Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Volkswagen hyötyajoneuvotehdas - Yhden mallin tehdas

Volkswagen hyötyajo- neuvot on avannut modernin tuotantolaitoksen Puolaan. Tehdas on siitä harvinainen, että se on alusta alkaen suunniteltu ainoastaan yhden mallin, uuden VW Crafterin, tuotantoa varten.
23 kuukaudessa valmistuneella tehdasalueella on kokoa 22 hehtaaria. Huipputuotantoon päästän ensi vuonna, jolloin Craftereita valmistuu parhaimmillaan 380 per työpäivä. Tehdasinvestoinnin hinnaksi muodostui noin 800 miljoonaa euroa.
23 kuukaudessa valmistuneella tehdasalueella on kokoa 22 hehtaaria. Huipputuotantoon päästän ensi vuonna, jolloin Craftereita valmistuu parhaimmillaan 380 per työpäivä. Tehdasinvestoinnin hinnaksi muodostui noin 800 miljoonaa euroa. 
Maalausroboteissa on uudenlaiset pyörivät maalaussuihkuttimet ja värinvaihtajat, jotka vaativat vähemmän maalia kuin perinteiset maalausjärjestelmät. Maalaustiloissa käytetään ns. ”EcoDryScrubber” -ilmanpuhdistusjärjestelmää, joka mahdollistaa runkomaalauksessa jopa 60 % energiasäästön.
Maalausroboteissa on uudenlaiset pyörivät maalaussuihkuttimet ja värinvaihtajat, jotka vaativat vähemmän maalia kuin perinteiset maalausjärjestelmät. Maalaustiloissa käytetään ns. ”EcoDryScrubber” -ilmanpuhdistusjärjestelmää, joka mahdollistaa runkomaalauksessa jopa 60 % energiasäästön. 
Kylkipalat odottavat vuoroaan päästäkseen hitsauslinjalle pohjalevyyn kiinnitystä varten.
Kylkipalat odottavat vuoroaan päästäkseen hitsauslinjalle pohjalevyyn kiinnitystä varten. 
Hitsaustöistä 68 % on automatisoitu. Käytettävät robotit ovat VW:n mukaan viimeisintä huutoa, eikä vastaavia ole vielä muilla autotehtailla.
Hitsaustöistä 68 % on automatisoitu. Käytettävät robotit ovat VW:n mukaan viimeisintä huutoa, eikä vastaavia ole vielä muilla autotehtailla. 
Auto kootaan liukuhihnalla erillisissä työpisteissä. Tässä asennetaan mm. johtosarjoja, astinlautoja, ovikiskoja sekä erityisellä paineilmatyökalulla tiivisteitä.
Auto kootaan liukuhihnalla erillisissä työpisteissä. Tässä asennetaan mm. johtosarjoja, astinlautoja, ovikiskoja sekä erityisellä paineilmatyökalulla tiivisteitä. 
Koritulppien ja johtosarjojen viimeistelyä alta päin.
Koritulppien ja johtosarjojen viimeistelyä alta päin. 
Enää istuimet, alusta ja voimalinja, niin autot ovat valmiita lopputarkastusta varten.
Enää istuimet, alusta ja voimalinja, niin autot ovat valmiita lopputarkastusta varten. 
Tuotantolinjan päässä on vuorossa lopputarkastus, jonka jälkeen autot ovat logistiikan käsissä.
Tuotantolinjan päässä on vuorossa lopputarkastus, jonka jälkeen autot ovat logistiikan käsissä. 

Uuden tehtaan rakentaminen nollasta on mittava projekti. Berliinin ja Varsovan puolivälissä, Poznanin lähellä Wrzesnian pikkukaupungin kupeessa sijaitseva tehdas on kooltaan 220 hehtaaria, mikä vastaa noin 300 jalkapallokenttää. Tuotantohallien pinta-ala on noin 320 000m2. Maansiirtotöiden aikana siirrettiin maata noin miljoona kuutiota, eli noin 50 000 kuormallista. Peruspaaluja iskettiin 4 000 kappaletta 16 metrin syvyyteen. Betonia tarvittiin 50 000 kuutiota, eli noin 6 000 sementtirekkakuormaa. Rakenneterästä käytettiin 22 000 tonnia ja tukiterästä 8 000 tonnia. Vesi- ja viemäriputkia asennettiin 15 kilometriä. Tehdasta oli rakentamassa kaikkiaan 3 500 rakennusmiestä. Peruskiven muurauksesta tuotannon aloittamiseen kului aikaa kuitenkin vain 23 kuukautta.

Ympäristökysymykset keskiössä

Tehtaan suunnittelussa ja rakentamisessa otettiin huomioon viimeisimmät ympäristönsuojelulliset näkökohdat. Rakennukset on suunniteltu ja rakennettu energiaa säästäviksi. Valaistuksessa on käytetty paljon energiatehokkaita led-valoja. Lämmitysjärjestelmä on varustettu lämmönkierrätysjärjestelmällä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maalausprosessi sisältää materiaalien, veden ja energian kulutusta vähentävän tuotantotavan. Maalauksessa käytetään 36 robottia. Niissä on uudenlaiset pyörivät maalaussuihkuttimet ja värinvaihtajat, jotka vaativat vähemmän maalia kuin perinteiset maalausjärjestelmät. Maalaustiloissa käytetään ns. ”EcoDry- Scrubber”-ilmanpuhdistusjärjestelmää, joka mahdollistaa runkomaalauksessa jopa 60 % energiasäästön. Järjestelmä ei myöskään tarvitse vettä tai kemikaaleja ja se vähentää myös poistoilman määrää.

Automaattiset runkokuivattimet on varustettu energiaa säästävällä lämpökierrätysteknologialla. Uuden tehtaan VOC-päästöt (kemialliset hiiliyhdisteet) ovat 40 % alhaisemmat kuin mitä Puolan ja EU:n voimassaolevat yläraja-arvot määrittävät.

Saksan kestävän kehityksen rakennusvaltuusto (DGNB) on myöntänyt Wrzesnian tehtaalle – ensimmäisenä autotehtaana – ympäristösertifikaatin kattaen uudet rakennukset, viheralueet, sosiaaliset palvelut ja tuotantotilat. Kunniamaininnan perusteena ovat ekologiset ja taloudelliset laatuvaatimukset kuten myös yhteiskunnalliset, tekniset ja prosesseihin liittyvät näkökohdat.

Automaatiota ja käsityötä

Hitsauslinjastojen pituus on noin kuusi kilometriä. Hitsauksesta 68 % on automatisoitu, robotteja on kaikkiaan 437 kappaletta. VW:ltä kerrotaan, että Wrezsniassa käytettävät robotit ovat viimeisintä huutoa, eikä vastaavia ole vielä muilla tehtailla käytössä. Esimerkiksi katon yhdistämisessä runkoon käytetään laserhitsausta. Sen etuna on tarkkuus ja energiansäästö. Asennuslinjastoiden yhteenlaskettu pituus on kolme kilometriä. Valtaosa komponettien asennuksista tehdään käsityönä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nyt tehtaalla työskennellään kahdessa vuorossa ja työntekijöitä on noin 1 400. Talven aikana mukaan tulee toinen vuoro. Syksyn aikana tuotantokapasiteetti nousee noin 50–60 000 kappaleen vuosivauhtiin. Vuoden 2018 aikana mukaan tulee kolmas vuoro ja henkilökunnan määrä nousee 3 000 ihmiseen. Tavoitteena on maksimaalinen tuotantokapasiteetti 100 000 kappaletta vuodessa. Silloin tuotantolinjalta valmistuu 17 autoa tunnissa.

Tuotannossa on 69 eri versiota uudesta VW Crafterista sekä MAN TGE:t.