
Kelekkamessut veti kelkkakansan koolla Rovaniemelle ‒ laskevista markkinoista huolimatta tunnelma oli toiveikas
Vuotuinen kelkkailijoiden ja muiden maastossa viihtyvien tapahtuma Kelekkamessut veti taas Lappi Areenan täyteen, kokonaiskävijämäärä oli 18 710.
Vaikka kyseessä oli kelkkanäyttely, ehdottomana uutuusvetonaulana olivat Can Am Outlander 2025 -mallit, jotka saapuivat maahan vain pari päivää ennen näyttelyä. Ulkonäkö on muuttunut selkeästi; keulan muotoilu on nyt pyöreälinjaisempi. Tekniikan osalta muutoksia on tehty erityisesti takajousitukseen ja runkoon. Uudessa Rotax1000R-moottorissa on 101 hevosvoimaa, mikä on perusmönkijäluokassa varsin vaikuttava lukema. Tavaratelineissä on nyt samoja ominaisuuksia kuin PRO-malleissa. Kuva: Seppo NykänenKelekkamessut 2025
- Järjestettiin 2.-3.11.2024
- Tapahtumassa moottorikelkkoja, mönkijöitä ja varusteita.
- Kävijöitä 18710.
- Näytteilleasettajien tunnelma varovaisen toiveikas huolimatta laskevista markkinoista.
Vieraiden määrä on Kelekkamessuilla palannut koronaa edeltävälle tasolle, jolloin päästiin samoille luvuille.Tämän vuoden messuilla näytteilleasettajat keskittyivät erityisesti kelkkoihin, mönkijöihin ja varusteisiin. Aikaisempina vuosina on esitelty uusia ideoita ja keksintöjä, mutta tänä vuonna ne puuttuivat lähes kokonaan.
Näytteilleasettajien tunnelma oli varovaisen toiveikas: kelkkapuolella markkinoinnilla on onnistuttu saavuttamaan osittainen torjuntavoitto laskevilla markkinoilla. Kuluvan vuoden aikana rekisteröityjen kelkkojen määrä näyttelyn aikaan oli 1920 kappaletta, mikä ennakoi noin 3500 kappaleen kokonaisrekisteröintiä.
Rekisteröinnit eivät täysin vastaa myyntiä, sillä kaikkia kelkkoja ei välttämättä rekisteröidä ostovuoden puolella. Mönkijöiden osalta markkina näyttää samansuuntaiselta. Syyskuun tilastojen mukaan pudotusta on ollut yli 20 %.
Moottorikelkkojen käyttö ja ostopäätökset ovat erityyppisiä kuin mönkijöissä. Harrastajapuolella on enemmän asiakkaita, jotka ovat valmiita investoimaan uuteen tekniikkaan. Lisäksi lumitilanne vaikuttaa merkittävästi ostopäätöksiin. Muutama hyvä lumitalvi on lisännyt kelkkamyyntiä. Mönkijät ovat isommalta osin muussa kuin pelkästään harrastuskäytössä, joten taloudelliset asiat ratkaisevat hankintapäätöstä tehtäessä enemmän.
Näyttelyssä tehtiin kauppaakin, josta suuri osa kuitenkin keskittyi tarvike- ja asustepuolelle, muutamia kelkkakauppojakin toki syntyi.
Ski-Doo Expedition on varustettu 900R-turbomoottorilla, jossa riittää voimaa. Vinssi on erittäin hyödyllinen kelkkaillessa, ja onkin ihme, ettei se ole ollut lisävarustelistalla kuin vasta muutamana viime vuotena. Kuva: Seppo Nykänen
Polariksen osastolla kovin uutuus oli Dynamix-jousitus. Iskunvaimentimien toimintaa voidaan seurata näytöltä. Keskusyksikkö säätää kutakin vaimenninta automaattisesti kiihtyvyysantureilta tulevan tiedon mukaan. Ajomoodeja on kolme: Extreme, Rally ja Soft, joista voi valita omalle ajotyylille sopivan. Kuva: Seppo Nykänen
Titan on hyötykelkoissa kova kilpailija Lynxille. Tarjolla on nelitahtimoottori ja hyvät ajo-ominaisuudet. Kuva: Seppo Nykänen
Arctic Catin Catalyst-runkoinen 858 ZR, jota kilpailijatkin kehuvat, on ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen. Jos jostain kelkasta voi sanoa, että se kulkee kuin juna raiteilla, niin tästä. Kyseistä kelkkaa voidaan myös pitää Arctic Catin kohtalon mallina, sillä jos myynti ei lähde kasvuun, Trexton saattaa omistajana lopettaa kelkkojen valmistuksen Kuva: Seppo Nykänen
Kelkkanäyttelyssä nähtiin myös traktoreita. Tarvikekeskus on aloittanut intialaisen Farmtracin maahantuonnin. Kuvassa on 22 hevosvoiman malli, jossa on mekaaninen vaihteisto. Mallistossa on myös hydrostaattimalli, ja lähitulevaisuudessa saapuu 50 hevosvoiman malli. Traktorin valmistaa Intiassa Escorts Kubota Limited. Kuva: Seppo Nykänen
ESLED-sähkökelkkaan on nyt saatavana tuulilasi, etuosa poikkeaa perinteisistä kelkoista, joten tuulilasi on pitänyt suunnitella kaksiosaiseksi ajoviiman suuntaamiseksi pois kuljettajan sylistä. Kuva: Seppo Nykänen
Segwayn Snarler AT6 S EPS on lyhytrunkoinen, kaksipaikkainen perusmönkijä. Moottori on 570 cm³ ja tehoa on 44 hevosvoimaa. Hinnaltaan Snarler on ominaisuuksiinsa nähden kilpailukykyinen, 7 590 €. Kuva: Seppo Nykänen
Lynxin uusi kisaversio on saanut uutta muotoa, alusta on edelleen kehitetty versio PPS jousituksesta, joka on ollut kisakäytössä kilpailukykyinen. Telatunnelin takaosa on muovia ja nopea vaihtaa, kun tiukassa kisatilanteessa tulee osumaa. Perinteisemmällä perällä varustetussa kelkassa joutuisi vaihtamaan koko tunnelin. Takaosan muotoilulla on lisäksi pyritty estämään lumen lentäminen kuskin selkään ja istuimelle. Kuva: Seppo Nykänen10
CF-moton keulalle oli istutettu kotimaista valmistetta oleva Rammyn lumilinko, yhdistelmä on lumensiirrossa tehokas yksikkö. Kuva: Seppo NykänenJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



