Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Palmse Trailer – virolaiskärryjen vienti vetää

Noin 80 kilometriä Tallinnasta itään valmistetaan pienessä Palmsen taajamassa kylän mukaan nimettyjä Palmse Trailer -perävaunuja. Yrityksen perustaja ja suurin omistaja Bert Sild on tyytyväinen ratkaisuunsa keskittyä perävaunujen valmistukseen.
Toistaiseksi kaikki Palmsen kärryjen saumat ovat käsityötä, mutta tulevaisuudessa osan saumoista vetää robotti.
Toistaiseksi kaikki Palmsen kärryjen saumat ovat käsityötä, mutta tulevaisuudessa osan saumoista vetää robotti. 
Vientiin menevät kärryt lastataan rekkoihin ilman renkaita kuljetuskapasiteetin maksimoimiseksi.
Vientiin menevät kärryt lastataan rekkoihin ilman renkaita kuljetuskapasiteetin maksimoimiseksi. 
Teräskuulapuhallus jättää pinnan otolliseksi maalia varten.
Teräskuulapuhallus jättää pinnan otolliseksi maalia varten. 
Veivattava tunkkityylinen tukijalka on välttämätön Keski-Euroopan vetolaitteisiin. Bert Sildin mukaan veivattavien jalkojen suosio kasvaa muuallakin, myös Suomessa.
Veivattava tunkkityylinen tukijalka on välttämätön Keski-Euroopan vetolaitteisiin. Bert Sildin mukaan veivattavien jalkojen suosio kasvaa muuallakin, myös Suomessa. 
Palmsen tehtaan perustajan ja omistajan Bert Sildin mielestä hyville työntekijöille kannattaa maksaa kunnon palkkaa, jotta he eivät karkaa muualle töihin.
Palmsen tehtaan perustajan ja omistajan Bert Sildin mielestä hyville työntekijöille kannattaa maksaa kunnon palkkaa, jotta he eivät karkaa muualle töihin. 

Alkujaan kärryn nimi oli Palms, mutta osakekauppojen myötä tuotenimi meni muualle, jolloin nykyiseksi nimeksi tuli Palmse Trailer. Yritys tekee kaikkia traktorin perään soveltuvia vaunuja maansiirtokärryistä paalivaunuihin ja viljakärryihin asti.

Tuotannossa on lähes 30 erilaista vaunua maatalouden ja urakoinnin tarpeisiin. Kärryjen kantavuus on 7–22 tonnin välillä, mutta yrityksen perustajan Bert Sildin mukaan tehdas kykenee valmistamaan tarvittaessa isompiakin kärryjä erikoistilauksesta. Monipuolinen valikoima tasaa tehtaan työhuippuja mukavasti.

Vienti vetää

Palmse panosti heti toimintansa alusta lähtien voimakkaasti vientiin. Tämänhetkisestä noin 1 200 kärryn vuosituotannosta Viron markkinoille jää alle sata kappaletta. Tärkeimmät vientimaat ovat Suomi, Saksa, Latvia, Liettua ja Skandinavian maat, mutta myös vienti Ranskaan, Puolaan ja Itävaltaankin on virinnyt mukavasti. Yrityksen liikevaihto on noussut takaisin lamaa edeltäneelle, noin 8, 5 miljoonan euron tasolle, ja kasvu näyttää mukavan vakaalle. Suunnitelmissa on tuhannen neliön laajennus, joka palvelisi etupäässä viimeistelyä ja loppukokoonpanoa. Tällä hetkellä tuotantotilaa on hieman alle 4 000 neliömetriä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bert Sild kertoo investoivansa yritykseen lähiaikoina 400 000 euron vuosivauhdilla. Kilpailu alalla on sen verran kovaa, että paikalleen ei voi jäädä kovin pitkäksi aikaa, vaikka juuri sen hetkinen tilanne valoisalle näyttäisikin.

Tehtaalla on töissä 25 rautakouraa, jotka tuntuvat olevan työoloihinsa tyytyväisiä.

Bert Sild sanoo kunnollisen palkan näkyvän henkilökunnan vähäisenä vaihtuvuutena. Palkkaus on pitkälle urakkapohjainen. Keskimäärin miehet pääsevät noin kaksinkertaiseen ansioon alan suosituspalkkoihin verrattuna.

Yrittäjä tietää, että talon tavoille oppineesta ammattilaisesta kannattaa pitää kiinni. Työt tehtaalla alkavat kello seitsemän aamulla. Yhteinen ruokatunti paikan päällä tehdyn ruuan ääressä pidetään tehtaan ruokalassa kello 11.00 ja päivä päättyy puoli neljän aikaan. Henkilökunnan sosiaalitiloista ja saunaosastosta näkee, että Palmsella työntekijöitä arvostetaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Teräs on perusta

Palmse käyttää peräkärryjen runkojen valmistukseen pääasiassa suomalaista Ruukin terästä. Muihin rakenteisiin teräs hankitaan useammalta eri toimittajalta. Komponentit leikkaa yhteistyöyritys tai paremminkin useat yritykset, sillä osatoimittajia Palmsella on kaikkiaan 14 ympäri Viroa.

Kärryjen navat, kovakromatut hydraulisylinterit ja jousituskomponentit tulevat Italiasta. Tuotekehitys tehdään tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa ja osa suunnittelu- ja mallinnustyöstäkin teetetään alihankintana. Rengastoimittajia on kolme, joiden valikoimasta taatusti löytyy asiak-

kaan vaatimukset täyttävä rengaskerta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Palmsen kärryt hitsataan kasaan käsipelillä, mutta suunnitelmissa on hitsausrobotin hankkiminen hankalimpiin ja raskaimpiin työvaiheisiin. Valmis kärry teräskuulapuhalletaan ennen kaksikomponenttimaalausta. Puhalluskuulat ovat läpimitaltaan pari milliä. Jokaisen puhalluksen jälkeen kuulat kerätään talteen ja puhdistetaan seuraavaa käyttöä varten. Liian pieniksi kuluneet kuulat häipyvät epäpuhtauksien mukana ja tilalle lisätään tarvittava määrä uusia kuulia.

Teräskuulapuhallus on Bert Sildin mukaan huomattavasti siistimpi kuin hiekkapuhallus, ja maalattava pinta on teräskuulien jäljiltä erinomainen maalin pysyvyyttä ajatellen. Palmsen kärryt maalataan suomalaisilla Tikkurilan maaleilla.

Messuilla tavataan

Palmse hoitaa Viron myynnin itse suoraan tehtaalta. Kaikissa vientimaissa on yksityinen maahantuoja jälleenmyyntiverkostoineen. Bert Sild kertoo saaneensa kontaktit toimiviksi pääasiassa maatalousnäyttelyissä ja erilaisilla konemessuilla. Messut ovat melkoinen voimanponnistus ja kuluerä pienehkölle ja aloittavalle yritykselle. Mutta ilman oman tuotteen rohkeaa esilläpitoa ja kontaktien aktiivista hakemista markkinoita ei olisi mahdollista saada avatuksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Korkeaan laatuun ja selkeän yksinkertaiseen kärryjen rakenteeseen pyrkivä yritys kuuntelee herkällä korvalla asiakkaiden toiveita.

Palmsen kärryjen vakioväritys on musta ja tummanvihreä, mutta tehdas maalaa kärryn myös asiakkaan toivomalla värillä. Traktoriin paremmin sopivasta värityksestä joutuu maksamaan vajaan 200 euron maksun, mikä on useasta ostajasta tuntunut sopivalta. Suunnitelmissa on kehittää maalauslinjaa, jotta asiakkaiden väritoiveet voitaisiin ottaa huomioon entistä helpommin.

Bert Sildin mukaan tämän tyylisillä pieniltä tuntuvilla seikoilla on mahdollista parantaa asiakastyytyväisyyttä entisestään. n

Avaa artikkelin PDF