Lisärenkailla pintapaineet kuriin

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nurmen korjuu joudutaan joskus suorittamaan märissä olosuhteissa, jolloin tiivistyminen saattaa johtaa tulevaisuudessa suuriinkin satotappioihin. Yleensä, kun kalustoon lisätään renkaita ongelman pienentämiseksi, laitetaan niitä jonon jatkoksi. Muutamat hollantilaiset pajat ovatkin keksineet, että renkaita voi laittaa myös rinnakkain. Kannuslainen Kp.Koneurakointia Oy on ryhtynyt maahantuojaksi kahdelle hollantilaiselle erikoisakselistovalmistajalle.

Kuvassakin näkyviä, McHalen paalaimien 4-pyöräisiä akseleita valmistava yritys on niin tuore, ettei sillä ole edes vielä nimeä. Akseli voidaan asentaa suoraan alkuperäisen akselin kiinnikkeisiin, ja alkuperäiset renkaat jäävät käyttöön. Jos paalain vaihdetaan uuteen, voidaan 4-pyöräinen akseli vaihtaa uuteen paalaimeen, ja kiinnittää alkuperäinen akseli taas vaihtoon lähtevään koneeseen ilman ongelmia. Akselin vaihtoon menee asentajilta kaksi tuntia, ja koko paketti kustantaa asiakkaalle asennettuna 7 500 euroa (alv 0 %).

Toinen Kp.Koneurakointia Oy:n maahantuoma akselistomerkki on DWM. Valikoimassa on 8-pyöräisiä telejä, joita voidaan asentaa perävaunuihin, joista yleisimpiä kohteita Hollannissa ovat noukinvaunut. Vaikka teli onkin pyöriä pullollaan, on siihen silti mahdutettu ohjausmekanismi, jonka ansiosta toinen akseli saadaan ohjautumaan joko vapaasti tai sähköhydraulisesti. Renkaat voidaan valita 17 ja 30,5 tuuman väliltä, ja kantavuutta on akselistosta riippuen 16–40 tonnia. Esimerkiksi 650 mm leveillä 26,5 tuuman renkailla varustetulle telille kertyy hintaa ilman renkaita 19 500 euroa (alv 0 %) ja renkaiden kanssa noin 30–35 000 euroa.

Tuomas Anttila