Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Tractor Pullingin EM-kisat 2011 syyskuussa Alahärmässä – Härmä Pulling valmiina haasteeseen

Tractor Pullingin EM-kisojen järjestelyvastuu on uskottu jo toisen kerran Härmä Pullingille. Vuoden 2003 nappiin menneet kisat vakuuttivat Euroopan kattojärjestön ETPC:n härmäläisten osaamisesta.
Pro stockissa nähtiin uusi kuski, kun kalajokinen Ville-Matti Vuollet piiskasi Caesaria isännän ottein.
Pro stockissa nähtiin uusi kuski, kun kalajokinen Ville-Matti Vuollet piiskasi Caesaria isännän ottein. 
Vieraanvaraisuutta härmäläiseen malliin. Heikki Lehtinen toimittaa aamupalan paikkakunnalla yöpyneille Askolan Pulling ry:n jäsenille. Janne Falck (toinen vas.), Jarmo Leikkola, Tina Ekholm ja Simo Andergård ovat hämmästyneen iloisia huomaavaisuudesta.
Vieraanvaraisuutta härmäläiseen malliin. Heikki Lehtinen toimittaa aamupalan paikkakunnalla yöpyneille Askolan Pulling ry:n jäsenille. Janne Falck (toinen vas.), Jarmo Leikkola, Tina Ekholm ja Simo Andergård ovat hämmästyneen iloisia huomaavaisuudesta. 
Modified-luokkaa hallinneelle Tero Äyräväiselle soisi menestystä myös EM-tasolla.
Modified-luokkaa hallinneelle Tero Äyräväiselle soisi menestystä myös EM-tasolla. 
Minipullerit jäävät herkästi mahastaan kiinni, jos rata on pehmeä.
Minipullerit jäävät herkästi mahastaan kiinni, jos rata on pehmeä. 

Heinäkuun ensimmäisenä lauantaina Alahärmässä järjestetyt SM-kisat olivat sopiva kenraaliharjoitus syyskuun alussa pidettäviä EM-kisoja ajatellen. Kisoja oli seuraamassa Euroopan kattojärjestön nokkamies sekä ratavastaava.

Molemmat tarkkailijat olivat tyytyväisiä näkemäänsä. Erityisen ilahtuneita he olivat varikkoalueen loistavasta vedenläpäisykyvystä. Perjantaina tulleesta 40 millin sadekuurosta ei ollut kunnolla muistoakaan jäljellä lauantain kisoissa, kertoo Härmä Pullingia pitkään vetänyt Heikki Lehtinen. Hän arvioi ETPC:n tekemän katselmuksen kouluarvosanaksi yhdeksän plussan.

Katselmus oli jo toinen, jonka Euroopan kattojärjestö tekee. Viime kesän arvioinnissa keskityttiin enemmän rataan ja varikkoon. Nyt tehdyssä tarkastuksessa käytiin radan ja varikon lisäksi läpi niin leirinnät, liikenteenohjaus kuin iltajuhlan järjestelytkin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Heikki Lehtinen kertoo EM-kisojen järjestelyn sujuvan mallikkaasti kuuluisalla pohjalaisella talkoohengellä. Härmä Pullingin jokainen noin 150 jäsenestä on mukana kisajärjestelyissä. Askareet etenevät ripeästi, kaikki tuntevat toisensa ja tietävät kunkin erityisosaamiset.

Järjestelyissä on mukana myös paikkakunnan urheiluseurat ja Härmä MC -moottoripyöräkeho.

”Moottoripyöräilijöistä löytyy useampia sen oloisia ja näköisiä tyyppejä, joiden antamia ohjeita ihmiset luonnostaan tottelevat mukisematta”, sanoo Lehtinen tyytyväisenä.

Mittava budjetti

”Meidän piti lähettää Euroopan kattojärjestölle 76 000 euroa riihikuivaa rahaa, ennen kuin saamme kisat järjestettäväksemme. Tällä takuusummalla katetaan matkakorvaukset ja palkintorahat. Ensimmäinen maksuerä oli jo kevättalvella ja viimeinen satsi pitää olla maksettuna elokuun alussa”, kertoo Heikki Lehtinen järjestävän kerhon vakavaraisuutta mittaavasta takuumaksusta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hyvät yhteistyökumppanit ovatkin ensiarvoisen tärkeitä, jotta näin mittavia kisoja on mahdollista järjestää. Kisojen kokonaisbudjetti nousee yli 300 000 euroon, joten mistään nappikaupasta ei ole kyse. Heikki Lehtisen arvion mukaan laivayhtiöt tuovat vähintään 60 kisoihin liittyvää rekka-autoa Rostockista Suomeen.

Mainosmyynti, ravintolapuoli ja monet muut pienemmät ansaintakonstit on pääsylippujen myynnin lisäksi otettava huomioon, jotta kisojen jälkeen jää jotain kirstun pohjalle. Järjestävän kerhon tukena on Suomen kattojärjestö FTPA niin voiton kuin tappionkin hetkinä.

Esimerkiksi molemmat vetolavetit ja varalavetit on rahdattava Suomeen Keski-Euroopasta. Suomessa olisi ehkä yksi eurooppalaiset määräykset täyttävä lavetti, mutta hyväksynnän saamisen edellytyksenä on, että sitä käytettäisiin myös eurooppalaisissa kisoissa. Siihen eivät suomalaisten rahkeet riitä.

”Edellisissä EM-kisoissa jäimme hieman alle 20 000 katsojaan, joten nyt olisi aika puhkaista parin kympin maaginen raja”, Lehtinen toivoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hellettä kuin Härmän kisoissa

Härmän vetoradalla on kisattu reilut 20 kertaa Suomen mestaruuksista, ja aina mitä mahtavimmassa hellesäässä. Mutta nytkin jo 15 kilometrin päässä vetoareenasta taivas antoi sellaisen latingin vettä, että radan päällä se olisi tiennyt pitkää viivästystä kisaan. Paikalla oli noin 5000 tyytyväistä katsojaa seuraamassa 54 kisaajan edesottamuksia vetolavetin edessä.

Härmän rata ei ollut kovin raskas, sillä Full Pulleja nähtiin erittäin runsaasti. Lyhin siivu puolestaan loppui jo 56 sentin kohdalla. Kisajärjestelyt sujuivat mallikkaasti, joten 3.–4.9. on odotettavissa jouheasti järjestetyt kolmannet Tractor Pullingin EM-kisat Suomessa.

Tulevissa kisoissa vahvin suomalaisedustus on totutusti pro stockissa kisaavalla Valtran tiimillä. Modified-luokassa Suomi ei yllä aivan eurooppalaiselle huipputasolle, mutta minipullereissa välimatka on jo hitusen pienempi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomessa suosittua super farmia EM-kisoissa ei nähdä, sillä luokka ei ole saanut vielä yhteistä eurooppalaista säännöstöä.

Kannattaa poiketa Härmä Pullingin sivuille www.harmapulling.fi tutkimaan EM-kisan monipuolista ohjelmaa. n

 

Avaa artikkelin PDF