
SkogsElmia -näyttely 2011, osa 2: Omatoimisen puunkorjaajan onnela
Jonköpingissä järjestetty SkogsElmia -näyttelyn painopiste on pienessä kalustossa, jota kieltämättä riittää hevosvetoisista vaunuista radio-ohjattaviin juontokoneisiin asti. Maataloustraktoreitakin käytetään metsäkäytössä runsaasti, mutta niiden esittely jää seuraavaan numeroon.

Ruotsin versio kymmenpyöräisestä metsäkoneesta koostuu kuusipyöräisesta mönkijästä ja vetävästä telivaunusta. Vetokoneen ja kärryn suhde on kyllä parempi kuin normaalilla mönkijällä, mutta miten on ketteryyden laita? – Kärryn nivelaisa kyllä helpottaa tilannetta. (TH)

Hämmästelyä näyttelyvieraiden joukossa aiheutti tämä ”kauko-ohjattu majava”. Ebeawer on radio-ohjattu monitoimityökone, kuvan kaatopää-juontokoneyhdistelmän lisäksi siihen voidaan asentaa kahmarikauhallinen kaivuulaite ojien perkaamiseen. (TH)

Kranmanin Bison 6000 oli todella uunituore uutuus. Mönkijän vaunulle oli suunniteltu etuvaunu runko-ohjauksella, molemmat valmistuneet yksilöt olivat näyttelyssä. Mikä lienee hinta ero verrattuna mönkijävetoiseen vastaavaan pakettiin...maastokelpoisuus ainakin paranee. (TH)

Ajoittain tulee mieleen, että pienet pojat matkivat suuria. Alstorin hakkuriversio on yksi sellaisista keksinnöistä. Kuvan kone on uusi hytillinen Alstor, enää ei kuljettajan tarvitse sateen sattuessa kastua. (TH)

Alstor esitteli maastokelpoisuuttaan kalliolla. Kyseistä konetta on myyty varsin paljon Ruotsiin, omatoimisille metsiensä pienimuotoista korjuuta suorittaville. Myös yksittäisten myrskyrunkojen keruu on työllistänyt näitä pienempiä koneita. (TH)

Vimekin ”järeämpi” malli 608.2 esiintyi työnäytöksessä, kaatopäällä ja kuormaa tiivistävällä kuormatilalla varustettuna. Koneen kokoon nähden varsin miehekäs kuorma liikkui kangasmaastossa kohtuudella. (TH)

Kuten Kranmanin Bison, on Lennartsforsin ”Pyörähepo” tuomassa vaihtoehdon mönkijälle+ kuormainperävaunulle metsäkäytössä. Runko-ohjattua konetta ohjastetaan seisaaltaan, peruuttaessa tai ahtaissa paikoissa voi konetta ajaa maasta käsin. (TH)

WoodTiger perustuu kiinalaiseen Dong Feng -traktoriin, jota on tuotu Ruotsiin jo useiden vuosien ajan. Traktorista on tehty metsäkone poistamlla siitä etuakseli ja kiinnittämällä pieni metsäperävaunu ohjattavan runkonivelen avulla sen perään. Samalla periaatteella on alkanut monen muunkin metsäkonemerkin alkutaival. Traktorissa on 30 hv moottori ja mekaaninen vaihteisto, myös suunanvaihto vaatii kytkimen käytön. Dong Fengin maahantuoja Traktor Import Ab on tähän mennessä rakentanut 14 metsäkonetta. Myyntihinta on noin 55 000 €. (UO)

Terri-metsäkoneiden valmistus siirtyi 90-luvulla Ruotsiin. Yritys elää tällä hetkellä kolmannen ruotsalaisomistajan hallussa. Vuosien varrella mallisto on kasvanut kohti suurempaa kokoluokkaa. Uusin malli muistuttaa varsinkin ohjaamoltaan ja ulkonäöltään hämmästyttävän paljon Nokka-Jokeria, telojen rakenne on pintapuolisella tutkimuksella suurin havaittava ero. Hinta on 120 000 €:n tietämissä. (UO)

Scorpion TDi on pykälää suurempi metsätraktori, joka on tarkoitettu jo ainakin osa-aikaiseen urakointiin. Ulkomitoiltaan kone on hieman vanhoja Mini Brunetteja pienempi. Moottori on VW:n kaksilitrainen diesel. Näitä koneita on valmistettu 14 kappaletta, myyntihinta on n. 950 000 SEK eli noin 100 000 €. (UO)

DF 404 -traktorin ja radiohjatulla vinssillä varustetun traktori- ja perävaunupaketin hinta on maltilliselta kuulostava parikymmentätuhatta euroa. Traktorin teho on 30 hv ja Kranman-vaunu kantaa 2,5 t kuorman. Kuormain ja radio-ohjattu vinssi kuuluvat vakiovarustukseen. (UO)

Oxen on hinnaltaan edullisin ajokone, sillä hinta on varusteista ja valuuttakursseista riippuen alle 40 000 €:n luokkaa. Hinta on kuristettu mahdollisimman alas karsimalla kaikki epäolennainen pois, niinpä kuskikin istuu vain katoksen alla. (UO)

Tapio-sykeharvesteri on käännetty selälleen ja siten siitä on modifioitu prosessori mönkijän perävaunuun. (TH)

Woodtiger-kuormatraktori oli esillä myös telavarusteilla. Yksinkertaiset yhdestä teräslatasta taivutetut laput on hitsattu varsin järeään reunaketjuun. Ketjun sijainti renkaiden kulutuspinnan tasolla ja telakengän matala muoto tehnee telamallista kevytkulkuisen. Tämä telamalli voisi olla toimiva myös vetämättömissä vaunumalleissa, kun haetaan lisää kantavuutta. (TH)

Jos ei halua kävellä metsässä pienen juontolaitteen perässä, voi sen ostaa kauko-ohjattavana. Tämäkin vinssivarusteinen pörisijä liikkui kalliokossa kuljettajan seisoskellessa kahvipöydän ääressä. Herää vain kysymys, mihin tätä tarvitaan? (TH)

Tässä todellisen mönkijäreissaajan unelma. Varustelaatikko, josta löytyy kaikki tarvittava mahtavan tauon pitämiseen. Kaasugrilli ja sen vaatimat varusteet paistinpannuineen ovat laatikossa mukana. (TH)

Kun eurokokoinen trukkilava on täytetty klapeilla, voi tällä trukkivaunulla kuljettaa lavan liiterille. Nostaminen tapahtuu mönkijän vinssin vaijerin avulla. (TH)

1.–3. Erilaiset kaivuulaitteet pienempiin ruopimisiin esittivät kykyjään. Oli tela-alustaista versiota, mönkijän perävaunumallia ja kaiken huippuna mönkijän etunostolaitteisiin sovitettu kaivuulaite. (TH)

Tämä alumiinimöykky on Erasure, hydrauliletkuun perustuva ”siimaleikkuri”. Leikkaava letkun on pätkä ¼” yksikudoksista hydauliletkua. Kesto taatusti voittaa normaalin siiman, mutta miten lienee ilmanvastuksen aiheuttama vastus? (TH)

1.–2. Itävaltalaisvalmistaja Pfanner esitteli uutta metsurin kypärämallia, jossa on parannettu tuulettuvuutta, vaikka ulkonäkö muuta kertoo. Pään ja kypärän väliin jää reilu ilmatila ja takaosassa on avattava tuuletusritilä. Päätä vasten tulevat pehmusteet ovat täytetty heinäkuiduilla, jotka imevät kosteutta iholta. Kypärän päässä pysymistä on parannettu takana olevalla kiristimellä, kuulosuojainten puristusvoima on myös säädettävissä ja näkyvyyttä ylöspäin on reilusti. (TH)
Ponsse Elephant oli suomalaisten valmistajien kirjaimellisesti suurin uutuus SkogsElmiassa. Elephant kantaa 18 tonnin kuorman.
Ruotsissa käytetään runsaasti pieniä koneita, sillä metsänomistajat tekevät itse harvennushakkuita. Viime vuosina myrskyt ovat lisänneet pienten koneiden kysyntää.
Pienten koneiden kantavuudet pyörivät parin tonnin luokassa. Niillä kuljetetaan pääasiassa lyhyttä puutavaraa, minkä vuoksi kuormatilan poikkipinta-ala on suhteessa suurempi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kuorman kokoon mukaan laskettuna pieniä koneita tarvitaan vähintään kuusi, jotta tavaraa saadaan kerralla kulkeman yhtä paljon kuin Ponsse Elephantilla. Lopputulos riippuu tietysti leimikosta, joten tämä Suomi–Ruotsi-maaottelu päätyy luvuista 1–6 huolimatta ratkaisemattomana. n
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Mahdollisuus löytöihin - Konehuutokauppa Tampereella
- Fendtin historia ja taustat
- Lypsynavetasta elementtitehdas – navetan sisällä valmistuu nyt puurunkoisia seinäelementtejä ja höylähirsiä