
KoneAgriassa enemmän näytteilleasettajia kuin koskaan – tila ei riittäisi, jos kaikki isot toimijat olisivat mukana
KoneAgriaan on ilmoittautunut syyskuun loppuun mennessä ennätysmäärä näytteilleasettajia, vaikka osa isoista toimijoista puuttuukin. Tapahtuma on haluttu pitää ammatillisena.Näytteilleasettajien määrä KoneAgriassa nousi tänä vuonna kaikkien aikojen ennätykseen, yli 400:aan. Keskusliikkeistä näytteilleasettajina ovat Lantmännen Agro, Witraktor sekä Agritek Oy. Esimerkiksi Hankkija ei kuitenkaan ole paikalla, mutta moni heidän edustamistaan merkeistä on paikalla omalla osastollaan. Jos kaikki olisivat mukana, tila loppuisi kesken.
Koneliikkeiden keskuudessa mielipiteet syksyisten konenäyttelyiden tarpeellisuudesta jakautuvat kahtia. Osa isoista koneliikkeistä panostaa esimerkiksi vain joka toinen vuosi syksyisiin konenäyttelyihin. Suomen Messujen konseptikehittäjä Leo Potkosen mukaan yli 90 % näytteilleasettajista kuitenkin kaipaa jokasyksyistä konenäyttelyä, jossa pääsee tapaamaan asiakkaita ja esittelemään uutuuksia. Perinteisesti kävijätyytyväisyys näyttelyissä kasvaa näyttelyn kattavuuden myötä, hän kertoo.
Näytteilleasettajien näkökulmasta kattava näyttely vaatii paljon koneita, mikä nostaa kustannuksia. Isojen toimijoiden on vaikea perustella näyttelystä koituvia kustannuksia kerätyillä kontaktien määrällä. Siksi osa valitsee paikallisiin tapahtumiin panostamisen, jolloin kustannus on pienempi isoon näyttelyyn verrattuna. Hyvin organisoituna pienemmässä tapahtumassa voi tavoittaa yhtä suuren määrän asiakkaita, kuin isossa näyttelyssä. Läsnäolo suuremmassa tapahtumassa tuo toki brändille näkyvyyttä ja lisää jo sinänsä markkina-arvoa.
Pienen yrityksen todellisuudessa koneet nostetaan autoon ja lähdetään paikalle. Näyttelyosasto rakennetaan illassa. Näin myös kulut pysyvät maltillisina ja näyttelystä saadaan riittävä määrä kontakteja ja läsnäolon tuomaa näkyvyyshyötyä.
Ennätysmäinen näytteilleasettajamäärä kertoo myös markkinan muutoksesta koronan jälkeen. Mukana on nyt lukuisa joukko yrityksiä, jotka eivät koskaan ole olleet konenäyttelyissä paikalla.
Innovaatiotori
Innovaatiotori esiintyy syksyn konenäyttelyissä nyt kolmatta kertaa. Siitä on tullut vakioelementti konenäyttelyihin, ja se on saanut Potkosen mukaan jopa kansainvälisen ulottuvuuden. Innovaatiotori tuo oman erityispiirteensä näyttelyn kokonaismielikuvaan.
Suomen Messut on halunnut panostaa tiukasti näyttelyn ammatillisuuteen. Potkonen toivookin ammattilaisten ottavan syksyisen konenäyttelyn tapahtumana, jossa pääsee kohtaamaan muita oman alan ihmisiä. Tavoitteena on, että näyttelystä saisi eväitä myös maatilayritysten toiminnan pitkän tähtäimen suunnitteluun.
Suomen Messut Oyj järjestää KoneAgria-näyttelyn Pro Agria Tapahtumat Oy:n toimeksiannosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

