Deutz-Fahr, Lauingen - Moderni tehdas

Traktoreiden valmistus alkoi Deutz-Fahrin uudessa Lauingenin tehtaassa Saksassa tammikuussa 2017. Valmistaja itse kutsuu tehdasta vaatimattomasti maailman moderneimmaksi traktoritehtaaksi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tehtaan tontilla, tien toisella puolella sijaitsee Deutz-Fahr Arena, toisin sanoen asiakaspalvelukeskus, jossa on mm. tehtaan museo ja koulutustilat.
Tehtaan tontilla, tien toisella puolella sijaitsee Deutz-Fahr Arena, toisin sanoen asiakaspalvelukeskus, jossa on mm. tehtaan museo ja koulutustilat.
Deutz-Fahr Arenan toinen pääty on pyhitetty valmistajan historian ja perinteiden esittelyyn.
Deutz-Fahr Arenan toinen pääty on pyhitetty valmistajan historian ja perinteiden esittelyyn.
Kootut voimalinjat siirretään siltanostureilla alustoille, jotka liikkuvat traktorin mukana aina tuotantolinjan päähän saakka.
Kootut voimalinjat siirretään siltanostureilla alustoille, jotka liikkuvat traktorin mukana aina tuotantolinjan päähän saakka.
Kaikki linjan päästä tulevat traktorit käyvät läpi laajan tarkistusohjelman. Tässä tarkastuspisteessä tarkistetaan ensin jarrut, sen jälkeen etuakselin oskillointi ja varmistetaan, etteivät renkaat ota kiinni runkoon missään asennossa.
Kaikki linjan päästä tulevat traktorit käyvät läpi laajan tarkistusohjelman. Tässä tarkastuspisteessä tarkistetaan ensin jarrut, sen jälkeen etuakselin oskillointi ja varmistetaan, etteivät renkaat ota kiinni runkoon missään asennossa.
Leveää liukuhihnaa on tehtaalla yhteensä 700 metriä. Ergonomiaan on panostettu niin työasennossa kuin työkaluissakin. Pulttipyssyjen pärinä ja paineilman suhina ei rasita korvia, sillä kaikki työkalut ovat sähkökäyttöisiä.
Leveää liukuhihnaa on tehtaalla yhteensä 700 metriä. Ergonomiaan on panostettu niin työasennossa kuin työkaluissakin. Pulttipyssyjen pärinä ja paineilman suhina ei rasita korvia, sillä kaikki työkalut ovat sähkökäyttöisiä.

Uuden traktoritehtaan suunnittelu alkoi Deutz-Fahrilla vuonna 2013. Kun suunnitelmat saatiin valmiiksi loppuvuonna 2014, itse tehdas nousi suhteellisen nopeasti tuotantokuntoon kolmessa vuodessa. 90 miljoonan euron investointi on suurin yksittäinen investointi Deutz-Fahrin historiassa.

Uudessa tehtaassa valmistetaan traktoreita 130-hevosvoimaisista malleista ylöspäin, eli tällä hetkellä Deutz-Fahrin 6-, 7- ja 9-sarjan traktoreita, sekä konsernin muiden merkkien malleja. Traktorit toimitetaan tehtaalta ympäri maailman.

Kokoonpano valmiista komponenteista

Tehdas keskittyy puhtaasti kokoonpanoon, eli työstökoneita tai valimoa ei Lauingenissa ole. Täydellä teholla toimiessaan uudesta tehtaasta valmistuu traktori joka 12. minuutti, mikä tarkoittaa sitä, että keskimäärin traktorin kokoonpanoon kuluu 16 tuntia. Tehtaan kapasiteetti on 5 000–6 000 traktoria vuodessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Linjalla voidaan valmistaa samanaikaisesti kaikkia tuotannossa olevia malleja. Esimerkiksi 9-sarjan mallien kokoonpanoon kuluva aika on noin 35 % pidempi kuin pienimpien mallien. Nykyaikaisen traktorin valmistaminen on selvästi monimutkaisempaa ja aikaa vievempää kuin henkilöauton valmistaminen. Jotakin valmistuksen haasteista kertoo se, että uusissa premium-autoissa on noin 3 500–3 800 erikseen asennettavaa komponenttia, Deutz-Fahrin 9-sarjan traktorissa taasen noin 5 000 komponenttia.

Osat saapuvat varastoon tuotannonohjausjärjestelmän tilausten mukaan noin kahta viikkoa ennen tietyn traktorin kokoonpanon alkua. Tehtaan varastossa on hyllypaikat noin 4 000:lle suuremmalle ja 25 000 pienemmälle nimikkeelle. Osat tuodaan kokoonpanolinjan viereen juuri oikeaan aikaan siten, että ne ovat sujuvasti asennettavissa linjalla oleviin traktoreihin.

700 metriä liukuhihnaa

Traktorit liikkuvat tuotantolinjan liukuhihnalla jatkuvasti työpisteestä toiseen. Tehtaassa on panostettu ergonomiaan paitsi työasentojen osalta, myös siten, että työntekijät liikkuvat liukuhihnoilla traktoreiden mukana, mikä vähentää päivittäistä kävelymatkaa huomattavasti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yhteensä tehtaassa on 700 metriä leveää liukuhihnaa, joka kuljettaa jatkuvasti 220 tonnin kuormaa. Mainittakoon, että koko massaa liikuttaa vain 7,5 kilowatin sähkömoottori!

Voimalinjan kokoonpanon jälkeen hydrauliikan toiminta testataan täydellä 220 barin paineella testipenkeissä. Mikäli vuotoja havaitaan, ne on helppo korjata ennen ohjaamojen asennusta suoraan linjalla. Tarkastuksen jälkeen rungot siirretään maalaamoon.

Nykyaikainen maalaamo

Tehtaan sisällä kallein yksittäinen investointi oli maalaamo, jossa traktoreiden rungot maalataan kokoonpanon jälkeen. Kun kaikki tarvittavat komponentit, kuten moottorin apulaitteet, hydrauliikkalinjat, suodattimet ovat paikallaan, siirretään runko maalaamoon. Maalauslinjan alkupäässä ne komponentit, joihin maalia ei haluta, suojataan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suojauksen jälkeen robotit puhdistavat rungon öljystä, rasvasta ja muista epäpuhtauksista. Pohjamaali ruiskutetaan kahden työntekijän voimin, mutta varsinaisen maalauksen suorittavat robotit.

Robottien suorittamassa maalauksessa käytetään muuttuvaa ruiskutuskuviota ja -painetta sen mukaan, millaiseen kohtaan rungossa maalia sumutetaan. Maalauksen jälkeen runkoa kuivataan uunissa 60–80 asteen lämpötilassa noin 2 tunnin ajan. Deutz-Fahr käyttää maalausjäljen arvioinnissa autoteollisuudessa yleisesti käytettävää suolasumutestiä.

Autovalmistajat mitoittavat maalauksen yleisesti siten, että maalipinta kestää 240 tunnin suolavesiruiskutuksen ilman merkkejä korroosiosta. Deutz-Fahr ilmoittaa runkojensa maalipinnan kestävän vastaavassa testissä 720 tuntia ilman merkkejä ruosteesta.

Maalauslinjan jälkeen traktorit siirretään liukuhihnalla viimeistelyosastolle, jossa runkoihin kiinnitetään niin ohjaamot, renkaat kuin konepeitotkin.

Kaikki traktorit testipenkin kautta

Kaikki valmistuneet traktorit käyvät läpi vakioidun laaduntarkastusprosessin, jossa käytetään apuna nykyaikaisia testipenkkejä. Traktoreiden voimalinjat jarruineen testataan rullien päällä ajaen eri nopeuksilla ja kuormitusasteilla. Rullilla voidaan simuloida esimerkiksi 25 %:n mäen nousu ja lasku täydellä perävaunukuormalla.

Deutz-Fahrilla on käytössään lisäksi testipenkki etuakselin ja etujousituksen testaukseen. Jokaiselle traktorille tehtävän testin lisäksi 10 % valmistuneista traktoreista käy läpi tarkemman, 3 tuntia kestävän laaduntarkistusohjelman, jossa testataan muun muassa traktorin voimanottotehot.

Testauksen jälkeen erikoisvarusteet, kuten rengaspainot, keulapainot tai etukuormaimet asennetaan traktoreihin. Lopuksi traktorit tarkastetaan vielä valotunnelissa, joissa traktorille annetaan lopullinen hyväksyntä.

Deutz-Fahr keskittyy traktoreihin ja puimureihin

Valmistaja kertoo uuden tehtaan olevan investointi ensisijaisesti suurempien ja teknisempien traktoreiden tuotantoon. Same Deutz-Fahrin pääjohtajan, Lodovico Bussolatin mukaan Deutz-Fahrilla ei ole aikeita laajentaa tuoterepertuaariaan, vaan suunta on päinvastainen.

Deutz-Fahr ilmoitti alkuvuodesta lopettavansa yhteistyön Kvernelandin kanssa, jonka työkoneita myytiin Deutz-Fahrin brändillä tietyillä markkinoilla. Yhteistyötä JLG-kurottajavalmistajan ei aiota myöskään jatkaa. “Kun valmistamme vain puimureita ja traktoreita, kauppiaamme ovat vapaita täydentämään konevalikoimansa paikallisiin oloihin parhaimmin soveltuvimmilla tuotteilla”, Deutz-Fahrin myyntijohtaja Rainer Morgenstern kertoi.

”Aiomme jatkossa keskittyä ainoastaan traktoreiden ja puimureiden valmistukseen. Emme myöskään usko traktoreiden valmistusmäärien huomattavaan kasvuun, tulevaisuudessa kehitystä tapahtuu traktoreiden koon kasvaessa”, Bussolati kertoo.

Bussolatin mukaan Deutz-Fahr aikoo panostaa myös entistä tehokkaampiin traktoreihin. Nykyisen Deutz-Fahrin tehokkaimman mallin, 9-sarjan yläpuolelle jo vuoden 2013 esitelty 11-sarja on tulossa tuotantoon vuonna 2018. 10,6- ja 12,8-litraisilla MTU-moottoreilla varustettu mallisarja ulottuu 440 hevosvoimaan saakka.

Tavoitteena kasvu

Vuonna 2016 maatalouskoneiden markkinat laskivat noin 10 %. Tästä huolimatta Deutz-Fahrin emoyhtiö SDF onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan 1,7 prosentilla vuodesta 2015 1,37 miljardiin euroon. Valmistaja on asettanut vuoden 2020 liikevaihtotavoitteekseen 1,6 miljardia euroa.

Tuohon tavoitteeseen SDF pyrkii ensisijaisesti traktorimyyntiään kasvattavalla. Ainakin tehdasmiljöötä katsellessa tavoitteen saavuttaminen ei vaikuta lainkaan mahdottomalta.

Kuvat: Tapio Vesterinen, valmistaja