Monilahjakas reissumies - Max Eyth ja 100 vuotta saksalaisia traktoreita

Max Eythin kehittämän tasapainoauran ansiosta höyryvoimalla kyntäminen yleistyi etenkin Saksassa ja Englannissa. Menetelmässä peltolohkon laidoilla olevat höyrytraktorit vetelivät vinsseillään edestakaisin suurta paluuauraa, eikä lähes 20 tonnia painavien traktoreiden tarvinnut ajaa upottavalla pellolla. Neljäsiipinen Kemna-tasapainoaura vuodelta 1919 painaa työkunnossa 4000 kg. Koneen suurin pituus on 9,3 m. Kynnöstä tuli hyvänä päivänä 10 hehtaaria.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vuosina 1836–1906 elänyt saksalainen Max Eyth oli etevä koneinsinööri, pätevä kauppamies sekä lahjakas taidemaalari ja kirjailija. Oltuaan parikymmentä vuotta englantilaisen Fowler-yhtymän palveluksesssa, Eyth palasi Saksaan ja perusti DLG-maatalousseuran vuonna 1885. Aluksi DLG-nimisenä aloittanutta Agritechnica-messuja on järjestetty koko seuran 122-vuotisen historian ajan.
Vuosina 1836–1906 elänyt saksalainen Max Eyth oli etevä koneinsinööri, pätevä kauppamies sekä lahjakas taidemaalari ja kirjailija. Oltuaan parikymmentä vuotta englantilaisen Fowler-yhtymän palveluksesssa, Eyth palasi Saksaan ja perusti DLG-maatalousseuran vuonna 1885. Aluksi DLG-nimisenä aloittanutta Agritechnica-messuja on järjestetty koko seuran 122-vuotisen historian ajan.
Lähes Hannoverin keskustassa, Linden kaupunginosassa, tehtiin vuosina 1912–1971 Hanomag-traktoreita. Aluksi keskityttiin pelkästään kyntämiseen soveltuneisiin moottoriauroihin. Vuonna 1924 valmistui ensimmäinen WD 26 -pyörätraktori. 4,25-litraisen 4-sylinterisen kaasutinmoottorin teho on 26 hv / 1100 r/min, traktorissa on vaihteita 3+R ja painoa 1950 kg.
Lähes Hannoverin keskustassa, Linden kaupunginosassa, tehtiin vuosina 1912–1971 Hanomag-traktoreita. Aluksi keskityttiin pelkästään kyntämiseen soveltuneisiin moottoriauroihin. Vuonna 1924 valmistui ensimmäinen WD 26 -pyörätraktori. 4,25-litraisen 4-sylinterisen kaasutinmoottorin teho on 26 hv / 1100 r/min, traktorissa on vaihteita 3+R ja painoa 1950 kg.
Stock ja Deutz olivat Saksan ensimmäisiä vakavasti otettavia traktorivalmistajia, molemmat saivat ensimmäiset moottoriauransa markkinoille vuonna 1907. Stock -telatraktoreita valmistettiin vuosina 1925–1935, pyörätraktoreita vuosina 1935–1942. Kuvan 1920-luvulta peräisin olevaan 1,25-tonniseen Raupenstockiin on myöhemmin vaihdettu 2-sylinterinen Deutz -diesel.
Stock ja Deutz olivat Saksan ensimmäisiä vakavasti otettavia traktorivalmistajia, molemmat saivat ensimmäiset moottoriauransa markkinoille vuonna 1907. Stock -telatraktoreita valmistettiin vuosina 1925–1935, pyörätraktoreita vuosina 1935–1942. Kuvan 1920-luvulta peräisin olevaan 1,25-tonniseen Raupenstockiin on myöhemmin vaihdettu 2-sylinterinen Deutz -diesel.
Maailman ensimmäinen täysverinen dieseltraktori valmistettiin Italiassa vuonna 1927. Moottoritilavuudeltaan 12,7-litraisessa 40 hv:n Cassanissa on kaksi makaavaa sylinteriä. Paineilmalla käynnistettävän moottorin suurin kierrosluku on 450 r/min. Vuonna 1942 valmistaja vaihtoi yhtiömuotoa ja uudeksi merkiksi tuli SAME.
Maailman ensimmäinen täysverinen dieseltraktori valmistettiin Italiassa vuonna 1927. Moottoritilavuudeltaan 12,7-litraisessa 40 hv:n Cassanissa on kaksi makaavaa sylinteriä. Paineilmalla käynnistettävän moottorin suurin kierrosluku on 450 r/min. Vuonna 1942 valmistaja vaihtoi yhtiömuotoa ja uudeksi merkiksi tuli SAME.

Kimmo Kotta

Insinööri Max Eyth vaikutti vahvasti eurooppalaisen maatalouden koneellistumiseen. Ollessaan vuosina 1861–1882 englantilaisen Fowler-höyrytraktoritehtaan palveluksessa, Eyth kehitti höyryauramenetelmään kyntötyötä huomattavasti nopeuttaneen ja helpottaneen tasapainoauran. Kallis ja melko kömpelö menetelmä ei yleistynyt muualla kuin Englannissa ja Saksassa, ja sielläkin vain suurimmilla tiloilla, mutta se oli ensiaskel kohti koneellista maataloutta.

Vuoden 2007 Agritechnicassa oli ensimmäistä kertaa oma vanhojen koneiden osasto. Hallin numero 16 toiseen päätyyn oli koottu suppea, mutta hyvin tasokas otanta saksalaisessa maataloudessa eri aikakausina käytetyistä traktoreista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Veteraanikoneiden näyttävään läsnäoloon oli syynsä, sillä vuonna 2007 tuli kuluneeksi 100 vuotta saksalaisen traktoriteollisuuden alkamisesta (Deutz ja Stock). Toisena teemana oli DLG-seuran perustaja Max Eyth, jonka kuolemasta tuli edellisenä vuonna kuluneeksi niin ikään 100 vuotta.

Eyth oli kekseliäs konemies, mutta myös lahjakas taidemaalari ja kirjailija. Aiheet tauluihinsa ja romaaneihinsa hän sai pitkiltä ulkomaanmatkoiltaan. Eyth matkaili myynti- ja opetustehtävissä mm. Egyptissä, Amerikassa, Venäjällä ja Perussa. Englannissa ollessaan Eyth ihastui Kuninkaalliseen Maatalousseuraan ja päätti perustaa vastaavanlaisen yhtymän heti Saksaan palattuaan. Deutsche Landwirtschaft Gesellschaft (saksalainen maanviljelysseura) eli DLG aloitti toimintansa 1885. Eyth toimi seuran johtajana ensimmäiset 11 vuotta.

Agritechnicaan oli koottu runsaasti tietoa Eythin värikkäästä elämästä. Kircheimin museolta oli saatu lainaksi Fowlerin 2-konejärjestelmä, johon kuului kaksi 19-tonnista Fofler AA4 -höyrytraktoria ja Eythin kehittämä 4-siipinen Kemna-tasapainoaura. n

Avaa artikkelin PDF