Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Maskinmässan 2024 teki kävijäennätyksen – kompaktissa näyttelyssä oli esillä maarakennusalan uutuuksia ja erikoisuuksia

    Kompakti maarakennusalan näyttely Maskinmässan järjestettiin jälleen Solvallan raviradalla Tukholman läheisyydessä. Kävijöitä oli ennätysmäärä.
    Maskinmässan järjestettiin Solvallan raviradalla, Ruotsissa 30.5.–1.6.2024. Seuraava näyttely on kahden vuoden kuluttua.
    Maskinmässan järjestettiin Solvallan raviradalla, Ruotsissa 30.5.–1.6.2024. Seuraava näyttely on kahden vuoden kuluttua.  Kuva: Arto Turpeinen

    Maskimässan 2024

    • Kävijöitä 13 716.
    • Näytteilleasettajia 110
    • Järjestetään joka toinen vuosi Solvallan raviradalla.

    Ruotsin Tukholman lähettyvillä järjestettävä Maskinmässan-näyttey löysi jälleen paikkansa Solvallan raviradalta. Maarakennusalan tapahtumalle ympäristö on perinteistä poikkeava, mutta konsepti on sinänsä toimiva. Näytteilleasettajat ovat sijoittuneet kavioradan ympärille, jolloin koko näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan loogisessa järjestyksessä, ja mikäli messukävijällä kiinnostusta riittää, voi poiketa myös radan sisäalueille.

    Tukholman keskusta paikalle pääsee kätevästi myös julkisilla liikennevälineillä, joten Maskinmässan sopii jopa päiväreissun kohteeksi. Edellisen kerran näyttely järjestettiin vuonna 2022 ja ensimmäisen kerran 2016. Tällä kertaa tehtiin kävijäennätys, sillä tuotteisiin tutustui 13 716 kävijää. Luku on varsin merkittävä, sillä näytteilleasettajia oli 110. Kaikki näytteilleasettajat ovat MaskinLeverantörerna-ammattiyhdistyksen jäseniä.

    Vertailun vuoksi viime syksyn Maxpo-messuille osallistui 250 yritystä, mutta kävijöitä oli alle 13 000. Maskinmässäanissa ei tosin ollut metrilakunmyyjiä, vaan kaikki osallistujat olivat liikkeellä konemyynnin merkeissä. Merkittävä ero suomalaisiin tapahtumiin on myös myyjien aktiivisuudessa. Pienenkin osastolla vietetyn hetken jälkeen myyjä alkoi aktiivisesti esittelemään tuotteitaan. Ehkä tästä voisivat ottaa oppia myös kotimaiset toimijat. Näyttelyyn osallistuminen on aina panostus, joka kannattaa hyödyntää.

    Kokonaisuutena tunnelma oli Suomen tapaan odottava. Virkistystä kauppaan odotetaan viimeistään ensi syksynä. Tarjonta oli selvästi painottunut lisälaitteisiin. Ruotsissa on runsaasti erilaisia kauhavalmistajia ja muita pienempiä toimijoita, jotka saavat pienehkössä näyttelyssä näkyvyyttä. Seuraava Maskinmässan järjestetään vuonna 2026.

    Ljungby esitteli ensimmäisen sähkökuormaajansa. Malli perustuu L11 -kuormaimen tekniikkaan. Koneessa on kuitenkin kaksi sähkömoottoria – toinen ajolle ja toinen hydrauliikalle. Kahdessa akuissa on potkua 100 kWh. Työpaino on noin 11 tonnia. Valmistajan tavoitteena on ollut valmistaa kone, jossa kuljettaja ei huomaa eroa perinteiseen versioon. Markkinoille kone saapuu 2025.
    Ljungby esitteli ensimmäisen sähkökuormaajansa. Malli perustuu L11 -kuormaimen tekniikkaan. Koneessa on kuitenkin kaksi sähkömoottoria – toinen ajolle ja toinen hydrauliikalle. Kahdessa akuissa on potkua 100 kWh. Työpaino on noin 11 tonnia. Valmistajan tavoitteena on ollut valmistaa kone, jossa kuljettaja ei huomaa eroa perinteiseen versioon. Markkinoille kone saapuu 2025.  Kuva: Arto Turpeinen
    Ensiesittelynsä oli Nokian Ground King Loader -rengas, joka on tarkoitettu pyöräkuormaimiin rankkoihin olosuhteisiin. Valmistajan mukaan renkaassa käytetään Hybrilug-teknologiaa, jossa yhdistyvät pala- ja riparenkaan ominaisuudet. Tällä hetkellä rengas on saatavana koossa 20.5R25, mutta ensi vuoden aikana valikoima laajenee kokoihin 17.5R25 ja 23.5R25.
    Ensiesittelynsä oli Nokian Ground King Loader -rengas, joka on tarkoitettu pyöräkuormaimiin rankkoihin olosuhteisiin. Valmistajan mukaan renkaassa käytetään Hybrilug-teknologiaa, jossa yhdistyvät pala- ja riparenkaan ominaisuudet. Tällä hetkellä rengas on saatavana koossa 20.5R25, mutta ensi vuoden aikana valikoima laajenee kokoihin 17.5R25 ja 23.5R25.  Kuva: Arto Turpeinen
    Hidromekin uutuus on erikoinen tela-alustaisen liukuohjatun kuormaajan ja kaivinkoneen yhdistelmä. Mallimerkintä on HMK T62. Koneen kerrotaan olevan erittäin maastokelpoinen myös ahtaissa paikoissa. Valtiksi kerrotaan mahdollisuus pyörähtää paikallaan samoilla telansijoilla. Työpaino on 5280 kiloa. Moottori on 48,6-kilowattinen Kubota.
    Hidromekin uutuus on erikoinen tela-alustaisen liukuohjatun kuormaajan ja kaivinkoneen yhdistelmä. Mallimerkintä on HMK T62. Koneen kerrotaan olevan erittäin maastokelpoinen myös ahtaissa paikoissa. Valtiksi kerrotaan mahdollisuus pyörähtää paikallaan samoilla telansijoilla. Työpaino on 5280 kiloa. Moottori on 48,6-kilowattinen Kubota.  Kuva: Arto Turpeinen
    Japanilainen Hirado on erikoistunut monenlaisiin kivityökaluihin. Halkaisukiiloja on saatavana käsikäyttöisinä, joissa on erillinen hydrauliyksikkö tai suoraan esim. kaivinkoneeseen liitettynä. Laite ujutetaan porattuun reikään, jossa se kiilaa kiven halki. Pienimmät mallit painavat ainoastaan 30 kiloa. Reiän halkaisijan pitää olla vähintään 36 mm.
    Japanilainen Hirado on erikoistunut monenlaisiin kivityökaluihin. Halkaisukiiloja on saatavana käsikäyttöisinä, joissa on erillinen hydrauliyksikkö tai suoraan esim. kaivinkoneeseen liitettynä. Laite ujutetaan porattuun reikään, jossa se kiilaa kiven halki. Pienimmät mallit painavat ainoastaan 30 kiloa. Reiän halkaisijan pitää olla vähintään 36 mm.  Kuva: Arto Turpeinen
    Engcon esitteli kolmannen sukupolven EC319 kallistuvan kauhanpyörittäjänsä. Uutuus on tarkoitettu 14–19 tonnisiin kaivinkoneisiin. Kuormantuntevan järjestelmän kerrotaan tuottavan maksimaalisen tehon pienellä öljynvirtauksella. Uutuudessa on vakiona öljyletkujen pikaliitännät lisälaitteille, jolloin ohjaamosta ei tarvitse erikseen poistua letkujen liittämistä varten.
    Engcon esitteli kolmannen sukupolven EC319 kallistuvan kauhanpyörittäjänsä. Uutuus on tarkoitettu 14–19 tonnisiin kaivinkoneisiin. Kuormantuntevan järjestelmän kerrotaan tuottavan maksimaalisen tehon pienellä öljynvirtauksella. Uutuudessa on vakiona öljyletkujen pikaliitännät lisälaitteille, jolloin ohjaamosta ei tarvitse erikseen poistua letkujen liittämistä varten.  Kuva: Arto Turpeinen
    Randex XD 140 edustaa paikallista perävaunuosaamista. Kantavuus on 14 tonnia ja omapaino 4600 kiloa. Lavatilavuudeksi ilmoitetaan 9–10 kuutiota. Vaunu on rakennettu Hardox 450:stä, jonka valmistaja kertoo tarjoavan jopa 50–80 % paremman kestävyyden kuin Hardox 400. Samalla painoa on kuitenkin saatu pudotettua. Myös lommonkestävyyden mainitaan olevan parempi.
    Randex XD 140 edustaa paikallista perävaunuosaamista. Kantavuus on 14 tonnia ja omapaino 4600 kiloa. Lavatilavuudeksi ilmoitetaan 9–10 kuutiota. Vaunu on rakennettu Hardox 450:stä, jonka valmistaja kertoo tarjoavan jopa 50–80 % paremman kestävyyden kuin Hardox 400. Samalla painoa on kuitenkin saatu pudotettua. Myös lommonkestävyyden mainitaan olevan parempi.  Kuva: Arto Turpeinen
    Greentec on tanskalainen lisälaitevalmistaja. RC102 on suunniteltu etenkin pensasaitojen leikkaukseen. Työleveys on 100 cm, ja laitteessa on roottorit, joissa kussakin on 6 leikkaavaa terää. Suurimmaksi leikkuupaksuudeksi ilmoitetaan kaksi senttiä. Hydrauliikan tuottoa leikkuri tarvitsee ainoastaan 25 litraa minuutissa. Työpaino on 100 kiloa.
    Greentec on tanskalainen lisälaitevalmistaja. RC102 on suunniteltu etenkin pensasaitojen leikkaukseen. Työleveys on 100 cm, ja laitteessa on roottorit, joissa kussakin on 6 leikkaavaa terää. Suurimmaksi leikkuupaksuudeksi ilmoitetaan kaksi senttiä. Hydrauliikan tuottoa leikkuri tarvitsee ainoastaan 25 litraa minuutissa. Työpaino on 100 kiloa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Rototilt RC1 on tarkoitettu pienimpiin kaivinkoneisiin. Kallistuva kauhanpyörittäjä on suunniteltu kokoluokkaan 1,5–3,5 tonnia, joten kyseessä on yksi markkinoiden pienimmistä. Laiteessa on valettu runko ja keskusvoitelujärjestelmä. Uutuus on myös yhteensopiva yrityksen RC-System -ohjausjärjestelmän kanssa. Vakiona on myös SecureLock-pikakiinnitys.
    Rototilt RC1 on tarkoitettu pienimpiin kaivinkoneisiin. Kallistuva kauhanpyörittäjä on suunniteltu kokoluokkaan 1,5–3,5 tonnia, joten kyseessä on yksi markkinoiden pienimmistä. Laiteessa on valettu runko ja keskusvoitelujärjestelmä. Uutuus on myös yhteensopiva yrityksen RC-System -ohjausjärjestelmän kanssa. Vakiona on myös SecureLock-pikakiinnitys.  Kuva: Arto Turpeinen
    Siljum Mekan valmistaa lumi- ja siipukauhan yhdistelmää. Koot ovat 1,7–12 m³ ja kokonaisleveys on 5,1–6,5 metriä. Kaikkiaan malleja on yhdeksän. Peruskoneen suositeltu paino on 9–22 tonnia. Perusmallissa siipiä saa nostettua 160 mm, joten kanttikiven reunuksen ja jalkakäytävä saa aurattua samalla. Siipien leveys on 900 mm. Suomessa merkkiä edustaa Länsikarhu Oy.
    Siljum Mekan valmistaa lumi- ja siipukauhan yhdistelmää. Koot ovat 1,7–12 m³ ja kokonaisleveys on 5,1–6,5 metriä. Kaikkiaan malleja on yhdeksän. Peruskoneen suositeltu paino on 9–22 tonnia. Perusmallissa siipiä saa nostettua 160 mm, joten kanttikiven reunuksen ja jalkakäytävä saa aurattua samalla. Siipien leveys on 900 mm. Suomessa merkkiä edustaa Länsikarhu Oy.  Kuva: Arto Turpeinen
    Hilltipin Ice Striker-levittimillä voi levittää hiekkaa tai suolaa. Kokoja on 380 litrasta 2100 litraan. Hinattavia malleja voi vetää vaikka kiinteistötraktorilla tai lava-autolla. Lisävarusteena on saatavana myös letkukela ja suutin suolaliuoksen levittämiseen ahtaisiin paikkoihin. Runko on kuumasinkitty ja jauhemaalattu, jonka luvataan varmistavan hyvän korroosionkestävyyden.
    Hilltipin Ice Striker-levittimillä voi levittää hiekkaa tai suolaa. Kokoja on 380 litrasta 2100 litraan. Hinattavia malleja voi vetää vaikka kiinteistötraktorilla tai lava-autolla. Lisävarusteena on saatavana myös letkukela ja suutin suolaliuoksen levittämiseen ahtaisiin paikkoihin. Runko on kuumasinkitty ja jauhemaalattu, jonka luvataan varmistavan hyvän korroosionkestävyyden.  Kuva: Arto Turpeinen
    Oilquick esitteli uuden kouramoduuliin kaivinkoneisiin. Kourat on synkronoitu yhtiön OQ-ohjausjärjestelmään, minkä kerrotaan synkronoivan leukojen liikkeet toisiinsa ilman vaaraa toisen pettämisestä. Pienimpien käsiteltävien esineiden halkaisija on 12 mm. Suurimmaksi nostokapasiteetiksi ilmoitetaan 2000 kiloa. Itse moduuli painaa 187 kiloa.
    Oilquick esitteli uuden kouramoduuliin kaivinkoneisiin. Kourat on synkronoitu yhtiön OQ-ohjausjärjestelmään, minkä kerrotaan synkronoivan leukojen liikkeet toisiinsa ilman vaaraa toisen pettämisestä. Pienimpien käsiteltävien esineiden halkaisija on 12 mm. Suurimmaksi nostokapasiteetiksi ilmoitetaan 2000 kiloa. Itse moduuli painaa 187 kiloa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Brian James Trailers on brittiläinen perävaunuvalmistaja, jonka valikoimaan lukeutuu kärryjä laidasta laitaan. Digger Plant 2 on suunniteltu etenkin koneiden kuljettamiseen. Malleja on neljä, joiden kantavuudet ovat välillä 2143–2769 kiloa. Kahden erillisen rampin lisäksi saatavana on yhtenäinen lastaussilta. Yhtiö on kehittänyt vaunuun myös sisäisen sidontajärjestelmän.
    Brian James Trailers on brittiläinen perävaunuvalmistaja, jonka valikoimaan lukeutuu kärryjä laidasta laitaan. Digger Plant 2 on suunniteltu etenkin koneiden kuljettamiseen. Malleja on neljä, joiden kantavuudet ovat välillä 2143–2769 kiloa. Kahden erillisen rampin lisäksi saatavana on yhtenäinen lastaussilta. Yhtiö on kehittänyt vaunuun myös sisäisen sidontajärjestelmän.  Kuva: Arto Turpeinen
    Castloader Maxo oli italiaisvalmistajan uusi pienkuormain. Kuormaimen työpaino on 2500 kiloa. Runkorakenne vastaa Avantia, eli ohjaamo on eturungossa. Lisävarusteena on saatavana 30 km/h version, muutoin huippunopeus on puolet pienempi. Suurin nostokorkeus on 320 cm. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 80 litraa minuutissa.
    Castloader Maxo oli italiaisvalmistajan uusi pienkuormain. Kuormaimen työpaino on 2500 kiloa. Runkorakenne vastaa Avantia, eli ohjaamo on eturungossa. Lisävarusteena on saatavana 30 km/h version, muutoin huippunopeus on puolet pienempi. Suurin nostokorkeus on 320 cm. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 80 litraa minuutissa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Ruotsissa käytettävät työlaitteet poikkeavat Suomessa käytettävistä. Varsinainen erikoisuus oli ABL:n pyöräkuormaajan ojakauha, jolla voi kaivaa luiskaa maksimissaan 27 asteen kulmassa 73 sentin syvyyteen. Kaivettaessa sivuläppä nostetaan välillä pystyyn, jolloin maa-aines siirtyy kauhan toiseen reunaan. Kokonaisuudessaan kauha painaa 2050 kiloa.
    Ruotsissa käytettävät työlaitteet poikkeavat Suomessa käytettävistä. Varsinainen erikoisuus oli ABL:n pyöräkuormaajan ojakauha, jolla voi kaivaa luiskaa maksimissaan 27 asteen kulmassa 73 sentin syvyyteen. Kaivettaessa sivuläppä nostetaan välillä pystyyn, jolloin maa-aines siirtyy kauhan toiseen reunaan. Kokonaisuudessaan kauha painaa 2050 kiloa.  Kuva: Arto Turpeinen
    SMP on Suomessa hieman vähemmälle jäänyt kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistaja, vaikka merkki tuleekin naapurimaasta. Hiljattain julkaistiin kokonaan uusi kauhamallisto. ST18 soveltuu 14–18 tonnisiin koneisiin. Sopivat kiinnikkeet ovat S60/S70 tai suora tappikiinnitys. Tiltin paino on 490 kiloa. Saatavana on myös kouramoduuli.
    SMP on Suomessa hieman vähemmälle jäänyt kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistaja, vaikka merkki tuleekin naapurimaasta. Hiljattain julkaistiin kokonaan uusi kauhamallisto. ST18 soveltuu 14–18 tonnisiin koneisiin. Sopivat kiinnikkeet ovat S60/S70 tai suora tappikiinnitys. Tiltin paino on 490 kiloa. Saatavana on myös kouramoduuli.  Kuva: Arto Turpeinen
    Ruotsalainen Göten Ufo valmistaa erikoista lisälaitetta pyöräkuormaajiin. Tarkoitus on tiivistää levyllä kuormalavalla oleva jäte kärki edellä pienempään tilaan. Levy toimii siis petkeleen tavoin. Kuormaajan kokoluokiksi kerrotaan 10–30 tonnia. Lisähydrauliikan tuotolla ei liene merkitystä. Etuosassa on myös koukku konttien siirtelemiseksi.
    Ruotsalainen Göten Ufo valmistaa erikoista lisälaitetta pyöräkuormaajiin. Tarkoitus on tiivistää levyllä kuormalavalla oleva jäte kärki edellä pienempään tilaan. Levy toimii siis petkeleen tavoin. Kuormaajan kokoluokiksi kerrotaan 10–30 tonnia. Lisähydrauliikan tuotolla ei liene merkitystä. Etuosassa on myös koukku konttien siirtelemiseksi.  Kuva: Arto Turpeinen
    Zemmler Multiscreen MS1600 on tarkoitettu etenkin puutarhayrittäjille. Kaksoisrumpuseulalla voidaan käsitellä monenlaista materiaalia. Järeästä ulkomuodostaan huolimatta laite  painaa ainoastaan 3500 kiloa. Kapasiteetiksi ilmoitetaan 5–30 kuutiota tunnissa. Vakiona laite on sähkökäyttöinen, mutta saatavana on myös dieselversio.
    Zemmler Multiscreen MS1600 on tarkoitettu etenkin puutarhayrittäjille. Kaksoisrumpuseulalla voidaan käsitellä monenlaista materiaalia. Järeästä ulkomuodostaan huolimatta laite painaa ainoastaan 3500 kiloa. Kapasiteetiksi ilmoitetaan 5–30 kuutiota tunnissa. Vakiona laite on sähkökäyttöinen, mutta saatavana on myös dieselversio.  Kuva: Arto Turpeinen
    Sähköinen Komatsu PC33-6 painaa reilut 3,6 tonnia. Koneessa on 17,4 kilowatin sähkömoottori ja 35 kWh:n akkupaketti, jännite on 115 V. Pikalaturilla akun kerrotaan latautuvan 20–80% tasolle alle kahdessa tunnissa.
    Sähköinen Komatsu PC33-6 painaa reilut 3,6 tonnia. Koneessa on 17,4 kilowatin sähkömoottori ja 35 kWh:n akkupaketti, jännite on 115 V. Pikalaturilla akun kerrotaan latautuvan 20–80% tasolle alle kahdessa tunnissa.  Kuva: Arto Turpeinen

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje