kylkeen. Toisesta päästään traktorin voimanottoakselin suojukseen kiinnitettävä tanko kääntää anturia, joka antaa ohjausjärjestelmälle käskyn kääntää pyöriä.
Pakko-ohjattua teliakselistoa ohjataan traktorin ja vaunun keskeisen asennon mukaan. Asento mitataan anturilla, jota on asennettu vetoaisan kylkeen. Toisesta päästään traktorin voimanottoakselin suojukseen kiinnitettävä tanko kääntää anturia, joka antaa ohjausjärjestelmälle käskyn kääntää pyöriä. Kuva: Uolevi Oristo
Hydraulinen jousitus on valinnaisvaruste. Se sopii hyvin rinnemaastoihin, koska hydraulinen vaimennus vähentää vaunun kallistelua. Traktorin vetokykyä voidaan tarvittaessa kasvattaa nostamalla jousituksen avulla vaunun etummaista akselia.
Hydraulinen jousitus on valinnaisvaruste. Se sopii hyvin rinnemaastoihin, koska hydraulinen vaimennus vähentää vaunun kallistelua. Traktorin vetokykyä voidaan tarvittaessa kasvattaa nostamalla jousituksen avulla vaunun etummaista akselia. Kuva: Uolevi Oristo

Lietevaunut räätälöidään aina asiakkaan tarpeisiin, eikä vuoden mittaan valmistu kahta samanlaista vaunua. Lannan käsittelytapa, lietesäiliöiden koot ja tyypit sekä ennen kaikkea säiliön sijoitus vaihtelevat, mikä yhdessä eri levitysmahdollisuuksien kanssa kasvattaa tarvittavien varusteiden määrää.

Livakan lietevaunut on jaettu kahteen tuoteryhmään. Livakka Pro on erillisellä rungolla varustettu vaunusarja, joka voidaan monipuolisemman varustelunsa ansiosta räätälöidä varsinkin urakoitsijoiden tarpeisiin soveltuvaksi.

Livakka Light malleissa ei ole erillistä runkoa, sillä apurungolla varustettu säiliö on itsekantava. Vaunun omapaino on nimensä mukaisesti alhaisempi kuin Pro-malleissa, mutta myös varustevalikoima on suppeampi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kummassakin vaunumallistossa on vakiona nelipistenostolaitteen kiinnityspaikka. Multain kiinnitettään nostolaitteeseen.

Pyöreä säiliö on helppo pitää puhtaana

Pro- ja Light -malleissa on pitkälti samanlaiset säilöt, minkä vuoksi kummankin malliston säiliötilavuudet ovat osittain samat. Kaksiakselisten vaunujen yhteiset säiliötilavuudet ovat 14/16,5/18 ja 20 kuutiota. Light-mallistossa on lisäksi kaksi yksiakselista vaunua, Pro-sarjaan kuuluu myös 20, 23 ja 25 kuution kolmiakseliset vaunut.

Pro-sarjan malleissa on pyöreä säiliö, jonka halkaisija on tasan 2 metriä. Säiliön 6 milliä paksut teräslevyt on hitsattu sisä- ja ulkopuolelta. Säiliön sisällä olevat loiskelevyt jäykistävät rakennetta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Livakka-vaunujen kaikki teräspinnat on puhdistettu teräsraepuhalluksella ennen maalausta. Säiliöiden sisäpuoli on suojattu ruosteelta epoksikäsittelyllä, ulkopuolella on hyvin ultraviolettisäteilyä kestävä uretaanimaalaus.

Pro-mallin säiliön sivuun on hitsattu koko vaunun mittainen jäykiste. Säiliö on asennettu jäykisteen varaan rungon päälle. Kiinnityspisteet on jaettu koko vaunun pituudelle ja niissä on kumilevyt, jotka vähentävät säiliöön ja runkoon kohdistuvia rasituksia.

Light-malleisssa on itsekantava runkorakenne, sillä säiliön alaosassa on jämäkkä apurunko, jonka palkit on hitsattu koko matkaltaan säiliön pohjaan. Apuringossa on myös poikittaistukia.

Hydrauliikalla pyörivä pumppu ja määränsäätöventtiili on sijoitettu vaunun etuosaan. Säiliön sivussa on huoltoluukku, josta pumpun imuaukko voidaan puhdistaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Monipuolinen täyttövarustus

Suomessa lietevaunut varustetaan yleensä omalla täyttöjärjestelmällä, koska lietesäiliöt ovat yleensä melko pieniä ja sijoitettu tuotantorakennuksen ympärille siten, että keskitettyä täyttöjärjestelmää ei kannata rakentaa. Meillä käytetään yleisesti potkurityyppisiä sekoittimia, joissa ei ole täyttömahdollisuutta.

Livakan vaunut voidaan varustaa alatäytössä tarvittavilla imu- ja poistoliittimillä, ylätäyttöluukulla tai pumppukuormaimella, joita on kolmea eri mallia.

Urakoitsijat suosivat säiliön päälle asennettavaa keskikuormainta, jolla täyttö onnistuu vaunun molemmilta puolilta. Keskikuormaimeen tuli viime vuonna vakiovarusteeksi 1,5 metrin pituinen teleskooppijatko, joka yletty 4,5 metriä maan pinnan tason alapuolelle. Puomin päässä on Mäli-Reini 4 -täyttöpumppu.

Vaunun sivuun kiinnitettävällä kuormaimella voidaan työskennellä aidan yli, mutta vain vaunun oikealla puolella. Imu- ja vaahtoputket ovat 6-tuumaisia. Kuormaimen päähän asennetun hydraulisen Maki Reini 3 -pumpun vedellä mitattu tuotto 12 m3/min.

Vaunun aisalle sijoitettu kuormain on hinnaltaan edullisin. Etupumppukuormain on helppo asentaa myös vanhoihin vaunuihin, koska se kiinnitetään aisalle ja lieteletkut voidaan liittää jo vaunussa oleviin alatäyttöliittimiin. Lietevaunun säiliön hitsaaminen on riskialtista puuhaa, koska ruostumista suojaava epoksipinta palaa hitsauskohdasta ja ruoste pääsee jylläämään.

Vaunujen säiliöt räätälöidään asiakkaan toiveiden sekä levittimen ja kuormaimen tyypin mukaan.
Vaunujen säiliöt räätälöidään asiakkaan toiveiden sekä levittimen ja kuormaimen tyypin mukaan. Kuva: Uolevi Oristo
Livakassa on painosiirtojärjestelmä. Säiliön etuosa on eroteltu väliseinällä omaksi osastoksi. Väliseinä on alhaalta auki. Säiliössä oleva ilma poistuu täytön aikana sekä vaunun etu- että takapäästä, mutta tyhjennyksen aikana tarvittava korvausilma otetaan vain vaunun takaosasta. Etuosa tyhjenee vasta, kun vaunun takapää on lähes tyhjä ja väliseinän alta pääsee ilma vaunun etuosaan. Osastoinnin ansiosta vaunu on loppuun asti etupainoinen, eikä pumppu saa ylämäessäkään ilmaa.
Livakassa on painosiirtojärjestelmä. Säiliön etuosa on eroteltu väliseinällä omaksi osastoksi. Väliseinä on alhaalta auki. Säiliössä oleva ilma poistuu täytön aikana sekä vaunun etu- että takapäästä, mutta tyhjennyksen aikana tarvittava korvausilma otetaan vain vaunun takaosasta. Etuosa tyhjenee vasta, kun vaunun takapää on lähes tyhjä ja väliseinän alta pääsee ilma vaunun etuosaan. Osastoinnin ansiosta vaunu on loppuun asti etupainoinen, eikä pumppu saa ylämäessäkään ilmaa. Kuva: Uolevi Oristo
Lietevaunun sähköjärjestelmä on toteutettu CAN-väylätekniikalla, mutta se ei ole ISOBUS-yhteensopiva. Livakalla on kolme eri ohjainvaihtoehtoa, kuvassa niistä monipuolisin Premium-malli.
Lietevaunun sähköjärjestelmä on toteutettu CAN-väylätekniikalla, mutta se ei ole ISOBUS-yhteensopiva. Livakalla on kolme eri ohjainvaihtoehtoa, kuvassa niistä monipuolisin Premium-malli. Kuva: Uolevi Oristo
Livakkaan on saatavana kaksi omavalmisteista kiekkomultainta, joista toisessa on yksi ja toisessa kaksi vannaskiekkoa. Vannaskiekot kääntyvä 30 astetta.
Livakkaan on saatavana kaksi omavalmisteista kiekkomultainta, joista toisessa on yksi ja toisessa kaksi vannaskiekkoa. Vannaskiekot kääntyvä 30 astetta. Kuva: Uolevi Oristo

Ohjausjärjestelmä tarpeen mukaan

Livakkalla on kolme eri ohjausjärjestelmää. Easy Control -mallissa on perinteiset kalvonäppäimet, joita on helppo käyttää. Traktorissa on oltava kolme hydrauliikkaventtiiliä. Pumppukuormainta voidaan käyttää myös Easy Control-ohjauksella, jolla käytetään painonapista valittuja toimintoja.

Pilot+-ohjain on toteutettu CAN-väylätekniikalla. Vaunu ei ole kuitenkaan ISOBUS-yhteensopiva, koska järjestelmän tuotekehitys ja yhteensopivuus ovat kalliita pitää yllä.

Pilot+-järjestelmää voidaan käyttää traktorin avoimen ja suljetun hydrauliikan kanssa. Vaunun ja kuormaimen toimintoja ohjataan yhdellä ristivivulla eli joystickillä. Pilot+-ohjaimeen saa kitka-akseliston lukitusautomatiikkaa.

Premium-ohjaimen saa Pro- ja Light-vaunujen yhteydessä. Määränsäätöautomatiikka on vakiona, samoin kiekkomultaimen automaattinen painatus. Premium -ohjain helpottaa kuljettajan työtä, koska sen päisteautomatiikka hoitaa kaikki käännettäessä tehtävät toiminnot. Premiumin näyttöä voidaan käyttää myös kameralle. "Monet asiakkaat haluavat kameran sekä vaunun taakse että pumppukuormaimen päähän. Kuormaimen kärsää on helpompi tähdätä kameran avulla oikeaan kohtaan kuin kuskin pukilta kuikuilemalla", kertoo Olli Lönnroos.

Premium-ohjain hoitaa kitkaohjatun akseliston lukituksen automaattisesti, kun ajonopeus ylittää tai alittaa säädetyn lukitusnopeuden. Premium-ohjaimeen on saatavissa pakko-ohjatun akseliston automatikka.

Premium-järjestelmä helpottaa sekä isännän että urakoitsijan työtä keräämällä viljelymuistiinpanojen teossa ja laskutuksessa tarvittavia tietoja muistiin.

Ohjausjärjestelmä vaikuttaa vaunun käyttöominaisuuksiin ratkaisevasti, vaikka esimerkiksi ajonopeuden mukaan säätyvän määränsäädön saa kaikkiin malleihin. Vaunut ovat tulleet monimutkaisemmiksi, minkä vuoksi Premium-ohjainten suosio kasvaa koko ajan, ja vastaavasti perinteisen nappi-ohjaimen kysyntä vähenee.

Viisi levitysjärjestelmää

Lietteen pintalevityksen määrä vähenee koko ajan multaimien yleistyessä, vaikka sellainen asennetaankin usein multaimen päälle mahdollista myöhempää tarvetta varten.

Yli puolet Livakoista myydään Bomechin vetovannas-tekniikalla toteutetulla multaimella. Vetovantaat tekevät uran pellon pintaan, joka nopeutta lietteen imeytymistä ja vähentää siten haihtumista. Vetovannas on monipuolinen, koska se sopii mullokselle, nurmille ja viljan oraille.

Bomech-mallistossa on useita työleveyksiä, joista suosituin on 15 m. Vetovantaat ovat kuljetusasennossa pystyssä eikä erillistä ”tippalukkoa” tarvita. Naapurisopu paranee, kun tielle ei pellolta tultaessa jää ruskeita raitoja.

Kaksikiekkoinen vannas tekee leveämmän uran, mutta vaatii enemmän vetotehoa. Kääntyvät kiekkovantaat eivät riko pellon pintaa, vaikka vaunulla seurataan mutkittelevaa pellon laitaa. Kiekon kääntökulma riittää myös rapuohjauksen käyttöön.

Kiekkomultainten työleveydet ovat 6, 8 ja 9 metriä. Painatusautomatiikka ja hydraulinen jousitus pitävät työsyvyyden vakiona myös pellon painanteissa ja harjanteilla.

PEL-tuote Oy valmistaa myös hinattavaa Livakka-multainta, jonka työleveys on 8 metriä. Hinattavassa multaimessa on omat kuljetuspyörät. Se voidaan jälkiasentaa useimpiin Suomessa käytössä oleviin vaunuihin.

Livakka käyttää Harsön pystyjakajia, joita on työleveydestä riippuen 1 tai 2.

Lehtijousitus, kitkaohjaus ja jarrut vakiona

Livakan kaikissa kaksiakselisissa vaunuissa on lehtijousitus ja jarrut vakiovarusteena, hydraulinen jousitus on lisävaruste.

Kaksiakselisissa vaunuissa on aina vakiona kitka-ohjaus, jotta vaunun takimmaiset pyörät voivat kääntyä eivätkä riko kaarrettaessa pellon pintaa. Pyörien kääntö on suuren 710/50-34-rengaskoon ansiota tarpeellinen varuste. Kuljetusleveys on tieliikennemääräysten mukainen myös lisävarusteena saatavilla 850 mm leveillä renkailla

Kolmiakselisessa vaunun etummainen ja takimmainen akseli kääntyy kurveissa kitkan voimalla. Hydraulinen pakko-ohjaus on lisävaruste. Pakko-ohjauksella varustetuilla vaunuilla voidaan käyttää ns. rapuohjausta, jolloin kaikki akselit on käännetty samaan suuntaan ja vaunu seuraa traktoria vinossa. Rapuohjaus vähentää pellon painumista, koska jokainen pyörä kulkee osittain omaa jälkeään pitkin.

Kolmiakselisessa vaunussa on vakiona vetoaisan jousitus, joka on saatavissa lisävarusteena myös muihin Livakka Pro -vaunuihin.