Puhdistamoliete käännetään kompostiksi - Vehkosuon Komposti Oy

Vehkosuon Komposti Oy jatkojalostaa puhdistamolietteitä ja lantoja lannoitevalmisteiksi kompostoimalla. Kangasalan Sahalahdella sijaitseva yritys tekee myös maatalouskoneurakointia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lokakuun loppupuolella kompostin levitykset olivat tältä vuodelta loppusuoralla.
Lokakuun loppupuolella kompostin levitykset olivat tältä vuodelta loppusuoralla.
Olki murskataan ennen sen sekoittamista kompostiin. Murskaus parantaa oljen imukykyä ja tekee olkeen jääneistä siemenistä itämiskyvyttömiä.
Olki murskataan ennen sen sekoittamista kompostiin. Murskaus parantaa oljen imukykyä ja tekee olkeen jääneistä siemenistä itämiskyvyttömiä.
Puhdistamoliete tarvitsee kompostointiin tukiainetta. Vehkosuon Komposti käyttää vuodessa noin 3 000 suurkanttipaalia olkea, joka sekoitetaan murskattuna lietteen sekaan.
Puhdistamoliete tarvitsee kompostointiin tukiainetta. Vehkosuon Komposti käyttää vuodessa noin 3 000 suurkanttipaalia olkea, joka sekoitetaan murskattuna lietteen sekaan.
Topturnin hytti nousee rungon päälle auman sekoituksen ajaksi. Komposti käännetään koneen alla olevalla vaakaruuvilla.
Topturnin hytti nousee rungon päälle auman sekoituksen ajaksi. Komposti käännetään koneen alla olevalla vaakaruuvilla.
Kompostiaumat käännetään Komptechin valmistamalla Topturn X60-kääntäjällä. Kone on hankittu käytettynä Ruotsista.
Kompostiaumat käännetään Komptechin valmistamalla Topturn X60-kääntäjällä. Kone on hankittu käytettynä Ruotsista.
Kolmiakselinen Tebbe on vakaa tiellä ja pellolla. Ensimmäinen ja viimeinen akseli ovat pakko-ohjattuja ja ensimmäisen akselin saa tarvittaessa nostettua ilmaan. Myös vetoaisan korkeutta voidaan säätää hydraulisesti. Näin saadaan vaunun painatus kaikissa tilanteissa sopivaksi.
Kolmiakselinen Tebbe on vakaa tiellä ja pellolla. Ensimmäinen ja viimeinen akseli ovat pakko-ohjattuja ja ensimmäisen akselin saa tarvittaessa nostettua ilmaan. Myös vetoaisan korkeutta voidaan säätää hydraulisesti. Näin saadaan vaunun painatus kaikissa tilanteissa sopivaksi.

Yrittäjä Tuomas Bährend jatkaa isänsä 90-luvun puolivälissä aloittamaa kompostointitoimintaa Pirkanmaalla. Parin hehtaarin asfalttikentällä on lupa 19 000 tonnin kompostointiin vuodessa.

Vehkosuon Komposti vastaanottaa puhdistamolietettä pääosin Tampereen kaupungilta ja vähäisessä määrin erilaisia karjanlantoja. Toiminta perustuu porttimaksuihin.

”Kun kentällä kippi nousee, niin yhtiö saa siitä rahaa”, Bährend havainnollistaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Puhdistamolietettä kompostoimalla ja levittämällä saadaan pelloilta ruokaan päätyneitä ravinteita takaisin viljelykiertoon. Orgaanisella lannoitevalmisteella saadaan myös humusvaikutusta pellolle. Kompostointi kestää noin 6–12 kuukautta. Tuona aikana komposti käännetään ajettavalla kompostinkääntäjällä noin viisi kertaa. Ruotsista käytettynä hankittu Komptechin Topturn X60 -kääntäjä ajetaan kompostiauman päälle niin, että koneen alta poikittain kulkeva roottorirumpu sekoittaa auman. Auma ajetaan pituussuunnassa päästä päähän.

Levitys omana työnä

Valmis maanparannuskomposti käytetään peltojen lannoittamiseen ja viherrakentamiseen. Kompostitoimintaa pyörittää yrittäjän lisäksi kaksi vakituista työntekijää.

Bährendillä on myös tehokas kalusto kompostin levittämiseen, joka tehdään omana työnä. Käytössä on tänä vuonna hankittu Tebben valmistama HS 320 -kuivalantavaunu, jonka vesitilavuus on 31,5 kuutiota. Ajossa on myös Tebben HS 220 -vaunu, joka on hankittu jo vuonna 2001. Tebbeä myy Suomessa K-maatalous. Vetokoneena käytetään Fendt 930:a. Kompostin siirto pellon reunaan tehdään kuljetusyrittäjän autoilla, jos yhden kuorman vienti ja levitys traktorikalustolla kestää yli tunnin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Puhdistamoliete tarvitsee kompostoinnin onnistumiseksi tukiainetta. Vehkosuon Kompostilla käytetäänkin vuosittain 3 000 omalla kalustolla paalattua suurkanttipaalia olkea, joka murskataan ennen sekoittamista puhdistamolietteeseen.

Oljen käsittely ja murskaus parantaa tukiaineen imukykyä. Käsittelyn ansiosta myös oljen seassa olevat jyvät murskaantuvat, eikä olkisilppuun jää itämiskykyisiä siemeniä.

Maatalous mukana

Kompostitoiminnan, lannanlevityksen ja suurkanttipaalauksen lisäksi Bährendillä on myös veljensä kanssa maatalousyhtymä. Yhtymällä on nelisenkymmentä lypsylehmää ja 160 hehtaaria peltoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maataloustöitä vaihdetaan muiden tilojen kanssa. Yhtymän peltojen kylvöt ja ruiskutukset tekevät yhteistyötilat, vastavuoroisesti Bährendit käyvät levittämässä lantaa ja paalaamassa.

”Loppuvuodesta aina tasataan tilit”, Tuomas kertoo.

Maatalouden palkkalistoilla on Tuomaksen ja hänen veljensä lisäksi veljen puoliso ja yksi vakituinen työntekijä. Ruuhka-aikana mukana on myös useita rahtikuskeja niin maataloudessa, koneurakoinnissa kuin kompostillakin.

”Niin ja vanha isäntä on tietysti mukana aktiivisesti”, Bährend kertoo.

Kaikki työntekijät tekevät ristiin sekä kompostin että maatalouden töitä. Kompostiyrittäminen ja maatalous toimivatkin hyvin limittäin ja tukevat toisiaan.

”Toki on sellaisia koneita, joita ei voida molemmissa käyttää. Lypsykoneesta ei ole kompostilla hyötyä, eikä kompostinkääntäjälle ole käyttöä navetassa”, Bährend sanoo.

Kaluston oltava kunnossa

Bährendin New Holland BB 9080 -suurkanttipaalaimella paalataan 3 000 kompostille menevän olkipaalin lisäksi omaa heinää myyntiin sekä säilörehua. Paalausta myös urakoidaan muille tiloille.

Maatalousurakointia tehdään tällä hetkellä noin 50 kilometrin säteellä. Kilometriraja ei ole kuitenkaan yksiselitteinen.

”Jos on sopivan kokoinen ala, niin kannattaa ajaa kauemmaksikin”, Bährend sanoo.

Kaluston hankinnassa on yrittäjän mukaan oltava hinta-laatu-suhde kohdallaan. Esimerkiksi vanhalla Tebbellä on levitetty 16 vuoden aikana noin 10 000 kuutiota vuodessa. Sinä aikana vaunuun tehtiin vain yksi isompi remontti, muuten vaihdettiin ainoastaan kuluvia osia.

Bährend kehuu myös Tebben varaosatoimituksia. Esimerkiksi kärrystä varastetun ohjaimen tilalle saatiin uusi jo perjantaiksi, kun tehtaalle soitettiin keskiviikkona.

”Varaosahuollon pitää olla kunnossa, tiskillä ei saa myydä ei-oota”, Bährend sanoo.

Bährendillä on itsellään valmiina osat vaunun kriittisiin kohtiin, joiden rikkoutuminen voisi pysäyttää koko työnteon. Äkillisiä ja ennakoimattomia vahinkoja varten on myös konerikkovakuutus.

Työn pysähtyminen tuottaa ylimääräisiä kustannuksia ja hankaloittaa seuraavien urakoiden aikataulutusta. Kalleimpia päiviä ovat työn pysähtymiset sesongin aikana.

”Sanon työntekijöillekin, että saa mennä tunti kauemmin, kunhan kone tulee ehjänä takaisin. Esimerkiksi paalaajalla voi kyllä paalata 20 km/h nopeutta, mutta kun kolahtaa niin sitten kolahtaa kovaa”, Bährend kertoo.

Työtä aikataulutetaan myös niin, että sesonkien ulkopuolella tehdään huoltoja. Ennakoivan huollon merkitys korostuu urakointityössä.

”Koneiden tyyppiviat pitää olla tiedossa, jotta niihin osataan varautua”, Bährend sanoo.