Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Sota toi Caterpillarin Suomeen

Toinen maailmansota joudutti osaltaan puskutraktorin yleistymisen työkoneena. Sodassa puskutraktori oli osoittanut kelpoisuutensa jopa niin selvästi, että eräät asiantuntijat pitivät sitä oleellisena Liittoutuneiden voiton kannalta.
Vähän ennen talvisodan syttymistä toimitettiin Kolosjoen nikkelikaivokselle Petsamoon neljä Caterpillar D7 -puskutraktoria. Kuvassa koneet on lastattu autoihin Rovaniemellä ja matka kohti Petsamoa on alkamassa. Yksi näistä koneista on yllättäen jäljellä. Se pelastettiin kaivokselta sodan syttyessä. Koska kuljetukseen ei saatu kuorma-autoa, ajettiin kone yhtä mittaa 457 kilometriä Rovaniemelle. Sittemmin sillä tehtiin aktiivisesti töitä aina 70-luvulle asti.
Vähän ennen talvisodan syttymistä toimitettiin Kolosjoen nikkelikaivokselle Petsamoon neljä Caterpillar D7 -puskutraktoria. Kuvassa koneet on lastattu autoihin Rovaniemellä ja matka kohti Petsamoa on alkamassa. Yksi näistä koneista on yllättäen jäljellä. Se pelastettiin kaivokselta sodan syttyessä. Koska kuljetukseen ei saatu kuorma-autoa, ajettiin kone yhtä mittaa 457 kilometriä Rovaniemelle. Sittemmin sillä tehtiin aktiivisesti töitä aina 70-luvulle asti. 

Legendaarisen panssarikenraali George F. Pattonin kerrotaan sanoneen, että jos hänen olisi pitänyt valita maihinnousua varten hyökkäysvaunujen tai puskukoneiden välillä, hän olisi valinnut jälkimmäiset.

Ennen sotia telatraktorit olivat Suomessa yleensä keveitä vetokoneita ja puskulevy oli harvinainen varustus. Juuri ennen Talvisodan syttymistä tuli Suomeen neljä Caterpillar D7-telatraktoria, jotka oli varustettu hydraulisin puskulevyin. Nämä koneet oli tilattu Kolosjoen nikkelikaivokselle Petsamoon.

Välirauhan aikana saapui Suomeen ensimmäinen usean koneen käsittävä kertaerä Caterpillar-telatraktoreita, jotka menivät vasta perustetulle Pellonraivaus Oy:lle. Koneet tulivat USA:sta merikuljetuksena Petsamoon Liinahamarin satamaan, josta ne kuljetettiin kuorma-autoilla niin sanottua Petsamon tietä Rovaniemelle. Suomen liityttyä sotaan akselivaltojen puolella katkesivat luonnollisesti nämä kuljetukset ja sillä hetkellä maassa olevat koneet otettiin armeijan palvelukseen.

Seuraavan kerran Caterpillareita alkoi tulla sodan päätyttyä liittoutuneiden ylijäämävarastoilta. Kaikkiaan ylijäämävarastolta ostettiin Suomeen satoja erilaisia koneita. Suuri osa näistä oli Internationalin, Allis-Chalmersin ja Caterpillarin valmistamia telatraktoreita.