
Agritechnica 2011 -näyttelyn lannanlevittimet – kuljetusmatkat kasvavat
Keski-Eurooppa on tiheään asuttu ja ahtaasti rakennettu, minkä vuoksi biokaasutuotannon ja maatalouden kuljetuksia pyritään siirtämään kylien läpi kulkevilta paikallisteiltä moottoriteille. Urakoitsijoiden kiinnostus kuorma-autoihin ja nopeisiin, 65 km/h kulkeviin traktoreihin kasvaa. Konevalmistajat esittelivätkin perinteisten lannanlevitysvaunujen ja ajettavien levittimien lisäksi kuorma-autoihin asennettavaa lannankuljetuskalustoa.

Joskinin osastolla oli myös 450-hevosvoimainen kuljetusalusta, jonka päälle Joskinilla on tarjolla kuivalantavarusteita sekä rehu- ja kuivalantarakenteita. Tämän Gargo-trackin huippunopeus on 80km/h. Kahdeksanpyörävetoisen alustan luulisi jo olevan melkoinen menijä. Ohjaavia akseleita ovat kaksi etummaista ja telin takimmainen. Laitteen voisi olettaa kääntyvän jopa suomalaisten peltoteiden liittymistä. (JN)

Joskinin kultivaattorimultainratkaisu sänki- ja mullosmaille. Runko on galvanoitua profiiliputkea, jossa on kannatinpyörät rungon etupuolella. Ne pyrkivät pitämään työkorkeuden samana. Laitetta esiteltiin uutuutena, jota saa työleveyksillä 6 m, 6,8 m ja 7,6 metriä tiekuljetusleveyden pysyessä alle 2,8 metrissä. (JN)

Tavallinen kuorma-auto on suurina sarjoina valmistettava ajoneuvo, jonka hinta on kuljetuskykyyn nähden edullinen. Kuorma-auto onkin kilpailukykyinen vaihtoehto lietteen siirtokuljetuksissa. Kuvassa on Wiehoffin valmistama lietesäiliö. Painon säästämiseksi säiliö on usein tehty alumiinista. Kuorma-auton hinta nousee kuitenkin nopeasti, mikäli sillä halutaan liikkua myös pellolla. Neliakselisuus, pelto- ja maatalouskäyttöön sopivat renkaat paineensäätöineen ja vähintään kolme vetävää akselia ovat kalliita ja myös polttoaineen kulutusta kasvattavia varusteita. (UO)

Bergmanin Smartchassis-alustaratkaisu vakaa kärriä tunnustelemalla paineen vaihtelua alustan sylintereissä. Vaaka on nyt alustassa, ei lavan ja rungon välissä kuten normaalisti on totuttu. Telinnostin toimii myös aktiivisesti. (JN)

Uudessa Challenger Terra Gator TG 845 -levittimessä on 400 hv:n Agco Sisu Power -moottori, jonka iskutilavuus on 8,4 litraa. Päästöt pidetään kurissa SCR-tekniikalla. Lietesäiliön koko on 18 000 l ja multain kiinnitetään perässä olevaan nostolaitteeseen. Rengaskoko on 1050/50R32. Kummatkin akselit ovat ohjaavia, joten ajo sujuu myös ”koirankäyntiä” ( etu- ja takarenkaat kulkevat rinnakkaista uraa pitkin). Varustukseen kuuluu automaattiohjaus. (UO)

Saksalainen Streumaster on jämäkkä vaunu muutenkin kuin hintansa puolesta. Hintaa kertyy saksalaiselle ostajalle hieman alle 100 000 euroa ilman paikallista arvonlisäveroa. (JN)

Steuermasterin ohjaimesta valitaan ajettava materiaali, esimerkiksi kalkki, ja haluttu määrä hehtaarille. Täysautomatiikalla sulkuporttikin toimii automaattisesti. (JN)

Samsonin PGV-vaunujen laatu ja viimeistely on silmiähivelevää. Toimivaksi todettua multainta ei ole turha muuteltu. Kärryyn on saatavana lisävarusteena napaveto, jonka Samsonille valmistaa suomalainen yritys nimeltä Blackbruin. (JN)

Agrometerin pumppuyksikön työpaine on 12 baaria, ja lähelle levittäessä teho on 200 kuutiota tunnissa. (JN)

Agrometer ehkäisee omalla tavallaan lietteen hajuhaittoja ja likaisia teitä keväisin. Letkua tässä yksikössä on kilometrin verran. Lisäkeloja saa 500 metrin pätkissä. Multaimia on valittavissa kolme erilaista sekä letkulevitin. Pumppuyksiköllä ja levittimillä voi hyvissä olosuhteissa levittää 40 hehtaarin alan. Halvimmillaan herkkänenäisistä naapureista ja likaisista teistä pääsee eroon 450 000 eurolla (pumppuyksikkö+levitin). (JN)

Sami Autochopperin kilpailija, K.T.S. 450 tulee Ruotsin Kumlasta. Klapipituuden mittaamiseen on ultraäänianturi, niin ikään puun keskittämiseen halkaisuterälle. Tuotettaessa 30-senttistä klapia ja viimeisen pölkyn jäädessä 45-senttiseksi se katkaistaan 20- ja 25-senttiin. Katkaisuun on motolaippa. Halkaisuterän työntövoimaksi kerrotaan 20 kN ja katkaistavan puun enimmäisläpimitaksi 45 senttiä ja pituu-deksi 25–60 senttiä. Pystysuunnassa liikkuva halkaisuterä pilkkoo puut 2, 6 tai 12 osaan. Hydrauliikan pumpun tuotto on 120 l/min, öljynlauhdutin on vakiovaruste, kuten molempiin suuntiin kääntyvä 4-metrinen kuljetin.

Hannibal on tarkoitettu lähinnä metristen halkojen katkontaan 25- tai 33-tai vaihtoehtoisesti 20- ja 50-senttisiksi klapeiksi, mutta pitempikin tavara kelpaa, kuten sahapinnat. Halot ladotaan vaikkapa halkomakoneen pöydältä noin 45 asteen kulmaan kallistettuun syöttökouruun. Kourua painetaan yläpuolella olevaa pyöröterää vasten. Terän läpimitta on 700 milliä ja suurin katkaisuläpimitta on 27 senttiä.

Dieselmoottorikäyttöinen Posch Spaltfix K-450 halkaisuterä pilkkoo läpimitaltaan 50-senttisen pölkyn kertatyönnöllä 18 osaan. Kaksoisterän alaosaa käytetään pienempien pölkkyjen halkaisuun. Terän korkeudensäätö on hydraulinen.

Poschin kaksiteräisellä sirkkelillä saa kertasahauksella metrisestä halosta kolme 33-senttistä klapia.

Pezzolaton ”kirveskone” pienii järeimmätkin, läpimitaltaan enintään metrin tyvipölkyt klapeiksi. Ne nostellaan kuljettimelle koneen terien halottaviksi. Halkaisuvoima on 40 tonnia, koneen sähkömoottorin liitäntäteho on peräti 22 kW.

Ecoworxx Pellet Maker 75E on ”raastinraudan” järeämpi laite. Raastimessa on 5,5 kW:n moottori, puristimessa 7,5:n. Tämä malli ei sovellu enää kotitarvekäyttöön, koska sen hinta on noussut noin 40 000 euroon.

Thor Katana -klapisirkkelissä kuljetin on korvattu ”hissillä”, joka kippaa sisältönsä rullakkoon tai suursäkkiin. Nostokorkeus on enimmillään 1,7 metriä.

HDG Bavarian uusien pellettikattiloiden pienet ulkomitat mahdollistavat niiden sijoittamisen ahtaisiin tiloihin. Pinta-alan tarve on alle neliön ja laitteiston korkeus on 1,75 metriä. Pienimmän mallin nimellisteho on 9,9 kW ja tehoalue 3–9,9 kW, suurimman 26 kW (7,5–25,9 kW), joten pienin sopii hyvin matalaenergiatalon kattilahuoneeseen, suurin isohkoon saneerattavaan omakotitaloon. Kattilan pellettisäiliö vetää 150 kg. Kaikkien kattiloiden oma vesitilavuus on vain 53–59 litraa, joten ne tarvitsevat rinnalleen varaajan. Automatiikka hoitaa sytytyksen ja lämmönvaihtimen sekä polttimen arinan puhdistuksen. Tuhkaruuveja on kaksi: toinen polttimen, toinen lämmönvaihtimen alla. Laite on noin 8000 euroa kalliimpi kuin öljykattila. Vuotuisella 4000 litran kulutuksella lisähinta kuolettuu noin 5 vuodessa.

Binderbergerin klapikonemallisto oli säilynyt ennallaan. Ainoana uutuutena esiteltiin puhdistuskuljetinta, jonka on määrä korvata puhdistusrummun tarve. Roskat on luonnollisesti aika ajoin siivottava sen alta tavalla tai toisella.
Biokaasuvoimalaitosten suosio näkyi selvästi myös Agritechnica 2011 -näyttelyn lannanlevittimien tarjonnassa. Suurten reaktoreiden tarvitsema raaka-aine, esim. maissi ja karjanlanta, joudutaan kuljettamaan kaukaa. Reaktoriin jäävä ravinnepitoinen liete joudutaan ravinteiden kiertokulun varmistamiseksi levittämään laajalle alalle, mikä työllistää urakoitsijoita yhä enemmän.
Tieliikennemääräykset ja maan tiivistyminen rajoittavat levittimien painon ja leveyden kasvua, minkä vuoksi tehokkuutta on haettava logistiikan parantamisesta. Kalusto alkaakin eriytyä maantiekuljetuksessa käytettäviin siirtovaunuihin ja pääasiassa peltokäyttöön tarkoitettuihin levittimiin.
Lannan levitystarkkuus myös paranee koko ajan. Kuivalantavaunuihin on tarjolla vaaka- ja määränsäätöjärjestelmiä jo melko kohtuulliseen hintaan. Lietevaunujen ”kuuminta hottia” olivat erilaiset multaimet. Näyttelyn parasta antia olikin kuunnella valmistajien ja käyttäjien välisiä keskusteluja: kumpikin osapuoli perusteli tinkimättömästi ja kokemuksiinsa nojautuen oman koneensa paremmuutta. n
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Koneellinen ja automaattinen polttopuiden valmistus innoittaa myös keskieurooppalaisia valmistajia. Tarjolla on mitä erilaisimpia koneketjuja vähentämään käsityötä. Sami Autochopper näyttäisi olevan saamassa kilpailijan Ruotsista.
Pertti Jalonen
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Fendtin Variokerho – portaaton poikakerho
- Okra 2023: Ennätysmäärä kalustoa ja paljon tarjouksia, mutta maatalouskonekaupassa on epävarmuustekijöitä