Pyörät pyörimään - Logistiikka-Kuljetus 2015

Paluun Helsingin Messukeskukseen tehnyt näyttelyyn oli ladattu selkeästi aiempaa enemmän uutuustuotteiden lanseerauksia. Merkittävässä asemassa olivat uusi tekniikka, hyötyajoneuvot sekä älylogistiikka, jolla oli oma teema-alueensa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Mercedes-Benz Arocs 3663 8x4 Finland Edition on varta vasten Suomen markkinoille rakennettu trippeliakselinen puutavara-auton alusta, jossa on Steam Space L -ohjaamo tasalattialla. Moottorina  on 460 kW:n 15,6 l OM473. Edessä 9 t akseli parabelijousilla, trippeli 8 t ilmajousitetulla akselilla ja takana 13 t akselit parabelijousilla. Kokonaispaino on 36 tonnia. (TR)
Mercedes-Benz Arocs 3663 8x4 Finland Edition on varta vasten Suomen markkinoille rakennettu trippeliakselinen puutavara-auton alusta, jossa on Steam Space L -ohjaamo tasalattialla. Moottorina on 460 kW:n 15,6 l OM473. Edessä 9 t akseli parabelijousilla, trippeli 8 t ilmajousitetulla akselilla ja takana 13 t akselit parabelijousilla. Kokonaispaino on 36 tonnia. (TR)
Lava kiinnitetään rungon takapäässä olevaan kolmikaatokipin akseliin. Keskellä olevalla pienellä hydraulisylinterillä lavaa voidaan kohottaa tulijalkojen kiinnitystä ja irrotusta varten. (JL)
Lava kiinnitetään rungon takapäässä olevaan kolmikaatokipin akseliin. Keskellä olevalla pienellä hydraulisylinterillä lavaa voidaan kohottaa tulijalkojen kiinnitystä ja irrotusta varten. (JL)
Pajakulman osastolla pääosassa oli uusi SigmaT-järjestelmä, jolla sorapuolikkaan vetäjästä saa talviajaksi tienhoitoauton. Osaksi samaa ajatusta monikäyttöisyydestä sivusi myös tämä Hemmilän kolmiakselinen Volvo, jolla onnistuu sekä puoliperälavetin vetäminen että maansiirtotyöt kippilavalla. (JL)
Pajakulman osastolla pääosassa oli uusi SigmaT-järjestelmä, jolla sorapuolikkaan vetäjästä saa talviajaksi tienhoitoauton. Osaksi samaa ajatusta monikäyttöisyydestä sivusi myös tämä Hemmilän kolmiakselinen Volvo, jolla onnistuu sekä puoliperälavetin vetäminen että maansiirtotyöt kippilavalla. (JL)
Veteraanikuorma-autoseuran osastolla oli tämä Volvo F12 -jauhesäiliöyhdistelmä Powder Transin väreissä. Auton on mahdollisimman tarkkaan samanlainen, millä Powder Transin liikennöinti aikanaan aloitettiin. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Carl-Johan Blomqvist kertoi, että hänellä oli jo muutama vuosi sitten tiedossa samanlainen säiliöperävaunu kuin alkuperäisessä yhdistelmässä oli ollut. Kun sen lisäksi löytyi oikean mallinen alusta ja sen päälle sopiva säiliö, päästiin rakentamaan alkuperäistä vastaava kokonaisuus. (JL)
Veteraanikuorma-autoseuran osastolla oli tämä Volvo F12 -jauhesäiliöyhdistelmä Powder Transin väreissä. Auton on mahdollisimman tarkkaan samanlainen, millä Powder Transin liikennöinti aikanaan aloitettiin. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Carl-Johan Blomqvist kertoi, että hänellä oli jo muutama vuosi sitten tiedossa samanlainen säiliöperävaunu kuin alkuperäisessä yhdistelmässä oli ollut. Kun sen lisäksi löytyi oikean mallinen alusta ja sen päälle sopiva säiliö, päästiin rakentamaan alkuperäistä vastaava kokonaisuus. (JL)
Vaihtolavojen rakenteessa pyritään nykyisin yleisesti mahdollisimman kevyisiin ratkaisuihin. Oleellista on lavan jäykkyyden kasvattaminen levyjen muotoilulla. Siten tukirankojen ja pystytolppien määrän voi minimoida. Sirch Behältertechnik GmbH:n valmistama Power-Box on tarkoitettu kierrätysmetallien tyyppisille materiaaleille ja sen raaka-aineena on Hardox 450.  Kuvan lavan tilavuus on 34 kuutiota ja se painaa 2 810 kg. Vähemmän kuluttaville materiaaleille tarkoitettu Light-Box painaa 39 kuution versiona vain 1 850 kg. (JL)
Vaihtolavojen rakenteessa pyritään nykyisin yleisesti mahdollisimman kevyisiin ratkaisuihin. Oleellista on lavan jäykkyyden kasvattaminen levyjen muotoilulla. Siten tukirankojen ja pystytolppien määrän voi minimoida. Sirch Behältertechnik GmbH:n valmistama Power-Box on tarkoitettu kierrätysmetallien tyyppisille materiaaleille ja sen raaka-aineena on Hardox 450. Kuvan lavan tilavuus on 34 kuutiota ja se painaa 2 810 kg. Vähemmän kuluttaville materiaaleille tarkoitettu Light-Box painaa 39 kuution versiona vain 1 850 kg. (JL)
Volvo CE:n huoltoautossa on Närpiön Erikoisvaunut NEK Oy:n valmistama umpikori aukeavalla takakulmalla. Aukeavan kulman ansiosta auton voi pysäköidä myös korjattavan koneen viereen. Auton sisustuksesta oli huolehtinut Verhoomo Sorsa, jonka tunnetuimpia tuotteita ovat pakettiautokokoluokkaan tehdyt huoltoautovarustelut ja henkilökuljetussisustukset. Hyllyt ja työkalulaatikostot olivat saksalaista Sortimon Globelyst-tuotesarjaa. (JL)
Volvo CE:n huoltoautossa on Närpiön Erikoisvaunut NEK Oy:n valmistama umpikori aukeavalla takakulmalla. Aukeavan kulman ansiosta auton voi pysäköidä myös korjattavan koneen viereen. Auton sisustuksesta oli huolehtinut Verhoomo Sorsa, jonka tunnetuimpia tuotteita ovat pakettiautokokoluokkaan tehdyt huoltoautovarustelut ja henkilökuljetussisustukset. Hyllyt ja työkalulaatikostot olivat saksalaista Sortimon Globelyst-tuotesarjaa. (JL)
Lietolainen Ferreus valmistaa teräslavoja Hardoxista muun muassa kierrätysmateriaalien kuljetukseen. Omapainoltaan kevyt malli on tehty sisuvahvikkeettomaksi. Tämä messuilla ollut korkealaitainen romumetallikontti on maalattu Pirkanmaan Uusiometallin väreihin. (JL)
Lietolainen Ferreus valmistaa teräslavoja Hardoxista muun muassa kierrätysmateriaalien kuljetukseen. Omapainoltaan kevyt malli on tehty sisuvahvikkeettomaksi. Tämä messuilla ollut korkealaitainen romumetallikontti on maalattu Pirkanmaan Uusiometallin väreihin. (JL)
Opel Vivaro -pakettiautomallisto täydentyy korkealla versiolla, jonka tavaratilan koko on 8,6 kuutiometriä. Tavaratila on 40 % suurempi kuin tavallisessa pitkässä Vivarossa. Korkeutta on 497 mm aiempaa enemmän, eli 2 465 mm. Uuden pitkän, korkean Vivaron hinta 88 kW tehoisella moottorilla varustettuna on 34 847,63 euroa. (TR)
Opel Vivaro -pakettiautomallisto täydentyy korkealla versiolla, jonka tavaratilan koko on 8,6 kuutiometriä. Tavaratila on 40 % suurempi kuin tavallisessa pitkässä Vivarossa. Korkeutta on 497 mm aiempaa enemmän, eli 2 465 mm. Uuden pitkän, korkean Vivaron hinta 88 kW tehoisella moottorilla varustettuna on 34 847,63 euroa. (TR)
Ruotsalaisvalmisteinen Zetterbergs ZD4 -soralavan painoa on saatu materiaali- ja rakenneratkaisuiden ansiosta pudotettua jopa 650 kiloa. Rakennekorkeus on markkinoiden pienin, 340 mm. Pohja on 5, 6 tai 8 mm HB500 korkealujuusterästä pitkittäisillä profiileilla. Sivut ovat 4, 5 tai 6 mm HB450 korkealujuusterästä. Perälautana 40 mm alumiinilankku. Valittavana on joko etu- tai keskikippi. (TR)
Ruotsalaisvalmisteinen Zetterbergs ZD4 -soralavan painoa on saatu materiaali- ja rakenneratkaisuiden ansiosta pudotettua jopa 650 kiloa. Rakennekorkeus on markkinoiden pienin, 340 mm. Pohja on 5, 6 tai 8 mm HB500 korkealujuusterästä pitkittäisillä profiileilla. Sivut ovat 4, 5 tai 6 mm HB450 korkealujuusterästä. Perälautana 40 mm alumiinilankku. Valittavana on joko etu- tai keskikippi. (TR)
Kesla on tuonut markkinoille 100 mm aiempaa pidemmän ja 20 mm leveämmän peruskoon ProCAB Vision hytin viime syksynä esitellyn XL-koon hytin rinnalle. Alumiinirakenteisen hytin ikkunapinta-ala on kasvanut 9,5 %. Vaikka pyyhinpinta-ala on kasvanut neljänneksellä, on pyyhkijän optimaalisella sijoittamisella parannettu näkyvyyttä. Tasaisen lattiarakenteen, liikuteltavien polkimien (mekaaninen versio) ja kytkinten sijoittelun ansiosta ergonomiaa on saatu kohennettua. (TR)
Kesla on tuonut markkinoille 100 mm aiempaa pidemmän ja 20 mm leveämmän peruskoon ProCAB Vision hytin viime syksynä esitellyn XL-koon hytin rinnalle. Alumiinirakenteisen hytin ikkunapinta-ala on kasvanut 9,5 %. Vaikka pyyhinpinta-ala on kasvanut neljänneksellä, on pyyhkijän optimaalisella sijoittamisella parannettu näkyvyyttä. Tasaisen lattiarakenteen, liikuteltavien polkimien (mekaaninen versio) ja kytkinten sijoittelun ansiosta ergonomiaa on saatu kohennettua. (TR)
TW LogStacker on SKS Toijala Works Oy:n rakentama 12 tonnin puukurottaja. Kuormankäsittelykyky säätyy älykkäästi 8 ja 12 tonnin välillä. Käyttökohteina ovat pyöräkuormaajilla perinteisesti operoidut keskisuurten ja suurten sahojen puukentät. Uusi kone kuuluu KURO-tuoteperheeseen, johon on kehitetty uusia ominaisuuksia. Koneessa on mm. energiayksikkö, johon palautetaan puomin laskuenergiasta ja jarrutuksesta talteenotettu energia. (TR)
TW LogStacker on SKS Toijala Works Oy:n rakentama 12 tonnin puukurottaja. Kuormankäsittelykyky säätyy älykkäästi 8 ja 12 tonnin välillä. Käyttökohteina ovat pyöräkuormaajilla perinteisesti operoidut keskisuurten ja suurten sahojen puukentät. Uusi kone kuuluu KURO-tuoteperheeseen, johon on kehitetty uusia ominaisuuksia. Koneessa on mm. energiayksikkö, johon palautetaan puomin laskuenergiasta ja jarrutuksesta talteenotettu energia. (TR)
Michelin X Tweel SSL on vanteeton ja ilmapaineeton, työkoneisiin tarkoitettu radiaalirengas. Innovaation juuret ovat sotilaskäytössä pohjois-Amerikassa. Nyt näitä käyttää mm. John-Deere liukuohjauttujen kuormainten ensiasennusrenkaina pohjois-Amerikan markkinoille myytävissä koneissa. Renkaan puolarakenne siirtää voimia niin, että ilmakumirenkaalle tyypillinen pomppiminen vähenee. Renkaan rakenne mahdollistaa kulutuspinnan uusimisen useita kertoja. Kulutuspinnaksi on tarjolla kuvioitu tai ns. sliksi. X Tweel valmistetaan Kanadassa, eikä sitä toistaiseksi myydä Euroopassa. (TR)
Michelin X Tweel SSL on vanteeton ja ilmapaineeton, työkoneisiin tarkoitettu radiaalirengas. Innovaation juuret ovat sotilaskäytössä pohjois-Amerikassa. Nyt näitä käyttää mm. John-Deere liukuohjauttujen kuormainten ensiasennusrenkaina pohjois-Amerikan markkinoille myytävissä koneissa. Renkaan puolarakenne siirtää voimia niin, että ilmakumirenkaalle tyypillinen pomppiminen vähenee. Renkaan rakenne mahdollistaa kulutuspinnan uusimisen useita kertoja. Kulutuspinnaksi on tarjolla kuvioitu tai ns. sliksi. X Tweel valmistetaan Kanadassa, eikä sitä toistaiseksi myydä Euroopassa. (TR)
Uuden Citroen Berlingon moottorivalikoima päivittyy. Tehot kasvavat ja päästöt alenevat. Tarjolle tulee mm. EU6-tason 100 hv BlueHDi. Stop/start -järjestelmä kuuluu vakiovarustukseen. Huomioitavaa on, että ETG6-robottivaihteistolla varustetun mallin CO2-päästöt ovat 2 g/km pienemmät kuin manuaalivaihteistolla.Keulan ilme on uudistunut ja ohjaamon mukavuus on kohentunut paremman äänieristyksen ja istuimien myötä. Suomessa vakiona on kolmipaikkainen Extenso-ohjaamo, jossa matkustajan istuin taittamalla saadaan jopa kolme metriä pitkä tavaratila. Lisävarustelistalta voi nyt ruksia mm. 7” kosketusnäytön. Varsinainen lanseeraus tapahtuu syyskuussa ja ETG6-vaihteistolla varustettuja malleja saa marraskuusta lähtien. Hinnat alkavat 23 398 eurosta. (TR)
Uuden Citroen Berlingon moottorivalikoima päivittyy. Tehot kasvavat ja päästöt alenevat. Tarjolle tulee mm. EU6-tason 100 hv BlueHDi. Stop/start -järjestelmä kuuluu vakiovarustukseen. Huomioitavaa on, että ETG6-robottivaihteistolla varustetun mallin CO2-päästöt ovat 2 g/km pienemmät kuin manuaalivaihteistolla.Keulan ilme on uudistunut ja ohjaamon mukavuus on kohentunut paremman äänieristyksen ja istuimien myötä. Suomessa vakiona on kolmipaikkainen Extenso-ohjaamo, jossa matkustajan istuin taittamalla saadaan jopa kolme metriä pitkä tavaratila. Lisävarustelistalta voi nyt ruksia mm. 7” kosketusnäytön. Varsinainen lanseeraus tapahtuu syyskuussa ja ETG6-vaihteistolla varustettuja malleja saa marraskuusta lähtien. Hinnat alkavat 23 398 eurosta. (TR)
Ford Ranger on mahdollista hankkia Arctic Trucksin AT 33 -varustepaketilla. 6 800 euron hintainen paketti sisältää 30 mm alustan korotuksen, 18” Ford-kevytmetallivanteet, Ford-alustansuojat moottorille, vaihteistolle sekä polttoainesäiliölle, snorkkelin moottorin ilmanottoon sekä muutoskatsastuksen. (TR)
Ford Ranger on mahdollista hankkia Arctic Trucksin AT 33 -varustepaketilla. 6 800 euron hintainen paketti sisältää 30 mm alustan korotuksen, 18” Ford-kevytmetallivanteet, Ford-alustansuojat moottorille, vaihteistolle sekä polttoainesäiliölle, snorkkelin moottorin ilmanottoon sekä muutoskatsastuksen. (TR)
VW:lla oli kaksi merkittävää Suomen ensiesittelyä, Transporter ja kuvan neljännen sukupolven Caddy. Keulasta sekä ohjaamosta uudistunut Caddy saa uudet EU6-tason moottorit. Valikoima käsittää neljä 2.0 litraista TDI-moottoria, kolmisylinterisen 1.0-litraisen sekä 1.2- ja 1.4-litraiset nelisylinteriset TSI-moottorit ja 1.4-litraisen bio/maakaasulla käyvän TDI-moottorin. Caddyyn on saatavilla henkilöautopuolelta tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Asiakastoimitukset ovat alkamassa ja hinnat lähtevät 24 060 eurosta. (TR)
VW:lla oli kaksi merkittävää Suomen ensiesittelyä, Transporter ja kuvan neljännen sukupolven Caddy. Keulasta sekä ohjaamosta uudistunut Caddy saa uudet EU6-tason moottorit. Valikoima käsittää neljä 2.0 litraista TDI-moottoria, kolmisylinterisen 1.0-litraisen sekä 1.2- ja 1.4-litraiset nelisylinteriset TSI-moottorit ja 1.4-litraisen bio/maakaasulla käyvän TDI-moottorin. Caddyyn on saatavilla henkilöautopuolelta tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Asiakastoimitukset ovat alkamassa ja hinnat lähtevät 24 060 eurosta. (TR)

Vaikka tapahtumaan oli ladattu aiempaa enemmän paukkuja kattavan oheis-
ohjelman, seminaarien sekä uutuusesittelyjen ja teemojen muodossa, jäi kävijämäärä edellisestä Jyväskylän Paviljongissa 2013 järjestetystä näyttelystä noin 4 500 kävijää pienemmäksi. Nyt vieraita kolmen messupäivän aikana oli 12 500.

Messukeskus järjesti Logistiikka-Kuljetus-tapahtuman Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n toimeksiannosta yhteistyössä Autotuojat ry:n ja Teknologiateollisuuden Perävaunut ja päällirakenteet -toimialaryhmän kanssa. Tapahtumaan osallistui 299 yritystä.

Tapahtuman yhteydessä ratkaistiin puunkuormauksen SM-titteli. Sen voitti Kai Siren Pornaisista.