Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Maskinexpo 2015 -näyttelyssä oli hieman erikoisempia koneita esillä

Messujen veteraanikoneosasto oli näyttävä ja monipuolinen. Mukana oli myös Ruotsin tunnetuimman konekeräilijän Claes Nilssonin koneita, joista kuvassa on äärimmäisen harvinainen Ruotsissa 1953 lisenssillä valmistettu Ruston Bucyrus -kaivinkone ja niin ikään harvinainen Euclid-dumpperi 40-luvun lopulta.
Messujen veteraanikoneosasto oli näyttävä ja monipuolinen. Mukana oli myös Ruotsin tunnetuimman konekeräilijän Claes Nilssonin koneita, joista kuvassa on äärimmäisen harvinainen Ruotsissa 1953 lisenssillä valmistettu Ruston Bucyrus -kaivinkone ja niin ikään harvinainen Euclid-dumpperi 40-luvun lopulta. 
Kaivinkoneiden koeajoalueen olosuhteet olivat lievästi ilmaistuna mutaiset, sillä alkukesän sateet olivat kastelleet maaperän huolella. Peters Lastmaskiner AB oli ottanut koeajoalueesta suurimman osan edustamilleen Liugong-kaivinkoneille. Lähinnä olevassa koneessa on Sit Right AB:n Komplett-kaksoismätästin.
Kaivinkoneiden koeajoalueen olosuhteet olivat lievästi ilmaistuna mutaiset, sillä alkukesän sateet olivat kastelleet maaperän huolella. Peters Lastmaskiner AB oli ottanut koeajoalueesta suurimman osan edustamilleen Liugong-kaivinkoneille. Lähinnä olevassa koneessa on Sit Right AB:n Komplett-kaksoismätästin. 
Terex TL 80 on uusi malli, jossa on Deuzin 61 hv:n moottori. Koneen paino on 4 900 kg. Toinen Terexin uutuus oli pyöräalustainen 8-tonnin kaivinkone TW 75. Terexiä tuo Ruotsiin Sundahls Maskinaffär AB.
Terex TL 80 on uusi malli, jossa on Deuzin 61 hv:n moottori. Koneen paino on 4 900 kg. Toinen Terexin uutuus oli pyöräalustainen 8-tonnin kaivinkone TW 75. Terexiä tuo Ruotsiin Sundahls Maskinaffär AB. 
Tatra on palannut pitkän tauon jälkeen Ruotsin markkinoille. Auton on tarkoitus olla kilpailukykyinen vaihtoehto runko-ohjatuille dumppereille. Tavanomaiset dumpperit eivät ole kannattava ratkaisu, mikäli työhön liittyy ajoa yleisellä tiellä, sillä kokonaispaino määräytyy akseleiden mukaan ja se jää kolmiakselisessa dumpperissa 25 tonniin. Tatran neljäs akseli tuo oleellisen parannuksen hyötykuormaan, sillä päälirakenteesta riippuen kantavuudeksi yleisillä teillä tulee 14–17 tonnia. Työmaa-alueella kuormaa voi ottaa jopa 30 tonnia. Tatrassa on Paccarin moottori, Allison- tai ZF-vaihteisto ja hytin valmistaja on DAF, joka kuuluu Paccar-konserniin.
Tatra on palannut pitkän tauon jälkeen Ruotsin markkinoille. Auton on tarkoitus olla kilpailukykyinen vaihtoehto runko-ohjatuille dumppereille. Tavanomaiset dumpperit eivät ole kannattava ratkaisu, mikäli työhön liittyy ajoa yleisellä tiellä, sillä kokonaispaino määräytyy akseleiden mukaan ja se jää kolmiakselisessa dumpperissa 25 tonniin. Tatran neljäs akseli tuo oleellisen parannuksen hyötykuormaan, sillä päälirakenteesta riippuen kantavuudeksi yleisillä teillä tulee 14–17 tonnia. Työmaa-alueella kuormaa voi ottaa jopa 30 tonnia. Tatrassa on Paccarin moottori, Allison- tai ZF-vaihteisto ja hytin valmistaja on DAF, joka kuuluu Paccar-konserniin. 
Diverto QS 100 on hienoa uusinta tekniikkaa sisältävä kone, josta on ensi näkemältä vaikea sanoa, onko se lintu vai kala. Koneessa on monikäyttöpuomi, joka kokoon taitettuna toimii kuten kuormaimen aisasto ja avattuna se muistuttaa kaivinkoneen puomirakennetta. Alavaunun perässä on traktorin kolmipistenostolaite ja mekaaninen voiman ulosotto. Koneen hollantilaisen valmistajan mukaan se sopii lähes kaikkiin kunnallisteknisiin töihin vuodenajasta riippumatta. Yksi tärkeä seikka ei pikaisesti katsottaessa välttämättä tule ilmi: koneen ylävaunu on ympäripyörivä.
Diverto QS 100 on hienoa uusinta tekniikkaa sisältävä kone, josta on ensi näkemältä vaikea sanoa, onko se lintu vai kala. Koneessa on monikäyttöpuomi, joka kokoon taitettuna toimii kuten kuormaimen aisasto ja avattuna se muistuttaa kaivinkoneen puomirakennetta. Alavaunun perässä on traktorin kolmipistenostolaite ja mekaaninen voiman ulosotto. Koneen hollantilaisen valmistajan mukaan se sopii lähes kaikkiin kunnallisteknisiin töihin vuodenajasta riippumatta. Yksi tärkeä seikka ei pikaisesti katsottaessa välttämättä tule ilmi: koneen ylävaunu on ympäripyörivä. 
Ljungbyllä oli tarjolla uusi innovaatio, joka tekee kuljettajan työn hieman helpommaksi ja turvallisemmaksi. Ohjaamon oven alakulmassa on pieni hydraulisylinterin liikuttama rulla, jonka avulla kuljettaja saa suljettua oven napin painalluksella ilman, että hänen tarvitsee kurotella ovea sisältäpäin. Luonnollisesti tässä näyttelykoneessa oli myös ohjaamon aktiivijousitusjärjestelmä Comfort System.
Ljungbyllä oli tarjolla uusi innovaatio, joka tekee kuljettajan työn hieman helpommaksi ja turvallisemmaksi. Ohjaamon oven alakulmassa on pieni hydraulisylinterin liikuttama rulla, jonka avulla kuljettaja saa suljettua oven napin painalluksella ilman, että hänen tarvitsee kurotella ovea sisältäpäin. Luonnollisesti tässä näyttelykoneessa oli myös ohjaamon aktiivijousitusjärjestelmä Comfort System. 
Sähkökäyttöinen Sherpa-minikuormain on tarkoitettu rakennusten sisällä tapahtuvaan työskentelyyn. Kone on mitoiltaan pieni, leveys on vain 76 cm, joten se sopii esimerkiksi vanhassa ja usein ahtaassa tallirakennuksessa toimivan hevostilan työn keventäjäksi. Sähkökäyttöinen kone on paitsi savuton, myös lähes äänetön liikkuessaan. Akkuvoiman vaihtoehtona Broby Maskin AB:n osastolla oli myös nestekaasulla toimiva kuormain.
Sähkökäyttöinen Sherpa-minikuormain on tarkoitettu rakennusten sisällä tapahtuvaan työskentelyyn. Kone on mitoiltaan pieni, leveys on vain 76 cm, joten se sopii esimerkiksi vanhassa ja usein ahtaassa tallirakennuksessa toimivan hevostilan työn keventäjäksi. Sähkökäyttöinen kone on paitsi savuton, myös lähes äänetön liikkuessaan. Akkuvoiman vaihtoehtona Broby Maskin AB:n osastolla oli myös nestekaasulla toimiva kuormain. 
Avj Balk on kaivinkoneen kanssa käytettävä tasoituskauhan ja tasauspalkin yhdistelmä, jolla asfaltinpohjien, piha-alueiden ja kulkuväylien rakentaminen tulee entistä helpommaksi.  Tasoituspalkin siivet ovat hydraulisesti käänneltävissä ja sivulla olevan pyörän avulla palkin saa seuraamaan vanhan asfaltin korkoa. Myyjänä toimii FS-Skopan.
Avj Balk on kaivinkoneen kanssa käytettävä tasoituskauhan ja tasauspalkin yhdistelmä, jolla asfaltinpohjien, piha-alueiden ja kulkuväylien rakentaminen tulee entistä helpommaksi. Tasoituspalkin siivet ovat hydraulisesti käänneltävissä ja sivulla olevan pyörän avulla palkin saa seuraamaan vanhan asfaltin korkoa. Myyjänä toimii FS-Skopan. 
Remun Crosover-kauhojen pienempi versio on XO 2090, jossa tilavuutta on 350 litraa. Samaan perusrunkoon voi liittää jonkin kolmesta vaihdettavasta moduulista: kiekkoseula-, seulamurska- tai täryseulamoduulin. SB tarkoittaa kiekkoseulaa.
Remun Crosover-kauhojen pienempi versio on XO 2090, jossa tilavuutta on 350 litraa. Samaan perusrunkoon voi liittää jonkin kolmesta vaihdettavasta moduulista: kiekkoseula-, seulamurska- tai täryseulamoduulin. SB tarkoittaa kiekkoseulaa. 
Kuormaimen tasoituskauhan kulmaan voi pulttaamalla liittää tämän Haga-pientareensiistijän. Se leikkaa rikkakasvit, kuorii ja silottaa tien reunan yhdellä kertaa. Valmistaja on Trema HB, Ljusdal.
Kuormaimen tasoituskauhan kulmaan voi pulttaamalla liittää tämän Haga-pientareensiistijän. Se leikkaa rikkakasvit, kuorii ja silottaa tien reunan yhdellä kertaa. Valmistaja on Trema HB, Ljusdal. 
Pieni kaksitahtimoottori antaa voiman tälle kevyelle maaporalle. Pflanzfuchs Jordborriin on valittavana kuusi erikokoista terää, joista suurin on halkaisijaltaan 35 cm. Poran voi taitella kokoon, jolloin se mahtuu vaikka henkilöauton tavaratilaan.
Pieni kaksitahtimoottori antaa voiman tälle kevyelle maaporalle. Pflanzfuchs Jordborriin on valittavana kuusi erikokoista terää, joista suurin on halkaisijaltaan 35 cm. Poran voi taitella kokoon, jolloin se mahtuu vaikka henkilöauton tavaratilaan. 
Sveisiläinen Aebi VT450 Vario on erikoislaatuinen työkoneenkantaja, joka muistuttaa keskieurooppalaisia kiinteistönhoitokoneita, mutta omaa äärimmäisyyksiin viedyt maastoajo-ominaisuudet. Moottorina tässä mallissa on 109 hv:n VM-turbodiesel, joka täyttää Euro 6 -normin.
Sveisiläinen Aebi VT450 Vario on erikoislaatuinen työkoneenkantaja, joka muistuttaa keskieurooppalaisia kiinteistönhoitokoneita, mutta omaa äärimmäisyyksiin viedyt maastoajo-ominaisuudet. Moottorina tässä mallissa on 109 hv:n VM-turbodiesel, joka täyttää Euro 6 -normin. 
Alstor 8X8 Model 831-pienmetsäkone painaa noin 1 600 kiloa. Kun koneeseen asentaa alumiinisen kippilavan voi 2 500 kilon kuormakapasiteettia käyttää muuhunkin kuin harvennusrankojen kuljetukseen.
Alstor 8X8 Model 831-pienmetsäkone painaa noin 1 600 kiloa. Kun koneeseen asentaa alumiinisen kippilavan voi 2 500 kilon kuormakapasiteettia käyttää muuhunkin kuin harvennusrankojen kuljetukseen. 
BA-Trading AB on erikoistunut Volvo-merkkisten maansiirtokoneiden varaosiin. Yrityksen valikoima käsittää yli 10 000 tuotetta. Nykyisin se toimittaa myös omassa korjaamossa peruskorjattuja hydraulipumppuja. Korjaamon osoite edustaa ruotsalaisen koneteollisuuden kunniakkaimpia perinteitä:  Åkermans väg 7, Eslöv.
BA-Trading AB on erikoistunut Volvo-merkkisten maansiirtokoneiden varaosiin. Yrityksen valikoima käsittää yli 10 000 tuotetta. Nykyisin se toimittaa myös omassa korjaamossa peruskorjattuja hydraulipumppuja. Korjaamon osoite edustaa ruotsalaisen koneteollisuuden kunniakkaimpia perinteitä: Åkermans väg 7, Eslöv. 
Imukaivinkoneita oli tarjolla useampana vaihtoehtona. Imukaivu on työmenetelmänä lisännyt suosiotaan, sillä sen vaihtoehtona on yleensä raskas ja hidas lapiokaivu, silloin kun suuri määrä kaapeleita risteää tiiviissä muodostelmassa jossain kadun kulmassa. Norjalainen urakointiyritys Norsk Vacuumgraving markkinoi messuilla palvelujaan. Koneena on norjalainen MTS.
Imukaivinkoneita oli tarjolla useampana vaihtoehtona. Imukaivu on työmenetelmänä lisännyt suosiotaan, sillä sen vaihtoehtona on yleensä raskas ja hidas lapiokaivu, silloin kun suuri määrä kaapeleita risteää tiiviissä muodostelmassa jossain kadun kulmassa. Norjalainen urakointiyritys Norsk Vacuumgraving markkinoi messuilla palvelujaan. Koneena on norjalainen MTS. 
Pick-upin lavan sisälle asennettava alumiininen vetolaatikko on tarkoitettu niille, jotka käyttävät pick- uppia huoltoautona. Työvälineet saa näin helpommin esille ja vetolaatikko toimii samalla työpöytänä.  Uppsalassa toimivan Almecolla on valikoimissaan Amarokiin ja Rangeriin mitoitettuja malleja. Laatikoiden hinnat alkoivat 8 400 kruunusta.
Pick-upin lavan sisälle asennettava alumiininen vetolaatikko on tarkoitettu niille, jotka käyttävät pick- uppia huoltoautona. Työvälineet saa näin helpommin esille ja vetolaatikko toimii samalla työpöytänä. Uppsalassa toimivan Almecolla on valikoimissaan Amarokiin ja Rangeriin mitoitettuja malleja. Laatikoiden hinnat alkoivat 8 400 kruunusta. 
Pienten työkoneiden kuljetukseen tarkoitettuja perävaunuja oli lukuisilta eri valmistajilta. Tämä oli yksi vaihtoehto 3 500 kilon kokonaispainoluokkaan.  Terrax-vaunun fiksu rakenne kiinnitti huomiota. Kolmiakseliseen versioon voi kuormata enimmillään 2 770 kiloa. Myyjä on Fraktalätt.
Pienten työkoneiden kuljetukseen tarkoitettuja perävaunuja oli lukuisilta eri valmistajilta. Tämä oli yksi vaihtoehto 3 500 kilon kokonaispainoluokkaan. Terrax-vaunun fiksu rakenne kiinnitti huomiota. Kolmiakseliseen versioon voi kuormata enimmillään 2 770 kiloa. Myyjä on Fraktalätt. 
Maxiliftin mininosturit on tarkoitettu pakettiautoihin, peräkärryihin ja kevytkuorma-autoihin. Kevein malli painaa vain 60 kiloa. Näissä nostureissa tyyppinumero kertoo samalla kertaa sekä nosturin omapainon että nostokapasiteetin eli nosturi kykenee nostamaan lähes oman panonsa verran. Kuvassa on Maxilift 110, joka nostaa täydellä 4,5 metrin ulottuvuudella 200 kg.
Maxiliftin mininosturit on tarkoitettu pakettiautoihin, peräkärryihin ja kevytkuorma-autoihin. Kevein malli painaa vain 60 kiloa. Näissä nostureissa tyyppinumero kertoo samalla kertaa sekä nosturin omapainon että nostokapasiteetin eli nosturi kykenee nostamaan lähes oman panonsa verran. Kuvassa on Maxilift 110, joka nostaa täydellä 4,5 metrin ulottuvuudella 200 kg. 
Uusia koneohjausjärjestelmiä on Maskinexpossa esitelty lähestulkoon joka messuilla viimeisten vuosien aikana. Tänä vuonna uutuutena oli One dig, jonka mainostettiin olevan maailman ensimmäinen koneohjausjärjestelmä, joka ohjaa kauhaa ja tosiasiallisesti kaivaa kuljettajan puolesta. Kova väite, jonka paikkansapitävyyttä oli yleisöllä mahdollisuus testata tällä Abelco-kaivinkoneella.
Uusia koneohjausjärjestelmiä on Maskinexpossa esitelty lähestulkoon joka messuilla viimeisten vuosien aikana. Tänä vuonna uutuutena oli One dig, jonka mainostettiin olevan maailman ensimmäinen koneohjausjärjestelmä, joka ohjaa kauhaa ja tosiasiallisesti kaivaa kuljettajan puolesta. Kova väite, jonka paikkansapitävyyttä oli yleisöllä mahdollisuus testata tällä Abelco-kaivinkoneella. 
Hilltipin uutuusmalli Snowstriker on kevyt kääntyväsiipinen V-aura pickup-autoihin. Se painaa ainoastaan 155 kg. Auran alla on saranoitu ja jousitettu teräosa, joka suojaa auraa ja autoa, mikäli aura osuu maassa olevaan esteeseen. Hilltip mainosti näkyvästi, että tämän tuotteen valmistus tapahtuu Suomessa.
Hilltipin uutuusmalli Snowstriker on kevyt kääntyväsiipinen V-aura pickup-autoihin. Se painaa ainoastaan 155 kg. Auran alla on saranoitu ja jousitettu teräosa, joka suojaa auraa ja autoa, mikäli aura osuu maassa olevaan esteeseen. Hilltip mainosti näkyvästi, että tämän tuotteen valmistus tapahtuu Suomessa. 

Maskinexpo 2015

Maskinexpo-messujen parhaisiin puoliin kuuluu ehdottomasti tarjonnan monipuolisuus. Yli 400 näytteilleasettajan joukkoon mahtuu laaja otanta Ruotsin konealaa edustavia yrityksiä ja niiden tuotteita.

Maskinexpoon on perinteisesti osallistunut runsas valikoima pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka ovat varanneet messuilta pienikokoisen, mutta samalla edullisen näyttelypaikan. Tänä vuonna messujärjestäjän taholta oli pienten näyttelypaikkojen tarjontaa entisestään parannettu, mikä näkyi myös messukävijälle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jo messujen ensimmäisenä päivänä heräsi kysymys siitä, mitä ensi vuonna tapahtuu. Jo useamman vuoden kytenyt kiista konealan messuista leimahti avoimeksi väittelyksi, kun Ruotsin konekaupan organisaatio Maskinleverantörerna kertoi jättäytyvänsä pois Maskinexposta ja pitävänsä vuonna 2016 omat messut Tukholman alueella.

Uuden näyttelyn nimi on nyt tiedossa ja se on Svenska Maskinmässan. Messut pidetään Solvallan raviradalla 2–4. kesäkuuta.

Maskinleverantörerna-yhdistyksellä on 225 jäsenyritystä, ja siihen kuuluvat kaikki suurimmat koneliikkeet. Näistä hyvin monet ovat olleet näytteilleasettajina Maskinexpossa. Avoin kysymys on, moniko näistä jää ensi vuonna pois ja lähtee ainoastaan Solvallaan.

Maskinexpo-messujen markkinointijohtaja Carita Tegelberg ilmoitti välittömästi konekauppiaitten aikeista kuultuaan, että Maskinexpo jatkaa normaalisti riippumatta siitä, mitä Maskinleverantörerna aikoo tehdä. Nähtäväksi jää, kuinka näytteilleasettajia ja eritoten koneista kiinnostunutta yleisöä riittää molemmille messuille. n

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF