Vene 20 Båt -näyttelyssä 7.–16.2.2020 esiteltiin alan uutuuksia ja useita hyötykäyttöönkin sopivia tuotteita - veneiden vienti kasvussa

Pohjoismaiden suurin venenäyttely (kokonaiskävijämäärä 70 900 henkilöä) keräsi jälleen Helsingin Messuhalliin tilat täyteen veneitä, venetarvikkeita ja kalastusvälineitä. Venealalla menee hyvin, mutta hyötykäyttöön tarkoitettujen veneiden ja laitteiden esittely oli vaisua.
Vene 20 Båt -näyttely järjestetiin 7.–16.2.2020 Helsingin messukeskuksessa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Princess R35 on silmiähivelevän hienosti muotoiltu moottorivene. 10,8 metriä pitkän veneen voimanlähteenä on kaksi Volvon 430 hv:n V8-bensiinimoottoria.
Princess R35 on silmiähivelevän hienosti muotoiltu moottorivene. 10,8 metriä pitkän veneen voimanlähteenä on kaksi Volvon 430 hv:n V8-bensiinimoottoria. Kuva: Seppo Nykänen
Trolfisk on Stefan Linforsin Alutrollille muotoilema kalastusvene. Muotoilu poikkeaa tavanomaisesta ja sisätiloissa on useita käyttöä helpottavia ratkaisuja – esimerkiksi istuimet voidaan kääntää alas, jolloin niiden alapinta muodostaa seisomatason heittokalastajalle.
Trolfisk on Stefan Linforsin Alutrollille muotoilema kalastusvene. Muotoilu poikkeaa tavanomaisesta ja sisätiloissa on useita käyttöä helpottavia ratkaisuja – esimerkiksi istuimet voidaan kääntää alas, jolloin niiden alapinta muodostaa seisomatason heittokalastajalle. Kuva: Seppo Nykänen
Alukin BW 75 on ruotsalaisvalmisteinen alumiinivene, joka on tarkoitettu kuljetus- ja yhteysveneeksi. Esittelyveneessä on hydraulinen keulaportti ja kiinteät kumisuojat kyljissä.
Alukin BW 75 on ruotsalaisvalmisteinen alumiinivene, joka on tarkoitettu kuljetus- ja yhteysveneeksi. Esittelyveneessä on hydraulinen keulaportti ja kiinteät kumisuojat kyljissä. Kuva: Seppo Nykänen
Yksi näyttelyn mielenkiintoisimmista uutuuksista oli kelluva maja Aurora Hut, johon voi liittää terassin omilla kellukkeillaan. Lisäksi Aurora Huttia voi liikutella talvella moottorikelkalla lumella. Tällaisen tuotteen voi kuvitella sopivan monipuolisesti erilaiseen matkailukäyttöön – revontulien katselusta kalastusretkiin. Näköalatuvan varusteisiin kuuluu parivuode, keittiö, ruokakellari, kompostoiva wc ja pilkkiaukko lattiassa. Käyttösähkö tuotetaan aurinko- ja biopolttokennoilla, lämmitys uusiutuvalla biodieselillä. Maja myös pystyy liikkumaan vesillä sähköperämoottorin avulla.
Yksi näyttelyn mielenkiintoisimmista uutuuksista oli kelluva maja Aurora Hut, johon voi liittää terassin omilla kellukkeillaan. Lisäksi Aurora Huttia voi liikutella talvella moottorikelkalla lumella. Tällaisen tuotteen voi kuvitella sopivan monipuolisesti erilaiseen matkailukäyttöön – revontulien katselusta kalastusretkiin. Näköalatuvan varusteisiin kuuluu parivuode, keittiö, ruokakellari, kompostoiva wc ja pilkkiaukko lattiassa. Käyttösähkö tuotetaan aurinko- ja biopolttokennoilla, lämmitys uusiutuvalla biodieselillä. Maja myös pystyy liikkumaan vesillä sähköperämoottorin avulla. Kuva: Seppo Nykänen
Sting 585 Pro on henkilö- ja tavarankuljetukseen sopiva lasikuituvene. Vene on tukeva, leveyttäkin on kokonaista 235 cm. Sisätiloja voi järjestellä tarpeen mukaan.
Sting 585 Pro on henkilö- ja tavarankuljetukseen sopiva lasikuituvene. Vene on tukeva, leveyttäkin on kokonaista 235 cm. Sisätiloja voi järjestellä tarpeen mukaan. Kuva: Seppo Nykänen
Aurinkosähköjärjestelmiä oli esillä useita, kuvassa Thermosunin laitteita. Hinnat ovat tulleet reilusti alas, 285 W nimelliskapasiteetin aurinkokennon hinnaksi kerrottiin 99 euroa.
Aurinkosähköjärjestelmiä oli esillä useita, kuvassa Thermosunin laitteita. Hinnat ovat tulleet reilusti alas, 285 W nimelliskapasiteetin aurinkokennon hinnaksi kerrottiin 99 euroa. Kuva: Seppo Nykänen
Sähköperämoottoreita oli esillä useilla valmistajilla, kuvassa kiinalaisvalmisteinen Hasving Ultima 3.0 HP. Moottorissa on irroitettava akku, käyttöjännite on 29,7 V ja maksimi työntövoima 72 kg.
Sähköperämoottoreita oli esillä useilla valmistajilla, kuvassa kiinalaisvalmisteinen Hasving Ultima 3.0 HP. Moottorissa on irroitettava akku, käyttöjännite on 29,7 V ja maksimi työntövoima 72 kg. Kuva: Seppo Nykänen
Mercury on palannut tehokissassa kukkulan kunkuksi. Markkinoiden tehokkain perämoottori on nyt Racing 450 hv:n teholla. Viime vuonna Yamaha vei tittelin hetkeksi 425 hv:n mallillaan.
Mercury on palannut tehokissassa kukkulan kunkuksi. Markkinoiden tehokkain perämoottori on nyt Racing 450 hv:n teholla. Viime vuonna Yamaha vei tittelin hetkeksi 425 hv:n mallillaan. Kuva: Seppo Nykänen
Yanmar DTorque on kaksisylinterinen dieselperämoottori. Turbolla varustetun moottorin tilavuus on 804 cm3 ja tehoksi ilmoitetaan 50 hv.  Maksimi vääntömomentti 111 Nm saavutetaan kierroslukualueella 2000–3000 rpm.
Yanmar DTorque on kaksisylinterinen dieselperämoottori. Turbolla varustetun moottorin tilavuus on 804 cm3 ja tehoksi ilmoitetaan 50 hv. Maksimi vääntömomentti 111 Nm saavutetaan kierroslukualueella 2000–3000 rpm. Kuva: Seppo Nykänen

Helsingin venenäyttelyssä oli jälleen esillä uutuusmalleja niin veneistä kuin moottoreistakin. Näyttelyn luonne on muuttunut parin viime vuoden aikana, sillä tarjonnasta puuttuivat lähes kokonaan ammattikäyttöön tarkoitetut veneet. Toki esillä oli muutamia niitäkin, etenkin viranomaiskäyttöön tarkoitettuja veneitä.

Määrällisesti eniten esillä oli 4–6 metrin luokkaan kuuluvia lasikuitu-, muovi- ja alumiiniveneitä.

Vientiä ja tuontia

Suomalaisella veneteollisuudella menee talouden kannalta katsoen suorastaan loistavasti. Kaikista Suomessa valmistetuista veneistä menee vientiin 77 %. Kappalemääräisesti veneitä vietiin lähes 9000, joista eniten Ruotsiin, joka on Norja ohella tärkein vientimaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suurin osa länsinaapureihin vientiin menneistä veneistä oli 5 metrin luokkaan kuuluvia avoveneitä. Viennin arvo nousi viime vuoden puolella 20 % edelliskaudesta. Viennin arvo oli 253 miljoonaa euroa ja vientimaita kaikkiaan 37.

Viennin lisäksi meille myös toki tuotiin veneitä. Yllättäen suurin tuontimaa on Meksiko, josta tuontimäärä 5219 kpl. Kyseessä on kuitenkin poikkeuksellinen järjestely, sillä tuonnissa on kyse vesijeteistä, jotka tuodaan Suomeen ja joista suurin osa jatkaa muualle EU-alueelle.

Ala voi hyvin

Veneala on merkittävä työllistäjä. Finboatin, joka on alan kattojärjestö, jäsenyrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja alan yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2019 588 miljoonaa euroa. Kuluvalle kaudelle ei odoteta enää kasvua, vaan talouden odotetaan pysyvän viime vuoden tasolla.