Maxpo 2011-näyttelyssä paljon uutuuksia – kasvu jatkuu

Jo 14. kerran järjestetty maarakennus- ja ympäristönhoitokoneiden erikoisnäyttely Maxpo oli historiansa suurin. Näytteilleasettajia oli 146 kappaletta, ja kävijöitäkin riitti kolmen päivän aikana Hyvinkään lentokentällä 13 944, kun vuonna 2009 kävijämäärä jäi 11 300 vieraaseen. Lisää Maxpon uutuuksia seuraavassa Koneviestin numerossa.
Saksalaisen Weidemannin tuotevalikoima käsittää runko-ohjatut kuormaajat työpainoltaan 1,3 tonnista aina kuuteen tonnin saakka. Kuvan Weidemann 4070 CX100 oli mukana Koneviestin kuormaajatestissä (KV11/2011), jossa testiryhmä kiitteli etenkin 74,5 kW:n tehoisen, 4,4 litraisen Perkinsin moottorin voimia ja sitkeyttä sekä maltillista polttoaineenkulutusta. Myös ulottuvuudessa Weidemann on luokkansa paras. Ohjaamossa ilmaistuimeen integroitu kyynärnoja-ohjainvipupaketti keräsi säädettävyydeltään ja toiminnoillaan kiitosta. Kipattava ohjaamo helpottaa koneen huollettavuutta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
LiuGong 365A on 375-mallin seuraaja. Mitoiltaan tämä on edeltäjäänsä hiukan pienempi ja työpainoltaan se on 2950 kilon luokkaa. Konepeiton alla on Yanmarin 50,2 kW:n suoraruiskutusdiesel. Voimasiirto on hydrostaatti nen.
LiuGong 365A on 375-mallin seuraaja. Mitoiltaan tämä on edeltäjäänsä hiukan pienempi ja työpainoltaan se on 2950 kilon luokkaa. Konepeiton alla on Yanmarin 50,2 kW:n suoraruiskutusdiesel. Voimasiirto on hydrostaatti nen.
Suomen tiukasti kilpailuille lisälaitemarkkinoille on kuluvan vuoden aikana tullut uusi kotimainen yrittäjä. Kestotec-merkin alla myydään erilaisia kauhoja sekä kulutusosia.
Suomen tiukasti kilpailuille lisälaitemarkkinoille on kuluvan vuoden aikana tullut uusi kotimainen yrittäjä. Kestotec-merkin alla myydään erilaisia kauhoja sekä kulutusosia.
Kokonaan uusi tuote Suomessa on LiuGong 915D tela-alustainen kaivukone, mikä tulee tärkeään 14 tonnin volyymikokoluokkaan.
Kokonaan uusi tuote Suomessa on LiuGong 915D tela-alustainen kaivukone, mikä tulee tärkeään 14 tonnin volyymikokoluokkaan.
Canycom minidumpperit valmistetaan Japanissa. Maxpo-uutuus oli 2 500 kilon kantavuuden omaava S 25A – malli. Kaikkien Canycom –minidumpperien kuormalavat kääntyvät 180°.
Canycom minidumpperit valmistetaan Japanissa. Maxpo-uutuus oli 2 500 kilon kantavuuden omaava S 25A – malli. Kaikkien Canycom –minidumpperien kuormalavat kääntyvät 180°.
Bobcat E26 täydentää E-sarjan minikaivukoneiden sarjan lopulliseen muotonsa. 2,6 tonnin työpainoisen kaivukoneen moottorina on 15.5 kW tehoinen Kubota D1105-E2B-BCZ-2 diesel, jossa on uusittu ilmanotto, jäähdytysjärjestelmä sekä pakoputkisto. Näin melutasoa on saatu alennettua sekä ohjaamossa että sen ulkopuolella. Maksimi kaivusyvyys vaihtoehtoisella pitkällä puomilla varustettuna kasvaa vakiopuomin 2582 mm aina 2890 mm saakka.
Bobcat E26 täydentää E-sarjan minikaivukoneiden sarjan lopulliseen muotonsa. 2,6 tonnin työpainoisen kaivukoneen moottorina on 15.5 kW tehoinen Kubota D1105-E2B-BCZ-2 diesel, jossa on uusittu ilmanotto, jäähdytysjärjestelmä sekä pakoputkisto. Näin melutasoa on saatu alennettua sekä ohjaamossa että sen ulkopuolella. Maksimi kaivusyvyys vaihtoehtoisella pitkällä puomilla varustettuna kasvaa vakiopuomin 2582 mm aina 2890 mm saakka.
Bobcatin uusia 700-sarjan liukuohjattuja kuormaimia on saatavilla kolmea eri versiota, tela-, liukuohjattua sekä nelipyöräohjattua versiota. Työpainot vaihtelevat 3100 kilosta 4602 kiloon saakka. Nelipyöräohjattu A770 korvaa A300-mallin, T770 korvaa T300/320-mallit ja S770 korvaa S300/S330-mallit. Kaikissa versioissa on 68,3 kW:n tehoinen Kubotan V3800-DI-T-E3-dieselmoottori. Merkittävää näissä on kuitenkin muutettu painonjakauma sekä aiempaa edempänä sijaitseva ohjaamo, josta näkyvyys on kasvanut peräti 30 prosenttia. Hydrauliikan tuotto on kasvanut 11 prosenttia ja maksimipaine 14 baria. Aiempaa parempien hydrauliikkaominaisuuksien ja kasvaneen tehon myötä myös työsyklin luvataan kohentuneen 18 prosenttia.
Bobcatin uusia 700-sarjan liukuohjattuja kuormaimia on saatavilla kolmea eri versiota, tela-, liukuohjattua sekä nelipyöräohjattua versiota. Työpainot vaihtelevat 3100 kilosta 4602 kiloon saakka. Nelipyöräohjattu A770 korvaa A300-mallin, T770 korvaa T300/320-mallit ja S770 korvaa S300/S330-mallit. Kaikissa versioissa on 68,3 kW:n tehoinen Kubotan V3800-DI-T-E3-dieselmoottori. Merkittävää näissä on kuitenkin muutettu painonjakauma sekä aiempaa edempänä sijaitseva ohjaamo, josta näkyvyys on kasvanut peräti 30 prosenttia. Hydrauliikan tuotto on kasvanut 11 prosenttia ja maksimipaine 14 baria. Aiempaa parempien hydrauliikkaominaisuuksien ja kasvaneen tehon myötä myös työsyklin luvataan kohentuneen 18 prosenttia.
Fintractor esitteli myös TD16 sähkökäyttöisen minikaivukoneen, jossa voidaan valita joko sähkö- tai polttomoottoriajo. Voimanlähteinä toimivat 13,1 kW diesel ja 11 kW sähkömoottori. Sähkövoima otetaan johdon kautta, sillä erillistä akkujärjestelmää ei ole. Purkukäyttöön toimitetun koneen alavaunu on hydraulisesti säädettävä, lisähydrauliikkoja on kaksi ja niitä ohjataan sähköhydraulisesti ohjainkahvoista. Yksiosaisessa puomissa on  pidempi, 1300 mm pituinen  kaivuvarsi.
Fintractor esitteli myös TD16 sähkökäyttöisen minikaivukoneen, jossa voidaan valita joko sähkö- tai polttomoottoriajo. Voimanlähteinä toimivat 13,1 kW diesel ja 11 kW sähkömoottori. Sähkövoima otetaan johdon kautta, sillä erillistä akkujärjestelmää ei ole. Purkukäyttöön toimitetun koneen alavaunu on hydraulisesti säädettävä, lisähydrauliikkoja on kaksi ja niitä ohjataan sähköhydraulisesti ohjainkahvoista. Yksiosaisessa puomissa on pidempi, 1300 mm pituinen kaivuvarsi.
Luukut ovat entistä suuremmat, ja niiden taakse on loogisesti sijoitettu kaikki nestesäiliöt ja huolto- ja tarkastuskohteet ovat entistä paremmin käsillä.
Luukut ovat entistä suuremmat, ja niiden taakse on loogisesti sijoitettu kaikki nestesäiliöt ja huolto- ja tarkastuskohteet ovat entistä paremmin käsillä.

 

Konekaupan moniosaaja Konekesko vahvistaa asemiaan kahdella uudella merkillä. Kesän aikana on alkanut Weidemann-pyöräkuormaajien ja Sennebogen-materiaalinkäsittelykoneiden maahantuonti. Lisäksi mm. kurottajapuolella esillä oli uutuustuotteita.

Nokialta rengasuutuksia Nokian TRI 2 Extreme Steel on kehitetty toimimaan olosuhteissa, jossa viilto- ja pistovaurioiden vaara on suuri. Renkaan kulutuspintasekoitus on kehitetty kohteisiin, joissa tarvitaan jatkuvaa ketjujen käyttöä. Ketjusuositus on Easy-ketju, joka on saatavilla eri ketjuvalmistajilta. Ketjumateriaalin tulee olla alle 9 millimetriä halkaisijaltaan. Palakuvioisen renkaan nuolimainen pintamalli puhdistuu erinomaisesti, minkä ansiosta maa-ainesta ei kulkeudu työkoneen mukana tielle. Nokia tuo markkinoille myös pyöräkuormaajiin tarkoitetun Loader Grip 3 -renkaan, joka on tarkoitettu raskaaseen maansiirtotyöhön. Konekeskolla uutuustuotteita ja uusia edustuksia

Suomen Rakennuskone Oy:n osastolla oli myös Suomen ensiesittely, sillä Maxpossa esiteltiin 12,3 tonnin työpainoinen, lyhytperäinen

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

PW 118MR-8 pyöräalustainen kaivukone. Tästä tulee korvaaja

PW 110-mallille. Koneessa on vakiona kaksiosainen nivelpuomi. Kone voidaan toimittaa tukitassuilla tai ilman. Suomeen toimitettavissa malleissa on vakiona kaksi lisähydrauliikkaa ja propo-ohjaus, mikä antaa pyörittäjäasennuksessa noin 3 000 euron edun. PW 118 eroaa muista pyöräalustaisista niin, että siinä on vakiona sekä rapu- että nelipyöräohjaus. Mallin tulo Suomen markkinoille viivästyi noin neljä kuukautta Japanin tsunamin ja maanjäristyksen takia. Kone kootaan Italian tehtaalla, mutta hydrauliikan osat tulevat Japanista.

Nyt kaikissa Komatsun yli 8 tonnin työpainoisissa kaivukoneissa on vakiona kaksi hydrauliikkaa, ja ensi vuonna lisähydrauliikka on vakiona myös viiden tonnin kokoluokasta lähtien. Komtrax-paikannus- ja seurantajärjestelmä on vakiovaruste kaikissa yli viiden tonnin painoisissa Komatsuissa.

Komatsulta uusi pyöräkone

Ruotsalainen runko-ohjattujen kaivurikuormainten valmistaja Huddig AB vahvistaa toimintojaan Suomen markkinoilla. Tavoitteena on reilu kasvu Suomessa ja sen jälkeen astua vahvasti Baltian, Venäjän ja Saksan markkinoille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

- Tavoite on nostaa viennin osuutta 30 prosentilla ja tehdä siitä pitkällä tähtäimellä Ruotsin myyntiä suurempi, Huddigin vientijohtaja Daniel Majgren kertoo.

Tällä hetkellä viennin osuus kokonaismyynnistä on 8–9 prosentin luokkaa. Majgren uskoo, että jos kentällä toimii hyvä kilpailija, riittää asiakkaita ja työkenttää varmasti myös haastajalle. Suomessa Huddig rekrytoi hiljattain aluemyyntipäälliköksi alan konkarin, Seppo Lähteenmäen, joka siirtyi tehtäväänsä Huddigin suomalaiselta kilpailijalta, Lännen Tractors Oy:lta. Haastetta varmasti riittää, sillä Lännen Tractors on saanut runko-ohjattujen yhdistelmäkaivureiden tuoteryhmässä erittäin vahvan markkinajohtajan aseman. Yhteistyö Huddigin jälleenmyyjän, Aweko Ky:n kanssa jatkuu kentällä kuten ennenkin.

Vuosittain tehdas toimittaa maailmalle 140 kaivurikuormaajaa ollen näin luokkansa suurin valmistaja. Yrityksellä on myyntiä 13 maassa ja 25 valtuutettua jälleenmyyjää. Huddig AB:n liikevaihto on 38 miljoonan euron luokkaa.

Huddig vahvistaa Suomen toimintoja

Kiinalainen konevalmistaja LiuGong astuu yhä suuremmilla saappailla eurooppalaisille konemarkkinoille. Konsernin viimeisin hankinta on maineikkaan Hula Stalowa Wolan (HSW) konetehtaat Puolassa, jossa alkaa vielä määrittelemättömien LiuGong-mallien valmistus Euroopan markkinoille. Yhtiön Euroopan päämaja ja koulutuskeskus sijaitsee Hollannissa, jonne on koko ajan palkattu lisää työvoimaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suomessa kiinalaismerkkiä edustaa HL-Vihannes Oy/FATGAD Tuusulassa. Toiminta alkoi vuonna 2004 pyöräkuormaajien maahantuonnilla ja siitä tuoterepertuaari on kasvanut hiljalleen mm. kaivukoneisiin, trukkeihin ja liukuohjattuihin kuormaimiin. LiuGong-valikoima kasvaa edelleen ja Maxpossa esiteltiin kaksi uutuutta. Lisäksi ensi talven markkinoille saapuu 8 tonnin työpainoinen 777A yhdistelmäkaivuri. Nyt erilaisia LiuGong-työkoneita on myyty Suomeen noin 100 kappaletta, ja ”syömähampaana” ovat olleet pyöräkuormaajat ja etenkin 856-malli.

 

LiuGong panostaa vahvasti Eurooppaan

 

 

Hammerglass – särkymätön lasi

 

Vaasalainen Pomaco Oy markkinoi ruotsalaista iskunkestävää polykarbonaattia työkoneiden ikkunalasiksi. Materiaalin pintakerroksessa on piidioksidia, mikä tekee lasista naarmuja ja kulutusta kestävää. Hammerglass on optiikaltaan kuin lasi, mutta valmistaja kertoo sen olevan 300 kertaa vahvempaa. Materiaalia on saatavana 4–17 mm vahvuisena. Erittäin kuluttaviin olosuhteisiin lasin päälle voidaan laittaa erillinen suojakalvo, joka kestää naarmuuntumista ja voidaan tarvittaessa vaihtaa. Lasimalleja on tällä hetkellä jo yli tuhanteen eri työkoneeseen ja materiaalia voidaan pidemmällä toimitusajalla tehdä myös asiakkaan mittojen mukaan. Lasit toimitetaan Ruotsista, varastomallien toimitusaika on 48 tuntia. Takuu on 10 vuotta. Kuvan ohjaamon tuulilasi+alalasi on hinnaltaan noin

600 euroa + alv (asennus ei sisälly hintaan). n

Lisätietoja www.hammerglass.fi

Dae-Tek Oy:ltä laaja kattaus compact – sektorin tuotteita

Doosanin, Bobcatin ja Ahlmannin maahantuojan Dae-Tek Oy:n uutuudet keskittyivät tällä kertaa pääasiassa compact puolen tuotteisiin. Ahlmann AS900 kääntyvällä etukuormaajalla varustettu malli esiteltiin yleisölle ensimmäistä kertaa.

Fintractor Oy aloittaa Atlas – kaivukoneiden maahantuonnin

Kuten viime vuonna Metko-näyttelyssä, oli Fintractor Oy:llä merkittävä uutinen kerrottavana yleisölle myös Maxpossa. Yritys aloittaa saksalaisvalmisteisten Atlas-kaivukoneiden maahantuonnin virallisesti ensi vuoden alussa. Uusi merkki paikkaa Fintractor Oy:n mallistossa olleen aukon yli 10 tonnin työpainoisten kaivukoneiden kokoluokissa. Atlas-mallisto käsittää tela-alustaiset kaivukoneet kokoluokkiin 16–35 tonnia sekä pyöräalustaiset kaivukoneet kokoluokkiin 14–35 tonnia. Pyöräalustaisissa on tarjolla myös rautatievarustellut mallit. Moottoreina mallisarjan alapäässä on Deutz ja suuremmissa Cummins. Hydrauliikka tulee Rexrothilta ja rautatievarusteltuihin malleihin osaltaan myös Linden hydrauliikkaa.

Takeuchilta merkittävä midi-luokan uutuus

Honka Trading Oy sai kuin saikin suoraan Maxpoon Takeuchin uutuusmallin, TB285:n. Samaan kokoluokkaan tulee myös toinen Takeuchi-uutuus, TB290. Uudet TB-mallit korvaavat jo legendaarisen maineen saavuttaneen 175:n. TB285 on työpainoltaan 8390 kiloa. Koneen saa joko rauta- tai kumiteloilla varustettuna. Puskulevy kuuluu vakiovarustukseen, kuten propohydrauliikka. Moottorina 285.ssä on Yanmarin 3318 kuutioinen 4TNV98T, 49,6 kW turbodiesel. 290-mallissa moottorina on taas Isuzun 4JJIT,

51,4 kW 2999 kuutioinen turbodiesel.

Ohjaamoon on saatu hiukan lisää tilaa, jolloin isokokoinenkin kuljettaja mahtuu operoimaan mukavasti. Myös vanhahtavaa yleisilmettä on päivitetty nykyaikaisempaan suuntaan. Muita teknisiä parannuskohteita on ollut mm. kasvanut tyvipukin tapin halkaisija, esiohjaussuodatin, suuremmat luukut sekä uudelleen sijoitetut hydrauliikan osat huoltoa helpottamaan.

Avaa artikkelin PDF