Agritechnica 2007: Nurmi Heavy Metall

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Welgerin Doubleaction oli laitettu takarungon ja käärintälaitteen osalta täysin uusiksi. Käärintälaitteen irrotusmahdollisuudesta on luovuttu ja takarunko on tehty kotelopalkkirakenteella. Muovinsieppari on uusittu ja käärintävarret oli uusittu. Lisäksi kylkeen oli ilmestynyt käsikäytön mahdollistava käyttölaite, jolla jokaisen liikkeen voi tehdä erikseen tarvittaessa, jos varsinaiseen käyttölaitteeseen tai koneeseen tulee häiriö. (SN)
Welgerin Doubleaction oli laitettu takarungon ja käärintälaitteen osalta täysin uusiksi. Käärintälaitteen irrotusmahdollisuudesta on luovuttu ja takarunko on tehty kotelopalkkirakenteella. Muovinsieppari on uusittu ja käärintävarret oli uusittu. Lisäksi kylkeen oli ilmestynyt käsikäytön mahdollistava käyttölaite, jolla jokaisen liikkeen voi tehdä erikseen tarvittaessa, jos varsinaiseen käyttölaitteeseen tai koneeseen tulee häiriö. (SN)
MatriXinside ja Strautmanin yhteistyön tulos väliseinä, jolla saadaan noukivaunun täytös paremmaksi. (SN)
MatriXinside ja Strautmanin yhteistyön tulos väliseinä, jolla saadaan noukivaunun täytös paremmaksi. (SN)
Itävaltalainen Göweil tuo Suomeenkin käärijää, jossa on automaattinen kaappari. Ajettaessa paalin eteen tunnistinläppä panee hydraulitoimisen kahmarin liikkeelle. Kahmari ottaa paalin vauhdissa syliinsä kiedottavaksi muoviin. Kaappaus jouduttaa käärintää ja tekee keruutraktorin tarpeettomaksi. Ab Tomas Kjellman. (HK)
Itävaltalainen Göweil tuo Suomeenkin käärijää, jossa on automaattinen kaappari. Ajettaessa paalin eteen tunnistinläppä panee hydraulitoimisen kahmarin liikkeelle. Kahmari ottaa paalin vauhdissa syliinsä kiedottavaksi muoviin. Kaappaus jouduttaa käärintää ja tekee keruutraktorin tarpeettomaksi. Ab Tomas Kjellman. (HK)
Pöttingerin Novacat T8, hinattava perhonen on tarkoitettu isoille lohkoille. Tehtaan edustajan mukaan kahdeksan hehtaarin lohko on alarajalla, hän ei varmaankaan tarkoittanut kolmikulmaista. Parisataaheppainen olisi sopiva veturi, eli pikkuisen isomman vaatii kuin tavallinen kasimetrinen perhonen. (HK)
Pöttingerin Novacat T8, hinattava perhonen on tarkoitettu isoille lohkoille. Tehtaan edustajan mukaan kahdeksan hehtaarin lohko on alarajalla, hän ei varmaankaan tarkoittanut kolmikulmaista. Parisataaheppainen olisi sopiva veturi, eli pikkuisen isomman vaatii kuin tavallinen kasimetrinen perhonen. (HK)
Markkinameininkiä ja kansainvälisyyttä oli tarjolla myös suomalaisten osastoilla. Karl-Erik Häggblom pitää saarnaa ja ruotsalainen ryhmä on kuulolla tarkkaavaisena. Saksalainen olut kuului messutallaajan virvokkeeksi myös Elhon osastolla. Karhotin oli monen kiinnostuksen kohde ja elholaisten ylpeydenaihe. (HK)
Markkinameininkiä ja kansainvälisyyttä oli tarjolla myös suomalaisten osastoilla. Karl-Erik Häggblom pitää saarnaa ja ruotsalainen ryhmä on kuulolla tarkkaavaisena. Saksalainen olut kuului messutallaajan virvokkeeksi myös Elhon osastolla. Karhotin oli monen kiinnostuksen kohde ja elholaisten ylpeydenaihe. (HK)
Elhon on parannellut leikkuujälkeään piilottamalla hitsisaumoja ja leikkaamalla terän alustaa avarammaksi. Matalampi lautanen tuo tuntuvia parannuksia kivisissä olosuhteissa. Myös terä on muotoiltu uudelleen. (HK)
Elhon on parannellut leikkuujälkeään piilottamalla hitsisaumoja ja leikkaamalla terän alustaa avarammaksi. Matalampi lautanen tuo tuntuvia parannuksia kivisissä olosuhteissa. Myös terä on muotoiltu uudelleen. (HK)
Elhon etukoneen laukaisumekanismi on kokenut reinkarnaation, uudelleensyntymisen. Edellisen mallin vipumekanismin haavoittuvuus on nyt korjattu. (HK)
Elhon etukoneen laukaisumekanismi on kokenut reinkarnaation, uudelleensyntymisen. Edellisen mallin vipumekanismin haavoittuvuus on nyt korjattu. (HK)
Bergmann HTW 65 S on kolmiakselinen noukinvaunu, jossa on samanlaisia ratkaisuja kuin kilpailijoilla. Akselin pakko-ohjaus on kolmiakselisesa välttämätön. Kuulavetolaite on yleistynyt kiitettävästi. Kun iso vaunu kiinnitetään vetokoukun korkeudelle, saadaan taka-akselille painoa, mutta kääntyminen kangistuu. Etulaidan verkko on riittävän iso kuorman täyttymisen seurantaan. Kytkeminen traktoriin ei käy aivan hetkessä ‑ hydrauliletkuja on kymmenen ja paineilmajarruletkuja kaksi. (HK)
Bergmann HTW 65 S on kolmiakselinen noukinvaunu, jossa on samanlaisia ratkaisuja kuin kilpailijoilla. Akselin pakko-ohjaus on kolmiakselisesa välttämätön. Kuulavetolaite on yleistynyt kiitettävästi. Kun iso vaunu kiinnitetään vetokoukun korkeudelle, saadaan taka-akselille painoa, mutta kääntyminen kangistuu. Etulaidan verkko on riittävän iso kuorman täyttymisen seurantaan. Kytkeminen traktoriin ei käy aivan hetkessä ‑ hydrauliletkuja on kymmenen ja paineilmajarruletkuja kaksi. (HK)
Tanskalainen Park Land ‑kanttipaalien keruuvaunu tehostaa paalausta ja vähentää ajokertoja pellolla. Park Land ‑vaunu kiinnitetään paalaimen perään ja siihen voidaan ottaa mallista riippuen 3–5 paalia. Paalain pökkää paalin vaunuun. Sen osuttua rajakatkaisin hydrauliikka siirtää paalin sivuun. Näin paalit saadaan kasaan lohkon päihin, josta ne on helppo kuljettaa eteenpäin. Valmistajan ilmoittama hinta 3 paalin keruuvaunulle 325 on 18 900 €. Kanttipaalien keruuvaunuja on vuodesta 1992 lähtien valmistettu 700 kpl. (HK ja EM)
Tanskalainen Park Land ‑kanttipaalien keruuvaunu tehostaa paalausta ja vähentää ajokertoja pellolla. Park Land ‑vaunu kiinnitetään paalaimen perään ja siihen voidaan ottaa mallista riippuen 3–5 paalia. Paalain pökkää paalin vaunuun. Sen osuttua rajakatkaisin hydrauliikka siirtää paalin sivuun. Näin paalit saadaan kasaan lohkon päihin, josta ne on helppo kuljettaa eteenpäin. Valmistajan ilmoittama hinta 3 paalin keruuvaunulle 325 on 18 900 €. Kanttipaalien keruuvaunuja on vuodesta 1992 lähtien valmistettu 700 kpl. (HK ja EM)

Seppo Nykänen ja

Hannu Koivisto

Melkoisen raskaissa tunnelmissa järjestettiin Euroopan suurin maatalousnäyttely Hannoverissa. Raskaat tunnelmat eivät olleet henkisellä puolella, vaan enemmänkin rautaosastolla. Rautaa oli rahdattu paikalle miljoonia kiloja ja totta kai jokainen halusi näyttää sen suurimman mallinsa. Muutamilla valmistajilla oli ehkä hieman näyttämisen makuakin mukana ja kaikkia tuotteita ei ilmeisesti ole ihan vakavissaan tarkoitettu varsinaiseen tuotantoon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vuosien saatossa Agritechnica on muuttunut ajan hengen mukaisesti, saksalaisesta säästäväisyydestä ei enää näkynyt merkkejä. Aikaisemmin vanhojen traktorien nykyaikaistamiseen tarkoitettuja tuotteita oli esillä paljon, nyt niitä ei enää näkynyt lainkaan. Paikalliset Pelle Pelottomat puuttuivat myös lähes täysin.

Mitalilla palkittujen innovaatioiden lisäksi näyttelystä löytyi muutamia uutuuksia ja markkinoilla olevien koneiden parannuksia. Yksi mielenkiintoisimmista oli Strautmanin ja MatriXinside yhtiöiden yhteistyönä valmistunut, väliseinä idea. Vaunun täyttöastetta parantamaan tarkoitettu väliseinä on yläosastaan tuettu liukuradalla ja sen yhteydessä on nostosylinterit, joilla se nostetaan ja lasketaan kuten kippiovi. Toiminta-asentoon seinä lasketaan takaosassa ja se siirretään vaunun etuosaan pohjakuljetinta peruuttamalla.Väliseinä on vaunun täytön alkaessa noin metrin päässä etuseinästä, rehumassan täyttäessä seinämän ja etuseinän välisen tilan väliseinä siirtyy pohjakuljettimen mukana taakse kunnes vaunu on täynnä. Tyhjennysvaiheessa seinä nostetaan ylös.

Valmistajan mukaan vaunun täyttöaste nousee noin 30 %. Täytös perustuu parempaan pakkaamiseen, koska normaalisti noukinvaunu on täynnä, kun rehumassa alkaa painaa takaluukkua tai purkukeloja. Väliseinää vasten voidaan painattaa rehumassaa koko täytön ajan voimakkaasti, eikä kasa kaadu taakse ja se on tiiviimpi. Vaunu täyttyy koko kuormatilan matkalta aina täyteen, eikä takaosaan jää vahingossakaan yläosaan tyhjää tilaa. Purkukeloilla varustetun vaunun purku sujuu ongelmitta, koska massa ei painu keloja vasten lainkaan täytön aikana.

Avaa artikkelin PDF