Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Finnmateria 2014 – talven varjossa

Jyväskylässä viidettä kertaa järjestetty kaivosteollisuuden ja metallinjalostuksen erikoisnäyttely Finnmateria 2014 onnistui alan yllä häilyvästä epävarmuudesta huolimatta hyvin.
Valmistajat siirtyvät hiljalleen Taso4 Final -päästotasolle. Volvon 250H pyöräkuormain painaa 33,4-39 tonnia ja on varustettu 395 hevosvoimaisella moottorilla. Entistäkin tiukemmat päästömääräykset täytetään DPF-suodattimen ja AdBluen avulla. Huollettavuutta parantaa mm. sivulle kippaava ohjaamo.
Valmistajat siirtyvät hiljalleen Taso4 Final -päästotasolle. Volvon 250H pyöräkuormain painaa 33,4-39 tonnia ja on varustettu 395 hevosvoimaisella moottorilla. Entistäkin tiukemmat päästömääräykset täytetään DPF-suodattimen ja AdBluen avulla. Huollettavuutta parantaa mm. sivulle kippaava ohjaamo. 
Atlas Copcon maanalainen lastauslaite Scooptram ST18 painaa 51 tonnia ja sen ajokapasiteetti on 18 tonnia. Laite on ainoastaan 284 cm korkea, mutta nostokorkeutta on kauhan pohjasta mitattuna yli 4,5 metriä. Moottorina murisee 336 kilowattinen (450 hv) Cummins.
Atlas Copcon maanalainen lastauslaite Scooptram ST18 painaa 51 tonnia ja sen ajokapasiteetti on 18 tonnia. Laite on ainoastaan 284 cm korkea, mutta nostokorkeutta on kauhan pohjasta mitattuna yli 4,5 metriä. Moottorina murisee 336 kilowattinen (450 hv) Cummins. 
Tuusulalaisen Eskatekin valikoimista on kalliorakennustarvikkeiden lisäksi myös järeitä otsalamppuja. NLT Genesis -valaisimen akku riittää suuremmalla ledillä 12 tunniksi ja pienemmällä 40 tunniksi. Painoa lampulla on 187 grammaa. Luxeja luvataan olevan käytössä noin 5 500.
Tuusulalaisen Eskatekin valikoimista on kalliorakennustarvikkeiden lisäksi myös järeitä otsalamppuja. NLT Genesis -valaisimen akku riittää suuremmalla ledillä 12 tunniksi ja pienemmällä 40 tunniksi. Painoa lampulla on 187 grammaa. Luxeja luvataan olevan käytössä noin 5 500. 
Vimelcon Oy:n valikoimista löytyy järeiden materiaalinkäsittelylaitteiden lisäksi myös pieniä magneettilakaisimia. Pienimmät mallit ovat 30 cm leveitä käsikäyttöisiä, suurimpia lakaisimia vedetään trukilla tai pyöräkuormaimella. Laitteiden avulla esim. metallilastut saadaan kerättyä nopeasti. Pienjäteasemilla pienmetallin keräämisellä ehkäistään rengasrikkoja.
Vimelcon Oy:n valikoimista löytyy järeiden materiaalinkäsittelylaitteiden lisäksi myös pieniä magneettilakaisimia. Pienimmät mallit ovat 30 cm leveitä käsikäyttöisiä, suurimpia lakaisimia vedetään trukilla tai pyöräkuormaimella. Laitteiden avulla esim. metallilastut saadaan kerättyä nopeasti. Pienjäteasemilla pienmetallin keräämisellä ehkäistään rengasrikkoja. 
Kirnuvuori Oy valmistaa hydraulisia halkaisukiiloja. Laitteita käytetään kohteissa, joissa räjäyttäminen tai rikottaminen ei ole mahdollista. Käsikäyttöiset kiilalaitteet saavat voimansa joko polttomoottorista tai sähkövirrasta. Uusin malli voidaan liittää kaivukoneen pikakiinnikkeeseen. Porareikään asettamista helpottaa yläosan pallonivel.
Kirnuvuori Oy valmistaa hydraulisia halkaisukiiloja. Laitteita käytetään kohteissa, joissa räjäyttäminen tai rikottaminen ei ole mahdollista. Käsikäyttöiset kiilalaitteet saavat voimansa joko polttomoottorista tai sähkövirrasta. Uusin malli voidaan liittää kaivukoneen pikakiinnikkeeseen. Porareikään asettamista helpottaa yläosan pallonivel. 
FinnMateria-näyttelyssä solmittiin myös uusia edustuksia. Suomen Rakennuskoneen valikoimiin kuuluvat tästä lähtien myös norjalaiset KVX-kauhojen kulutusosat. Pultattavien huulilevyjen ja kynsien etuna on kauhahuollon helppous ja kestävyys. ”Teräksen hitsaamiseen ja kuumentamiseen liittyy aina riski kauharakenteiden heikentymisestä. Pulttitekniikalla tätä ongelmaa ei ole”, kertoi KVX:n toimitusjohtaja Carsten Bo Andersen.
FinnMateria-näyttelyssä solmittiin myös uusia edustuksia. Suomen Rakennuskoneen valikoimiin kuuluvat tästä lähtien myös norjalaiset KVX-kauhojen kulutusosat. Pultattavien huulilevyjen ja kynsien etuna on kauhahuollon helppous ja kestävyys. ”Teräksen hitsaamiseen ja kuumentamiseen liittyy aina riski kauharakenteiden heikentymisestä. Pulttitekniikalla tätä ongelmaa ei ole”, kertoi KVX:n toimitusjohtaja Carsten Bo Andersen. 
Jyväskyläläinen Sleipner valmistaa maarakennuskoneiden siirtopyöriä, joiden avulla jopa yli 100 tonnin painoiset koneet siirtyvät nopeasti ilman telaketjujen turhaa kuluttamista. Yhtiön päämarkkina-alueet löytyvät Etelä-Afrikasta ja Amerikasta. Suomessa yhtiön siirtopyöriä on vasta muutamia kappaleita. Sleipner Finland palkittiin lokakuussa valtakunnallisessa Kasvu Open -kasvuyrityskilpailussa.
Jyväskyläläinen Sleipner valmistaa maarakennuskoneiden siirtopyöriä, joiden avulla jopa yli 100 tonnin painoiset koneet siirtyvät nopeasti ilman telaketjujen turhaa kuluttamista. Yhtiön päämarkkina-alueet löytyvät Etelä-Afrikasta ja Amerikasta. Suomessa yhtiön siirtopyöriä on vasta muutamia kappaleita. Sleipner Finland palkittiin lokakuussa valtakunnallisessa Kasvu Open -kasvuyrityskilpailussa. 

Kahden näyttelypäivän aikana Paviljongissa vieraili yli 3000 alan ammattilaista. Seuraava Finnmateria-näyttely järjestetään marraskuussa 2016.

Avaa artikkelin PDF