Hyvä vire - Venenäyttely 2016, Helsinki

Helsingin Messukeskuksessa vuosittain järjestettävä venenäyttely on alallaan Pohjoismaiden suurin, tänä vuonna näytteilleasettajia oli 411 kappaletta. Hyvä vire tuntui näyttelyssä, eikä tyhjää tilaa ollut, vaan kaikki hallit olivat täynnä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tässä 2-tahtisessa Evinrude V-8 F-1 -perämoottorin moottorissa on voimaa lähes tuplasti näyttelyn suurimpiin perämoottoreihin verrattuna. 3,6 litran koneesta on otettu ulos 600 hv:aa. Tekniikka on kuitenkin suoraan 1980-luvulta, ja moottori on varustettu mekaanisella ruiskulla. Polttoainepumppu painaa bensiiniä paineella suutinputkiin, ja alipainesäädin avaa ja sulkee venttiiliä, joka laskee polttoaineen imukurkkuun.
Tässä 2-tahtisessa Evinrude V-8 F-1 -perämoottorin moottorissa on voimaa lähes tuplasti näyttelyn suurimpiin perämoottoreihin verrattuna. 3,6 litran koneesta on otettu ulos 600 hv:aa. Tekniikka on kuitenkin suoraan 1980-luvulta, ja moottori on varustettu mekaanisella ruiskulla. Polttoainepumppu painaa bensiiniä paineella suutinputkiin, ja alipainesäädin avaa ja sulkee venttiiliä, joka laskee polttoaineen imukurkkuun.
Sirmet eli Siuron metalli on erikoistunut alumiinituotteisiin ja on paremmin tunnettu lautoistaan. Tällä kertaa osastolla oli myös maitokärryt, jotka oli toteutettu alumiinirakenteisena. Tuotetta oli ajateltu käytännön kannalta: sivukaaret nousevat pyörien yli, minkä ansiosta kärryyn voi lastata leveämpääkin tavaraa. Sivulla on myös suojat, jotka estävät tavaroiden joutumisen pinnojen väliin.
Sirmet eli Siuron metalli on erikoistunut alumiinituotteisiin ja on paremmin tunnettu lautoistaan. Tällä kertaa osastolla oli myös maitokärryt, jotka oli toteutettu alumiinirakenteisena. Tuotetta oli ajateltu käytännön kannalta: sivukaaret nousevat pyörien yli, minkä ansiosta kärryyn voi lastata leveämpääkin tavaraa. Sivulla on myös suojat, jotka estävät tavaroiden joutumisen pinnojen väliin.
Ursuit MPS -pelastuspuku on erittäin kevyt vain yhden kilon painoinen ohut kalvopuku, joka voidaan pukea omien ulkoiluvaatteiden alle. MPS-puvun alle voidaan pukea teknisiä alusasuja ja välisasuja. Mikäli puvun kanssa joutuu veden varaan, sen ja puvun sisään jäävän ilman ja alusasujen ansiosta pysyy kuivana, eikä käyttäjä pääse kylmettymään. Asu on erittäin käyttökelpoinen kalastajille, retkiluistelijoille, moottorikelkkailijoille ja muille, jotka joutuvat liikkumaan paljon kylmässä vesillä ja jäillä. Tarjoushinta oli 519 e.
Ursuit MPS -pelastuspuku on erittäin kevyt vain yhden kilon painoinen ohut kalvopuku, joka voidaan pukea omien ulkoiluvaatteiden alle. MPS-puvun alle voidaan pukea teknisiä alusasuja ja välisasuja. Mikäli puvun kanssa joutuu veden varaan, sen ja puvun sisään jäävän ilman ja alusasujen ansiosta pysyy kuivana, eikä käyttäjä pääse kylmettymään. Asu on erittäin käyttökelpoinen kalastajille, retkiluistelijoille, moottorikelkkailijoille ja muille, jotka joutuvat liikkumaan paljon kylmässä vesillä ja jäillä. Tarjoushinta oli 519 e.
Grammer valmistaa istuimia myös venekäyttöön, kuvassa kipparin edullisemman hintaluokan istuin mekaanisella jousituksella. Tarjolla on myös huippuluokan sähkösäätöisiä malleja.
Grammer valmistaa istuimia myös venekäyttöön, kuvassa kipparin edullisemman hintaluokan istuin mekaanisella jousituksella. Tarjolla on myös huippuluokan sähkösäätöisiä malleja.
Nestekaasukäyttöinen Lehr-perämoottori on ympäristöystävällinen. Moottoreita on 2,5–15 hv:n teholuokissa, ja ne kaikki ovat nelitahtisia. Kahdessa pienimmässä on kaksi erilaista kaasusäiliön kiinnitystapaa, ja niissä voidaan käyttää pieniä kertakäyttöisiä säiliöitä tai perinteistä kaasupulloa. Kahdessa suurimmassa mallissa on käynnistysakku moottorin kopan alla. Lehr-moottorit pohjautuvat Tohatsun bensiinimalleihin.
Nestekaasukäyttöinen Lehr-perämoottori on ympäristöystävällinen. Moottoreita on 2,5–15 hv:n teholuokissa, ja ne kaikki ovat nelitahtisia. Kahdessa pienimmässä on kaksi erilaista kaasusäiliön kiinnitystapaa, ja niissä voidaan käyttää pieniä kertakäyttöisiä säiliöitä tai perinteistä kaasupulloa. Kahdessa suurimmassa mallissa on käynnistysakku moottorin kopan alla. Lehr-moottorit pohjautuvat Tohatsun bensiinimalleihin.
Tarvikepuolella oli mielenkiintoisia laitteita. Tässä Saaristovartiointi Oy:n osastolta esitelty varoitusvalokiekko. Oranssi/keltainen PureFlare led-kiekko on magneettikiinnitteinen, ja niitä voi käyttää 
tilapäisissä työ- tai huoltokohteissa, jos joudutaan toimimaan liikenteen seassa. Valo näkyy 360 astetta. Kiekko on ladattava, ja myyjä 
lupaa jopa 60 tunnin toiminta-ajan.
Tarvikepuolella oli mielenkiintoisia laitteita. Tässä Saaristovartiointi Oy:n osastolta esitelty varoitusvalokiekko. Oranssi/keltainen PureFlare led-kiekko on magneettikiinnitteinen, ja niitä voi käyttää 
tilapäisissä työ- tai huoltokohteissa, jos joudutaan toimimaan liikenteen seassa. Valo näkyy 360 astetta. Kiekko on ladattava, ja myyjä 
lupaa jopa 60 tunnin toiminta-ajan.
Esillä oli myös varsinainen nuorisomallin ilmatyynyalus. Valmistajan (Ivanoff Hovercraft) poika on aloittanut ajamisen jo 3-vuotiaana.
Esillä oli myös varsinainen nuorisomallin ilmatyynyalus. Valmistajan (Ivanoff Hovercraft) poika on aloittanut ajamisen jo 3-vuotiaana.
Masco Oy:n osastolla oli mielenkiintoisen oloinen Welmar 47 -alumiinivene. Pituus on 5,26 m ja leveys 1,87. Kaikki pinnat ovat liukuestepintaista turkkialumiinia, ja ne ovat myös suoria, joten työlaitteiden ja laatikoiden kuljettaminen on helppoa. Kantavuutta veneellä on 394 kg ja painoa 250 kg. Moottorisuositus on 20 hv.
Masco Oy:n osastolla oli mielenkiintoisen oloinen Welmar 47 -alumiinivene. Pituus on 5,26 m ja leveys 1,87. Kaikki pinnat ovat liukuestepintaista turkkialumiinia, ja ne ovat myös suoria, joten työlaitteiden ja laatikoiden kuljettaminen on helppoa. Kantavuutta veneellä on 394 kg ja painoa 250 kg. Moottorisuositus on 20 hv.

Venealalla menee kohtuullisen hyvin, ja vaikka kotimaan liikevaihto on laskenut – vienti vetää yhä. Euromääräinen laskutus on noussut 19 prosenttia kaudesta 2014, josta on olemassa valmiit tullitilastot. Ottaen huomioon taloustilanteen Suomessa tätä voidaan pitää erinomaisena tuloksena. Viennin kokonaisarvo oli noin 209 miljoonaa euroa. Erityisen maininnan ansaitsee Ruotsi, jonne vienti kasvoi runsaat 48 prosenttia. Ruotsi ja Norja ovatkin suurimmat yksittäiset vientimaat, joihin kumpaankin vietiin kappalemääräisesti yli 3 000 venettä.

Kotimaan kappalemääräinen myynti on kasvanut 4,7 prosenttia, mutta euromääräisesti myynti laski 14,9 prosenttia.