Ranskassa on mittavaa maatalouskonevalmistusta. Suomessa tunnetuimpia lienevät ranskalaiset perävaunuvalmistajat. Parisin SIMA-näyttelystä löytyi jälleen tukku mielenkiintioisia ja silmää hiveleviä yksilöitä.
Rolland valmistaa myös eläintenkuljetusvaunuja. Rollvan 64 on matala vaunu, jonka pituus 6,4 metriä ja leveys 2,3 metriä. Pressukate antaa kuljetettaville eläimille hyvin suojaa sateelta ja auringon paahteelta. (MT)
Perävaunuvalmistaja Perard esitteli traktorilavetin, joka lasketaan maahan nerokkaan tekniikan avulla. Akselisto on rullien varassa rampissa lavetin pohjan alla. Hydraulisylinteri työntää akseliston perästä ulos ja laskee lavetin maahan. Kun lavetti halutaan nostaa ylös, vetää hydraulisylinteri akseliston takaisin. Ajon ajaksi akselisto lukittuu paikoilleen. Vetoaisa kääntyy samalla toiminnolla. (SN)
Perävaunuvalmistaja Perard valmistaa järeitä viljansiirtovaunuja. Kuvan vaunun tyhjennysteho on valtava, 46 m3 vaunu tyhjenee valmistajan mukaan minuutissa ja voi lähteä noutamaan uutta kuormaa. Purkuputken halkaisija on 70 cm. Siirtoajoon tarvitaan vähintään 350 hv traktori. (SN)
La Littorale on ranskalainen perävaunuvalmistaja, jolla oli esillä mielenkiintoinen eläintenkuljetusvaunu. Vaunussa eläimet ovat ritilän päällä ja kuormatilassa on kaksi osastoa, väliseinä on siirrettävä. Vaunu voidaan kuormata molemmista päistä laskemalla toinen pää maan tasolle hydraulisylinterillä. Takaosassa on pariovet ja kummallakin sivulla on käännettävät aidat, joilla eläinten kulkua voidaan ohjata. Kuljetuksen jälkeen vaunu pestään vesisuihkulla. Takaosassa on putkiliitin, jonka kautta lanta ja pesuvesi voidaan laskea lietesäiliöön. (SN)
Hydraulisesti maahan laskettava lava helpottaa ajettavien koneiden kuljetusta perävaunussa. Cochet’n valmistama perävaunun järein malli kantaa 1 500 kg. (MT)
Sveitsiläinen Paul Forrer AG valmistaa jälkiasennettavia hydraulivetoisia akselistoja perävaunuihin ja erilaisiin korjuukoneisiin. Trailer Drive System TDS -järjestelmää on saatavana kolmena eri versiona, joista pelkistetyimmän napamoottoreita ohjataan traktorin hydraulilohkon kautta manuaalisesti. Sivistynein järjestelmä on täysin synkronoitu ja elektronisesti ohjattu. Arvonlisäverottomat hinnat lähtevät vajaasta 12 000 eurosta. Napamoottorit järjestelmään toimittaa suomalainen Sampo Hydraulics. Paul Forrerin hydraulivedolle on Sveitsin vuoristoisemmilla alueilla löytynyt käyttöä mm. paalaimissa. (MT)
Ranskalaisen Gourdonin valmistama sivulle kippaava kärry täyttää rekan rivakasti vaikkapa sokerijuurikkaalla. 33-kuutioisen vaa’ alla varustetun kärryn kippauskorkeus on 4,3 metriä. (MT)
Delaplace valmistaa järeitä perävaunuja. Kolmiakselisen kärryn kantavuus on 24 tonnia. Jarrut joko hydrauliset tai paineilmatoimiset. Lisälaidat ovat hydraulitoimiset. (MT)
Joskinin Tornado-kuivalannanlevitin soveltuu pientenkin levitysmäärien hallintaan. Kaksi poikittaista halkaisijaltaan 60-senttistä murskainakselia pyörii 300 kierrosta minuutissa ja jauhaa levitettävän materiaalin hienoksi. Varsinaisesta levityksestä huolehtii kaksi 110-senttistä lautasta. Tornadoa on saatavana 14- tai 16-kuutioisena. (MT)
Joskinin Siroko-kuivalantavaunut tarjoavat vaihtoehtoja pienemmillekin tiloille. Vaunujen kantavuudet 8–13 tonnia. Rakenne on jämäkkä ja vaunu on täysin kuumasinkitty upotusmenetelmällä. (MT)
Joskin Drakkar on joustava perävaunu erilaisten materiaalien kuljetukseen. Tyhjennyksestä huolehtii pohjalla oleva mattokuljetin. Sivulla olevat lisälaidat nostetaan ja lasketaan hydraulisesti. Drakkaria on saatavana neljää eri kokoa, lavan DIN-tilavuudet 23–35 m3. Lisälaidoilla tilavuutta saadaan lisättyä 13–19 m3. Drakkarissa on myös hydraulisesti hallittava kate, sillä ainakin Belgiassa ja Saksassa elintarvikekäyttöön päätyvä materiaali on peitettävä maantiekuljetuksen ajaksi. (MT)
Joskin Volumetra on jämäkkä lietevaunu, johon on saatavana monenlaisia multaimia. Vaunu on Joskinin tapaan täyssinkitty, tilavuuksia on saatavana 10,5–23 m3. Pumppuja on saatavana 6 erilaista. (MT)
Pichonin mammuttimainen kuivalantavaunu ML85 on tilavuudeltaan 34 m3. Säilörehulaidoilla tilavuus kasvaa 43 m3:iin. Kolmiakselinen teli kantanee kuorman kuitenkin hienosti. Vaunussa on vaakalaitteisto ja levitystä ohjataan elektronisesti kosketusnäyttöisen konsolin kautta. Pichon valmistaa myös pienkuormaimia. Kuvan malli, 45.75, on järein. Moottorina on Caterpillarin 75-hevosvoimainen. Maksimi nostokorkeus on 4,5 metriä. (MT)
Rolland tunnetaan Suomessakin järeiden perävaunujen valmistajana. Rollspeed 7845 on kippivaunu, jonka tilavuus peruslaidoilla on 33 m3. 70 cm:n lisälaidoilla tilavuus kasvaa 45 m3:iin. Etulaidan yläosassa on läpinäkyvä pleksi, mikä antaa hyvän näkyvyyden kuormatilaan. (MT)