MaskinExpo 2011 on Pohjoismaiden suurin maarakennusnäyttely

Tukholman lähellä, Barkarbyn lentokentällä, järjestettiin pohjoismaiden suurin maanrakennuskoneiden katselmus, jossa oli monipuolisesti esillä sekä raskasta että kevyempää kalustoa. Lisää MaskinExpon konetarjontaa on luvassa Koneviestin numerossa 9.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Abelco ZL95 on 2,5 tonnin työpainoinen pienkuormaaja, jota markkinoidaan Ruotsissa mm. maatalouteen traktorin pienempänä vaihtoehtona ympärivuotiseen käyttöön. Konepeiton alla hyrisee Kubotan 26,5 kW:n nelisylinterinen diesel. Hydrauliikan enimmäistuoton luvataan olevan 45 litraa minuutissa ja ajonopeutta löytyvän 18 km/h verran. Alkaen hinta on 259 900 kruunua.
Abelco ZL95 on 2,5 tonnin työpainoinen pienkuormaaja, jota markkinoidaan Ruotsissa mm. maatalouteen traktorin pienempänä vaihtoehtona ympärivuotiseen käyttöön. Konepeiton alla hyrisee Kubotan 26,5 kW:n nelisylinterinen diesel. Hydrauliikan enimmäistuoton luvataan olevan 45 litraa minuutissa ja ajonopeutta löytyvän 18 km/h verran. Alkaen hinta on 259 900 kruunua.
Abelco lanseerasi uuden, 12,5 tonnin työpainoisen ZL380-pyöräkuormaajan. Moottorina on 160 hv:n Cummins. lmastoitu ohjaamo kuuluu vakiovarustukseen. Hinta Chenggongin valmistamalle uutukaiselle on alkaen 699 900 kruunua.
Abelco lanseerasi uuden, 12,5 tonnin työpainoisen ZL380-pyöräkuormaajan. Moottorina on 160 hv:n Cummins. lmastoitu ohjaamo kuuluu vakiovarustukseen. Hinta Chenggongin valmistamalle uutukaiselle on alkaen 699 900 kruunua.
Liugong oli vahvasti esillä MaskinExpossa isot pyöräkuormaajat kärjessä. Uusia malleja on luvassa ainakin pienempään päähän, sillä elokuussa Suomeen rantautuu uusi, kuuden tonnin kokoluokan CLG 816H.
Liugong oli vahvasti esillä MaskinExpossa isot pyöräkuormaajat kärjessä. Uusia malleja on luvassa ainakin pienempään päähän, sillä elokuussa Suomeen rantautuu uusi, kuuden tonnin kokoluokan CLG 816H.
Sherpa on hollantilainen merkki, jonka tuotevalikoimista löytyy kolme eri minikuormainta kokoluokassa 570–1400 kg. Moottorina käytetään Hondan bensiini- ja Kubotan dieselkoneita. Kuvan Sherpa 100:n nostokyky on 300 kiloa ja -korkeus 2 m. Kompaktien mittojensa ansiosta (pituus, leveys, korkeus 2000 x 1120 x 1250) kuormain mahtuu pienillekin työmaille ja koneen voi kuljettaa tavallisella peräkärryllä tai jopa pakettiauton tavaratilassa.
Sherpa on hollantilainen merkki, jonka tuotevalikoimista löytyy kolme eri minikuormainta kokoluokassa 570–1400 kg. Moottorina käytetään Hondan bensiini- ja Kubotan dieselkoneita. Kuvan Sherpa 100:n nostokyky on 300 kiloa ja -korkeus 2 m. Kompaktien mittojensa ansiosta (pituus, leveys, korkeus 2000 x 1120 x 1250) kuormain mahtuu pienillekin työmaille ja koneen voi kuljettaa tavallisella peräkärryllä tai jopa pakettiauton tavaratilassa.
Ruotsissa varsin yleinen ratkaisu kuljettaa tarvikkeita ja maa-ainesta on kytkeä perävaunu esimerkiksi pyöräalustaisen kaivukoneen perään. Yksi tällainen ratkaisu esiteltiin Hydreman osastolla, jossa pyöräalustaisen 14 tonnin M1400C Series 2 -kaivukoneen perään oli kytketty Waldungin taittuvalla puomilla varustettu perävaunu.
Ruotsissa varsin yleinen ratkaisu kuljettaa tarvikkeita ja maa-ainesta on kytkeä perävaunu esimerkiksi pyöräalustaisen kaivukoneen perään. Yksi tällainen ratkaisu esiteltiin Hydreman osastolla, jossa pyöräalustaisen 14 tonnin M1400C Series 2 -kaivukoneen perään oli kytketty Waldungin taittuvalla puomilla varustettu perävaunu.
Same Deutz-Fahr Group ja JLG Industries solmivat 1.10.2010 kymmenvuotisen sopimuksen kurottajien valmistamisesta Deutz-Fahrille. Maskinexpossa esillä ollut Deutz-Fahr Agrovector 35.7 -kurottaja on belgialaisen JLG:n valmistama. Voiman antaa 73,5-kilowattinen Deutz TCD 2012, -dieselmoottori. Kuorman tuntevan hydrauliikan tuotto on 102 litraa minuutissa. Voimansiirto on hydrostaattinen, nopeusalueita kaksi. Nostokapasiteettia löytyy 3 500 kiloa ja suurin ulottuvuus 3,9 metriä, suurimman nostokorkeuden ollessa 6,9 metriä.
Same Deutz-Fahr Group ja JLG Industries solmivat 1.10.2010 kymmenvuotisen sopimuksen kurottajien valmistamisesta Deutz-Fahrille. Maskinexpossa esillä ollut Deutz-Fahr Agrovector 35.7 -kurottaja on belgialaisen JLG:n valmistama. Voiman antaa 73,5-kilowattinen Deutz TCD 2012, -dieselmoottori. Kuorman tuntevan hydrauliikan tuotto on 102 litraa minuutissa. Voimansiirto on hydrostaattinen, nopeusalueita kaksi. Nostokapasiteettia löytyy 3 500 kiloa ja suurin ulottuvuus 3,9 metriä, suurimman nostokorkeuden ollessa 6,9 metriä.
IHI on suuri japanilainen moniosaaja, ja yksi yhtiön monista tuoteryhmistä on maarakennuskoneet. Tela-alustaisia kaivukoneita on tarjolla kymmentä erilaista kokoluokkiin 0,9–8,2 tonnia. Suuremmat koneet valmistetaan Japanissa ja pienemmät yhtiön Italian-tehtailla. Osa tuotteista myydään Ihimer-nimen alla. Moottorit tuleva Yanmarilta ja hydrauliikka Kawasakilta. Koneet ovat hiljaisia, eikä esimerkiksi hydrauliikka pidä kovin kovaa suhinaa. Suomeen merkki ei ole vielä ennättänyt muuten kuin käytettyjen markkinoille.
IHI on suuri japanilainen moniosaaja, ja yksi yhtiön monista tuoteryhmistä on maarakennuskoneet. Tela-alustaisia kaivukoneita on tarjolla kymmentä erilaista kokoluokkiin 0,9–8,2 tonnia. Suuremmat koneet valmistetaan Japanissa ja pienemmät yhtiön Italian-tehtailla. Osa tuotteista myydään Ihimer-nimen alla. Moottorit tuleva Yanmarilta ja hydrauliikka Kawasakilta. Koneet ovat hiljaisia, eikä esimerkiksi hydrauliikka pidä kovin kovaa suhinaa. Suomeen merkki ei ole vielä ennättänyt muuten kuin käytettyjen markkinoille.
Wacker Neuson-mallisto uudistuu kautta linjan. Uusi 2-sarja esiteltiin laajasti MaskinExpossa. Tarjolla on mm. uusia tela- ja pyöräalustaisia kaivukoneita. Kuvan 6003 on noin kuuden tonnin kone, jossa on käytössä aiemmistakin malleista tuttu puomin tyvitaitto, mikä mahdollistaa työskentelyn ahtaissakin paikoissa ”samoilla jalansijoilla”. Ohjaamo kallistuu vasemmalle puolelle, joten huoltokohteet ovat helposti käsillä.  Konepeiton alla on aiemmasta mallisarjasta tuttu 3,3-litrainen ja 51,1-kilowattinen Yanmar 4TNV98 -moottori. Hydrauliikasta huolehtii kaksi muuttuvatilavuuksista pumppua, joiden tehot ovat 2 x 59,6 + 44,7 l/min. Pyöräalustaisia 2-sarjan uutuuksia on jo päästy kokeilemaan Suomessa. Tarjolla on mm. kokoluokkansa suurimmalla ajonopeudella (40km/h) varustettu 9503-malli.
Wacker Neuson-mallisto uudistuu kautta linjan. Uusi 2-sarja esiteltiin laajasti MaskinExpossa. Tarjolla on mm. uusia tela- ja pyöräalustaisia kaivukoneita. Kuvan 6003 on noin kuuden tonnin kone, jossa on käytössä aiemmistakin malleista tuttu puomin tyvitaitto, mikä mahdollistaa työskentelyn ahtaissakin paikoissa ”samoilla jalansijoilla”. Ohjaamo kallistuu vasemmalle puolelle, joten huoltokohteet ovat helposti käsillä. Konepeiton alla on aiemmasta mallisarjasta tuttu 3,3-litrainen ja 51,1-kilowattinen Yanmar 4TNV98 -moottori. Hydrauliikasta huolehtii kaksi muuttuvatilavuuksista pumppua, joiden tehot ovat 2 x 59,6 + 44,7 l/min. Pyöräalustaisia 2-sarjan uutuuksia on jo päästy kokeilemaan Suomessa. Tarjolla on mm. kokoluokkansa suurimmalla ajonopeudella (40km/h) varustettu 9503-malli.
Kubotan M9540 on varustettu tehokkaammalla 3,769 litran E-CDIS -suoraruiskutusdieselillä, josta irtoaa 70,8 kW tehoa. Täysin synkronoidusta vaihteistosta löytyy pykäliä 12 eteen ja 12 taakse. Vakiovarustukseen kuuluu ilmastoitu turvaohjaamo.
Kubotan M9540 on varustettu tehokkaammalla 3,769 litran E-CDIS -suoraruiskutusdieselillä, josta irtoaa 70,8 kW tehoa. Täysin synkronoidusta vaihteistosta löytyy pykäliä 12 eteen ja 12 taakse. Vakiovarustukseen kuuluu ilmastoitu turvaohjaamo.
Bobcatin työlaitevalikoima on laaja. T650-telakuormaaja on varustettu Grader 108 -tiehöylävarustuksella. Emäterä on 213 cm leveä ja säätyy kuuteen suuntaan ohjausvivuissa olevilla katkaisijoilla. Laseryksiköiden tolpat kuuluvat vakiovarustukseen.
Bobcatin työlaitevalikoima on laaja. T650-telakuormaaja on varustettu Grader 108 -tiehöylävarustuksella. Emäterä on 213 cm leveä ja säätyy kuuteen suuntaan ohjausvivuissa olevilla katkaisijoilla. Laseryksiköiden tolpat kuuluvat vakiovarustukseen.

MaskinExpo-messut ovat kasvaneet vuosi vuodelta, ja tänä vuonna rikottiin taas monta ennätystä. Näytteilleasettajia oli 578 ja paikalle odotettiin yli 30 000:ta kävijää. Vaikka koneille oli varattu 30 ha, se ei enää jatkossa riitä. Messujärjestäjä ilmoittikin siirtävänsä ensi vuonna tapahtuman toiseen paikkaan, jossa puitteet ovat paremmat ja tilaakin on 65 ha.

Kiinalaiset rynnivät myös Ruotsissa

Kiinalaisten konevalmistajien tuotteet olivat näyttävästi esillä MaskinExpossa. Yksi merkittävimmistä on Abelco, jonka nimen alla myydään uudelleen brändättyjä, kiinalaisten konevalmistajien tuotteita. Taustalta paljastuu Suomessakin tutut Yuchai ja Chenggong sekä Jiangsu. Yuchai valmistaa kaivukoneet, Chenggong pyöräkuormaajat yli viiden tonnin luokkaan ja Jiangsu pienimmät kuormaajat. Lisäksi yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvat kauhat, pikakiinnikkeet ja pyörittäjät, jotka valmistetaan niin ikään Kiinassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suuria ja pieniä koneita

Suomalaisen messuvieraan silmin konetarjonta oli huomattavan monipuolista. Järeiden koneiden lisäksi messuilta löytyi runsaasti pienemmän mittakaavan koneita. Samalla oli mahdollisuus tutustua maarakennuksen, tienrakennuksen, yhdyskuntatekniikan koneisiin. Lisäksi paikalla oli runsain määrin esimerkiksi henkilöautoluokan raskaampia perävaunuja ja lavetteja.

Eräs selvä ero kotimaan messuihin oli myös se, että hintatiedot oli selvästi merkitty koneisiin, tai ainakin esittelijältä sai melko tarkan hintatiedon ilman tivaamista. n

Käydessämme Ruotsissa MaskinExpo-näyttelyssä, tuli bussimatkalla lentokentältä näyttelyalueelle vastaan pyöräalustainen kaivukone, johon oli kytketty maanajoon tarkoitettu perävaunu. Myös itse messuilla oli esillä pyöräalustaisia kaivukoneita, joihin oli kytketty perävaunu. Selvitimme myöhemmin, saako samalla tavoin toimia Suomessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensinnäkin, pyöräalustainen kaivukone on luokiteltu moottorityökoneeksi, koska se voidaan tulkita olevan omalla käyttövoimallaan liikkuva ajoneuvo, joka on suunniteltu ja rakennettu työkoneeksi ja joka ei rakenteensa takia sovellu matkustajien eikä tavaroiden kuljettamiseen. Näin ollen asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257, pykälä 36 hinattavan ajoneuvon kytkeminen moottorityökoneeseen ja maastoajoneuvoon antaa suhteellisen selkeän vastauksen:

”Moottorityökoneeseen saa kytkeä sen poltto- ja voiteluaineiden sekä työhön liittyvien varusteiden ja tarvikkeiden kuljetukseen käytettävän hinattavan ajoneuvon, matkailuperävaunun tai vastaavan hinattavan laitteen. Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen.”

Esimerkiksi maanajoon yleisellä tiellä laki ei suoraan anna mahdollisuutta. (TR)

Ruotsissa myös kurottajamarkkinoilla on laajempi tarjonta kuin Suomessa. Perinteikkäiden konemerkkien, kuten Deutz-Fahrin ja New Hollandin, kurottajaversiot eivät ole rantautuneet Suomeen käytännössä kuin käytettyjen markkinoille.

Avaa artikkelin PDF