Sähköiset ratkaisut

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Cumminsin sähköinen ajomoottori tuottaa 1 850 Nm:n jatkuvan ja vaikeissa olosuhteissa hetkellisesti jopa 3 400 Nm:n väännön.
Cumminsin sähköinen ajomoottori tuottaa 1 850 Nm:n jatkuvan ja vaikeissa olosuhteissa hetkellisesti jopa 3 400 Nm:n väännön.
Deutzin hybridijärjestelmä rakentuu 55 kW:n TCD 2.9 dieselmoottorista, 55 kW:n tehoisesta sähkömoottorista ja 40 kWh akusta.
Deutzin hybridijärjestelmä rakentuu 55 kW:n TCD 2.9 dieselmoottorista, 55 kW:n tehoisesta sähkömoottorista ja 40 kWh akusta.

Muutamia vuosia sitten rakennuskonevalmistajat julkaisivat kilvan uusi hybridikoneita. Nyt trendi on kuitenkin siirtymässä sähköisiin voimansiirtoratkaisuihin sekä lisääntyneeseen elektroniikkaan. Myös perinteiset moottorivalmistajat tuovat markkinoille omia ratkaisujaan.

Tavoitteena on ennen kaikkea pienemmät päästöt ja parempi ilmanlaatu. Sähkökäyttö mahdollistaa myös toimimisen sisätiloissa. Lisäksi melutaso laskee, mikä mahdollistaa operoinnin myös yöaikaan. Hiljaisemman ympäristön arvo tulee nousemaan tulevaisuudessa.

Deutzin versiossa 55-kilowattisen TCD 2.9 -moottorin rinnalle asennettaan 55-kilowattinen sähkömoottori, jota ruokkii 40 kWh:n akku. Keskeinen komponetti on vaihteistoon kuuluva kytkin, joka ohjaa sähkö- ja dieselmoottorin käyttöä. Järjestelmä mahdollistaa mm. stop–start-järjestelmän sekä sähköisen voiman ulosoton käytön tulevaisuudessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähkömoottorin avustamana moottori voi käydä pienemmällä rasituksella ja siten aiheuttaa vähäisempiä päästöjä. Ensivaiheissa kokonaisuus on suunnattu koneisiin, joissa työ on syklittäistä, eli esim. kurottajiin ja nostimiin. Teknologia on sinänsä valmis, mutta sitä vaikeaa skaalata vaativampiin kohteisiin. Ensimmäisten demomallien ennakoitiin olevan valmiina syyskuussa.

Cumminsin REEV-sähkövoimansiirron kerrotaan soveltuvan pyöräkuormaimiin ja kaivukoneisiin. Ensimmäiseksi järjestelmää tullaan kuitenkin käyttämään busseissa ja jakeluautoissa. Sarjatuotannon arvioidaan alkavan vuoden 2020 paikkeilla. Vaihteistoa ei tarvita, joten voimansiirron melutaso laskee merkittävästi. Järjestelmään kuuluu konvertteri sekä 35 kWh:n akku. Kun akun varaus laskee alle 30 % tason, astuu dieselmoottori mukaan. Valmistajan laskelmien mukaan 20 tonnin pyöräkuormaimen voimansiirto voisi toimia täyssähköisesti noin kahden tunnin ajan.

Timo Rintakoski, Arto Turpeinen