Classic Motor Show 2015 tarjosi kävijöille oudompaa tekniikkaa

Heti vapun jälkeen Lahden messukeskukseen kootun Classic Motor Show 2015:n teemana oli ”Erilaisuus kunniaan”.
Saksalainen Phänomobil vuodelta 1912 on hyvä esimerkki erilaisesta, mutta kuitenkin toimivasta toteutuksesta. Vetävän etupyörän yläpuolelle sijoitetusta 1,5-litraisesta rivinelosesta voima siirtyy pyörälle 2-nopeuksisen planeettavaihteen ja kahden rullaketjun välityksellä. Vaihteita, kaasutinta ja ohjausta hallitaan pitkän sauvan välityksellä. Saksan postilaitos osti vuosittain 150 Phänomobilia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tšekkiläinen Tatra T27 vuodelta 1943 näyttää päällepäin tavalliselta, vanhan ajan kuorma-autolta, mutta jokainen esittelyn lukenut kurkisti auton alle. Tatrassa ei ole tikapuurunkoa, vaan se on korvattu yhdellä vahvalla putkella, kardaani on putken sisällä. Vähäisessäkin törmäyksessä on Tatran hytistä kannattanut häipyä ja äkkiä, sillä bensatankki on 4,2-litraisen nelosmoottorin (57 hv) ja ohjaamon välissä. T27 Tatraa on tehty vuosina 1930–47.
Tšekkiläinen Tatra T27 vuodelta 1943 näyttää päällepäin tavalliselta, vanhan ajan kuorma-autolta, mutta jokainen esittelyn lukenut kurkisti auton alle. Tatrassa ei ole tikapuurunkoa, vaan se on korvattu yhdellä vahvalla putkella, kardaani on putken sisällä. Vähäisessäkin törmäyksessä on Tatran hytistä kannattanut häipyä ja äkkiä, sillä bensatankki on 4,2-litraisen nelosmoottorin (57 hv) ja ohjaamon välissä. T27 Tatraa on tehty vuosina 1930–47.
Scammel Scarab on englantilainen 3-pyöräinen rekkaveturi. Ensimmäinen Mechanical Horse -malli kehitettiin 1930-luvulla rautateiden kuljetuksiin. Nimensä mukaisesti sillä haluttiin korvata hevoset. Vuosina 1948–67 tuotannossa olleessa Scarabissa oli alkuun Scammelin 2-litrainen bensanelonen, myöhemmin saataville tuli Perkinsin diesel, joista 4.199 oli 3:n tonnin mallissa ja 4.203 kantavuudeltaan 6-tonnisessa Scammelissa. Oven vieressä oleva ritilä on jäähdytysilmaa varten. Scammeleita on tehty yli 30 000 kpl.
Scammel Scarab on englantilainen 3-pyöräinen rekkaveturi. Ensimmäinen Mechanical Horse -malli kehitettiin 1930-luvulla rautateiden kuljetuksiin. Nimensä mukaisesti sillä haluttiin korvata hevoset. Vuosina 1948–67 tuotannossa olleessa Scarabissa oli alkuun Scammelin 2-litrainen bensanelonen, myöhemmin saataville tuli Perkinsin diesel, joista 4.199 oli 3:n tonnin mallissa ja 4.203 kantavuudeltaan 6-tonnisessa Scammelissa. Oven vieressä oleva ritilä on jäähdytysilmaa varten. Scammeleita on tehty yli 30 000 kpl.
Fiat 600, Pompannappi, Sippi-Viijatti – millä nimellä sitä nyt kutsuttiinkin, oli aikanaan yleinen kulkupeli maaseudulla, kuuluihan se Hankkijan laajaan valikoimaan. Viisi-, jopa kuusihenkinen perhe mahtui siihen hyvin, jos vanhemmat eivät olleet kovin pitkäkoipisia tai yli 100-kiloisia. Suuremmalle joukolle olisi löytynyt ratkaisu tästä Fiat 600 Multipla -tila-autosta. Kolmas penkkirivi on saatu siirtämällä kuskin ja pelkääjän istuimet etuakselin päälle. Tavaratilaa ei tässä ”isopikku”-Fiatissa ole ensinkään, kassit ja kapsekit on pitänyt kuljettaa sylissä.
Fiat 600, Pompannappi, Sippi-Viijatti – millä nimellä sitä nyt kutsuttiinkin, oli aikanaan yleinen kulkupeli maaseudulla, kuuluihan se Hankkijan laajaan valikoimaan. Viisi-, jopa kuusihenkinen perhe mahtui siihen hyvin, jos vanhemmat eivät olleet kovin pitkäkoipisia tai yli 100-kiloisia. Suuremmalle joukolle olisi löytynyt ratkaisu tästä Fiat 600 Multipla -tila-autosta. Kolmas penkkirivi on saatu siirtämällä kuskin ja pelkääjän istuimet etuakselin päälle. Tavaratilaa ei tässä ”isopikku”-Fiatissa ole ensinkään, kassit ja kapsekit on pitänyt kuljettaa sylissä.
Apumoottorilla varustettu polkupyörä oli ainoa kevyempi ja halvempi vaihtoehto ennen mopojen yleistymistä. Moottorin pystyi asentamaan mihin tahansa pyörään, mutta sen sovittelu tarakalle, keskirunkoon tai eteen vaati usein muutoksia rakenteisiin. Saksalaisten ennen sotia keksimä, mutta englantilaisten heiltä omima 32-kuutioinen Cyclemaster oli helppo asentaa. Vaihdettiin vain entisen takapyörän tilalle uusi pyörä moottoreineen, tankkeineen ja lisättiin ohjaustankoon kytkinkahva ja kaasutuppi. Sitten vain kylille pärtsäilemään.
Apumoottorilla varustettu polkupyörä oli ainoa kevyempi ja halvempi vaihtoehto ennen mopojen yleistymistä. Moottorin pystyi asentamaan mihin tahansa pyörään, mutta sen sovittelu tarakalle, keskirunkoon tai eteen vaati usein muutoksia rakenteisiin. Saksalaisten ennen sotia keksimä, mutta englantilaisten heiltä omima 32-kuutioinen Cyclemaster oli helppo asentaa. Vaihdettiin vain entisen takapyörän tilalle uusi pyörä moottoreineen, tankkeineen ja lisättiin ohjaustankoon kytkinkahva ja kaasutuppi. Sitten vain kylille pärtsäilemään.
Michiganilaisen Republic-kuorma-auton maahantuonnista ja kokoonpanosta vastasi SOK, minkä ansiosta niitä nähtiin 1920-luvulla useimmiten osuuskauppojen lastia kuljettamassa. Moottori on 5,7-litrainen nelonen, teholtaan 32 hv. Republicin kantavuus on tuon ajan autoksi huomattava 3 300 kg. Pyörät ovat tuolle ajalle (vm. 1920) tyypillistä umpikumia.
Michiganilaisen Republic-kuorma-auton maahantuonnista ja kokoonpanosta vastasi SOK, minkä ansiosta niitä nähtiin 1920-luvulla useimmiten osuuskauppojen lastia kuljettamassa. Moottori on 5,7-litrainen nelonen, teholtaan 32 hv. Republicin kantavuus on tuon ajan autoksi huomattava 3 300 kg. Pyörät ovat tuolle ajalle (vm. 1920) tyypillistä umpikumia.
Belarus-kerhon osastolla ollut havaintotraktori oli jatkuvan mielenkiinnon kohteena, antaahan Agroman koulutuskalustoon kuulunut ”läpileikattu” MTZ-50 täydellisen näkymän traktorin sisuskaluihin. Samanlaisia rälläköityjä versioita on varmasti ollut kaikista merkeistä, mutta Suomeen asti niitä ei varmaan ole kulkeutunut.
Belarus-kerhon osastolla ollut havaintotraktori oli jatkuvan mielenkiinnon kohteena, antaahan Agroman koulutuskalustoon kuulunut ”läpileikattu” MTZ-50 täydellisen näkymän traktorin sisuskaluihin. Samanlaisia rälläköityjä versioita on varmasti ollut kaikista merkeistä, mutta Suomeen asti niitä ei varmaan ole kulkeutunut.
Konela-Belarus harkitsi 1970-luvun lopulla vakavissaan Vladimirets T25A-traktorin maahantuontia, mutta koska sen muuntaminen suomalaisia määräyksiä vastaavaksi olisi käynyt kohtuuttoman työlääksi, hankkeesta luovuttiin. Tuskinpa 2-sylinteriselle 25 hv:n traktorille olisi enää tuolloin ollut kysyntääkään, niin halvaksi sen hintaa ei olisi saatu pudotettua. Ruotsissa sitä myytiin Belarus T25-merkkisenä, meille niitä on kulkeutunut yksityisinä tuonteina Virosta.
Konela-Belarus harkitsi 1970-luvun lopulla vakavissaan Vladimirets T25A-traktorin maahantuontia, mutta koska sen muuntaminen suomalaisia määräyksiä vastaavaksi olisi käynyt kohtuuttoman työlääksi, hankkeesta luovuttiin. Tuskinpa 2-sylinteriselle 25 hv:n traktorille olisi enää tuolloin ollut kysyntääkään, niin halvaksi sen hintaa ei olisi saatu pudotettua. Ruotsissa sitä myytiin Belarus T25-merkkisenä, meille niitä on kulkeutunut yksityisinä tuonteina Virosta.
International 634 oli 60-luvun lopulla Englannin Doncasterin tehtaiden suurin malli. Sen hidaskierroksinen, 4,6-litrainen 78:hv moottori oli ylivoimaisesti sitkein kokoluokassaan ja hydrauliikkakin oli kohdallaan 39 litran tuottoineen ja vetovarsitunnusteluineen. Muun tekniikkansa puolesta se oli tuolloin jo kuitenkin melko vanhanaikainen. Vuosina 1968–72 valmistui vajaat nelisen tuhatta isoa Kormiikkia.
International 634 oli 60-luvun lopulla Englannin Doncasterin tehtaiden suurin malli. Sen hidaskierroksinen, 4,6-litrainen 78:hv moottori oli ylivoimaisesti sitkein kokoluokassaan ja hydrauliikkakin oli kohdallaan 39 litran tuottoineen ja vetovarsitunnusteluineen. Muun tekniikkansa puolesta se oli tuolloin jo kuitenkin melko vanhanaikainen. Vuosina 1968–72 valmistui vajaat nelisen tuhatta isoa Kormiikkia.

Viiden tapahtumaan osallistuneen traktorikerhon tarjonta oli paria poikkeusta lukuun ottamatta varsin tavanomaista, mutta autopuolen kummajaisia oli saatu kasaan melkoinen joukko.

Avaa artikkelin PDF