Case 1066:n uusi elämä Red Hot veturina – Super Farmin väriläiskä

Mustasaaren Vikbyssä asuva Tommy Karlsson ajoi viime kauden alussa pulling-areenalle uuden super farmarin, Red Hotin. Kauden paras sijoitus oli Kalajoen kisan kakkospaikka, mutta arvokasta kokemusta tuli roppakaupalla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lohkon kyljestä on joskus tainnut tulla sisuskaluja ulos kurkistamaan. Paikkaus on hoidettu siistillä metallilätkällä.
Lohkon kyljestä on joskus tainnut tulla sisuskaluja ulos kurkistamaan. Paikkaus on hoidettu siistillä metallilätkällä.
Moottorin voitelu hoidetaan kuivasumppumenetelmällä, joten kampiakseli ei pääse vatkaamaan öljyä.
Moottorin voitelu hoidetaan kuivasumppumenetelmällä, joten kampiakseli ei pääse vatkaamaan öljyä.
Keulassa oleva intercoolerin vesisäiliö vetää 135 litraa. Parilla vedolla +5 asteinen vesi on lämmennyt +55 asteiseksi. Vastaavasti sylinteriin menevä ilma on ollut viileän tehokasta.
Keulassa oleva intercoolerin vesisäiliö vetää 135 litraa. Parilla vedolla +5 asteinen vesi on lämmennyt +55 asteiseksi. Vastaavasti sylinteriin menevä ilma on ollut viileän tehokasta.
Red Hotin  komeaa kiiltoa Tommy Karlssonin malliin.
Red Hotin komeaa kiiltoa Tommy Karlssonin malliin.
Mustasaaren Vikbyssä asuvalle Tommy Karlsso- nille ensimmäinen kausi Red Hotilla oli arvokkaan oppimisen aikaa.
Mustasaaren Vikbyssä asuvalle Tommy Karlsso- nille ensimmäinen kausi Red Hotilla oli arvokkaan oppimisen aikaa.

Sen kummemmin Red Hot kuin Tommykaan eivät ole pullingradoilla ensimmäistä kautta. Kaunis Case 1066:een perustuva Red Hot on aiemmin totellut haapajärvisen Tapio Kankaan käskyjä pro stock -luokassa.

Moottorit ovat Tommyn elämässä voimallisesti muutenkin läsnä, sillä leipätyönään mies viimeistelee Vaasan Wärtsilän moottoritehtaan jättisuuria moottorilohkoja. Tommy on aikoinaan päässyt sisään pullingiin Midnight Oilin tiimissä.

Omalla saa ajaa enemmän

Midnight Oil oli kolmen kaveruksen kone, jota ajettiin vuorotellen. Suomessa on kuitenkin sen verran vähän kisoja, että tarvittavaa ajokokemusta ei karttunut tarpeeksi ja siksi Tommy hankki itselleen oman super farmarin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yleisön suuntaan vedon aikaisessa näyttävyydessä pro stockin ja super farmin välillä ei ole paljonkaan eroa. Molemmissa luokissa hevosvoimamäärä ilmaistaan nelinumeroisella luvulla. Suurin ero luokkien välillä on kierrosluvun rajoittamisessa. Kun pro stock saa ärjyä vapaasti, täytyy super farmarin kierrokset rajata 3 000 rpm:ään. Tämä rajoitus laskee kustannuksia huomattavasti. Turbo ja monet moottorin sisukalut ovat sf:ssa edullisempia, eikä vesiruiskuakaan tarvita. Tästä huolimatta super farmin kustannukset ovat Tommyn kokemuksen mukaan nousseet merkittävästi kuluneiden vuosien aikana. Mutta totuuden nimissä on sanottava, että tehot, luokan suosio ja näyttävyyskin ovat nousseet.

Muuteltua vakiotavaraa

Sf:n moottorin lohkon ja sylinterikannen on oltava vakiovalua, mutta niitä saa työstää vapaasti. Moottorin iskutilavuudelle on asetettu 8,3 litran katto. Sylinterikannen vesikanavat on useimmiten sementoitu tukkoon, sillä lyhyen vedon aikana kansi ei ehdi kuumentua vaarallisesti. Sementoinnin ansiosta imu- ja pakokanavia voi avartaa huoletta, miettimättä tuleeko seinämä vesikanavaan puhkaistuksi.

Kulunut kausi meni ajotuntumaa hakiessa. Kytkimen kanssa oli pieniä säätöongelmia pitkin kautta. Christer Örnin teke-

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

mä keskipakokytkin on varmatoiminen peli, kunhan sen kanssa oppii toimimaan.

Toinen kantapään kautta opeteltava asia on rengaspaineiden säätäminen radan mukaan. Red Hotin 24,5-tuuumaisten renkaiden painetta on vaihdeltu 0,27:n ja 0,37:n välillä radan pitävyyden mukaan. Pieneltä tuntuvalla erolla on kuitenkin ratkaiseva merkitys vedettyihin metreihin.

Jatkuvaa kehitystä

Tulevalle kaudelle on uumoiltu sääntöuudistusta, jolla Suomen super farmarit saataisiin samalle viivalle eurooppalaisten kanssa. Moottorin suurin sallittu kierrosluku nousisi 3 200 rpm:ään ja paino nousisi nykyisestä 3 500 kilosta 4 500:aan. Yhteiset eurooppalaiset säännöt olisivat tervetulleet, sillä sen jälkeen olisi mahdollista käydä kisaamassa myös Euroopan kilpa-areenoilla. Toinen suunniteltu uudistus koskee vedon aikana tapahtuvaa kierrosluvun seuraamista. Tämä edullinen systeemi on käytössä esimerkiksi Hollannissa ja Tommy Karlssonin mielestä se olisi tervetullut myös Suomeen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Karlssonin mukaan voimaa on luonnollisesti löydyttävä pellin alta, mikäli mielitään kiivetä palkintopallille. Mutta yhtä tärkeää on myös koneen ulkonäkö. Yhteistyökumppaneiden ja mahdollisten ulkomaanedustusten takia traktorin on oltava kaunis katsella. Tommyn Red Hotin perusmaalauksen on hoitanut vaasalainen MH-Color ja vaativat motiivimaalaukset ovat Johnny Sjöblomin käsialaa. Vaikka super farmia pidetään edullisena luokkana, rahaa kuluu kauden mittaan melkoisesti. Pelkästään kaluston kuljettamiseen tarvittava kuorma-auto muodostaa merkittävän kuluerän. Tommy Karlssonilla on verkot vesissä, jotta saisi mukaan muutaman yhteistyökumppanin lisää Red Hotin ympärille. n

Avaa artikkelin PDF