Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

IAA Nutzfahrzeuge -näyttely, Hannover, osa II: Komponentteja kaikkiin koneisiin

Maailman yhden merkittävimmän hyötyajoneuvonäyttelyn tarjonta kattoi myös laajasti erilaiset perävaunut, hydrauliikkaosat ja voimansiirron viimeisimmät innovaatiot.
Merkittävä voimansiirto-osien OEM-valmistaja, DANA, on tuonut markkinoille pari uutuustuotetta. Kuvan Spicer M300 -akseli AdvanTEK-hammaspyörästöllä on tarkoitettu 5 200–7 250 kilon akselipainoisiin ajoneuvoihin. Salisbury-mallisen akselin etuna on, että se kestää aiempaa suuremman vääntömomentin, vaikka fyysiset mitat eivät ole kasvaneet. Myös energiatehokkuuden luvataan olevan aiempaa parempi. Kilpailijoihin nähden M300 on myös kevyempi ja muotoilunsa ansiosta tarjoaa suuremman maavaran. Esimerkiksi Iveco ja Mercedes-Benz käyttävät M300-akseleita. M300 merkitsee kruunupyörän kokoa (300 mm).
Merkittävä voimansiirto-osien OEM-valmistaja, DANA, on tuonut markkinoille pari uutuustuotetta. Kuvan Spicer M300 -akseli AdvanTEK-hammaspyörästöllä on tarkoitettu 5 200–7 250 kilon akselipainoisiin ajoneuvoihin. Salisbury-mallisen akselin etuna on, että se kestää aiempaa suuremman vääntömomentin, vaikka fyysiset mitat eivät ole kasvaneet. Myös energiatehokkuuden luvataan olevan aiempaa parempi. Kilpailijoihin nähden M300 on myös kevyempi ja muotoilunsa ansiosta tarjoaa suuremman maavaran. Esimerkiksi Iveco ja Mercedes-Benz käyttävät M300-akseleita. M300 merkitsee kruunupyörän kokoa (300 mm). 
Spicerin yksiosainen alumiininen kardaaniakseli on tarkoitettu maastureihin sekä avolava- ja pakettiautoihin. Tämän etuina ovat perinteiseen kaksiosaiseen akseliin verrattuna noin 25 prosenttia alentunut paino sekä keskilaakerin poisjäämisen takia matalampi ääni- ja värinätaso. Muotoiltu, keskiosastaan hiukan paksumpi akseli on noin viisi prosenttia kevyempi ja vahvempi kuin alusta loppuun yhtä paksu yksiosainen alumiiniakseli. Uutuusakseli saapuu markkinoille kesän 2013 aikana.
Spicerin yksiosainen alumiininen kardaaniakseli on tarkoitettu maastureihin sekä avolava- ja pakettiautoihin. Tämän etuina ovat perinteiseen kaksiosaiseen akseliin verrattuna noin 25 prosenttia alentunut paino sekä keskilaakerin poisjäämisen takia matalampi ääni- ja värinätaso. Muotoiltu, keskiosastaan hiukan paksumpi akseli on noin viisi prosenttia kevyempi ja vahvempi kuin alusta loppuun yhtä paksu yksiosainen alumiiniakseli. Uutuusakseli saapuu markkinoille kesän 2013 aikana. 
ZF:n vaihteistoinnovaatio, TraXon, perustuu moduulipohjaiseen ja muunneltavaan ratkaisuun. Moduuleja on viisi: yksi- tai kaksilevykytkin, kaksoiskytkin (kuva), hybridi (120 kW:n sähkömoottorilla), voiman ulosotto ja momentinmuunnin. Vaihteistoa voidaan käyttää aina 60 tonnin painoisissa autoissa, sillä vääntömomentti TraXonilla voi olla  3 000 Nm. Traxon voidaan valita joko 12- tai 16-nopeuksisena. Peruutusvaihdeoptioita on valittavana kaksi pakettia.
ZF:n vaihteistoinnovaatio, TraXon, perustuu moduulipohjaiseen ja muunneltavaan ratkaisuun. Moduuleja on viisi: yksi- tai kaksilevykytkin, kaksoiskytkin (kuva), hybridi (120 kW:n sähkömoottorilla), voiman ulosotto ja momentinmuunnin. Vaihteistoa voidaan käyttää aina 60 tonnin painoisissa autoissa, sillä vääntömomentti TraXonilla voi olla 3 000 Nm. Traxon voidaan valita joko 12- tai 16-nopeuksisena. Peruutusvaihdeoptioita on valittavana kaksi pakettia. 
Hiab tuo aivan loppuvuodesta markkinoille raskaan sarjan nosturin, XS 544 HiPron. Jibillä varustetun nosturin ulottuvuus on 35 metriä ja se sijoittuu kapasiteetiltaan 52 tonnimetrin luokkaan.
Hiab tuo aivan loppuvuodesta markkinoille raskaan sarjan nosturin, XS 544 HiPron. Jibillä varustetun nosturin ulottuvuus on 35 metriä ja se sijoittuu kapasiteetiltaan 52 tonnimetrin luokkaan. 
Hiab on tuonut markkinoille uuden C912 -hytin, joka on varustettu TimberTronics-ohjausjärjestelmällä. Merkittävin uudistus on aiempaa huomattavasti parempi näkyvyys ympäristöön, sillä nyt hytti on nosturiin nähden noin 1,1 metriä korkeammalla. Parempi ylänäkyvyys on saatu aikaan siirtämällä ilmastointiyksikkö katolta hytin alle.  Asiakas voi valita joko mekaanisen tai joystick-tyyppisen ohjainjärjestelmän. Jalkapolkimien korkeus on säädettävissä. C912-hytti on saatavana Hiab Loglift- tai Jonsered-nostureiden yhteyteen.
Hiab on tuonut markkinoille uuden C912 -hytin, joka on varustettu TimberTronics-ohjausjärjestelmällä. Merkittävin uudistus on aiempaa huomattavasti parempi näkyvyys ympäristöön, sillä nyt hytti on nosturiin nähden noin 1,1 metriä korkeammalla. Parempi ylänäkyvyys on saatu aikaan siirtämällä ilmastointiyksikkö katolta hytin alle. Asiakas voi valita joko mekaanisen tai joystick-tyyppisen ohjainjärjestelmän. Jalkapolkimien korkeus on säädettävissä. C912-hytti on saatavana Hiab Loglift- tai Jonsered-nostureiden yhteyteen. 
Turkkilaiset komponenttivalmistajat olivat hyvin vahvasti esillä IAA-näyttelyssä. HEMA Endüstri on vuodesta 1973 lähtien ollut niin autoteollisuuden sekä maanviljelys- ja työkonealan OEM-valmistaja. Tuotevalikoimaan kuuluu niin hydraulipumppuja, venttiileitä, ohjauksen, voimansiirtoon ja moottoreihin liittyvien osien sekä traktoreiden akselien valmistusta.
Turkkilaiset komponenttivalmistajat olivat hyvin vahvasti esillä IAA-näyttelyssä. HEMA Endüstri on vuodesta 1973 lähtien ollut niin autoteollisuuden sekä maanviljelys- ja työkonealan OEM-valmistaja. Tuotevalikoimaan kuuluu niin hydraulipumppuja, venttiileitä, ohjauksen, voimansiirtoon ja moottoreihin liittyvien osien sekä traktoreiden akselien valmistusta. 
Turkkilainen Özecelikler on vuodesta 1975 lähtien toiminut hydraulisylinterivalmistajana, joka valmistaa erilaisia sylinterituotteita teollisuuden sekä maatalouskone- ja maarakennuskonevalmistuksen tarpeisiin. Myös tuulivoimalat ja muut energiasektorien toimijat ovat merkittäviä asiakkaita. Tuotannosta noin 50 prosenttia menee vientiin, aina Suomea myöten. ”Markkinatilanne vaikuttaa nyt jotenkin pysähtyneeltä. Tilauksia on vielä kirjoissa kohtuullisesti, mutta kysyntä on hiljenemään päin”, Özcelikleristä kerrotaan.
Turkkilainen Özecelikler on vuodesta 1975 lähtien toiminut hydraulisylinterivalmistajana, joka valmistaa erilaisia sylinterituotteita teollisuuden sekä maatalouskone- ja maarakennuskonevalmistuksen tarpeisiin. Myös tuulivoimalat ja muut energiasektorien toimijat ovat merkittäviä asiakkaita. Tuotannosta noin 50 prosenttia menee vientiin, aina Suomea myöten. ”Markkinatilanne vaikuttaa nyt jotenkin pysähtyneeltä. Tilauksia on vielä kirjoissa kohtuullisesti, mutta kysyntä on hiljenemään päin”, Özcelikleristä kerrotaan. 
Kiinalainen Fuwa on maailman suurin puoliperävaunujen komponettivalmistaja. Tärkeimpiä tuotteina ovat akselistot, tukipyörät, vetopöydän kytkimet ja jousituksen osat. Vuonna 2010 Fuwa alkoi valmistaa myös kuorma-autojen etu- ja taka-akselistoja 11–32 tonnin kokoluokkiin.
Kiinalainen Fuwa on maailman suurin puoliperävaunujen komponettivalmistaja. Tärkeimpiä tuotteina ovat akselistot, tukipyörät, vetopöydän kytkimet ja jousituksen osat. Vuonna 2010 Fuwa alkoi valmistaa myös kuorma-autojen etu- ja taka-akselistoja 11–32 tonnin kokoluokkiin. 
Maailman suurin kippisylinterivalmistaja, hollantilainen Hyva, tarjoaa mm. keskikippisylintereitä ja etukippisylintereitä aina 10 metrin saakka, sekä luonnollisesti laajan valikoiman kippihydrauliikan tuotteita. Tuotevalikoima käsittää sylinterien lisäksi hydrauliikkapumput ja venttiilit, vaihto- ja  koukkulavatuotteet sekä nostureita.
Maailman suurin kippisylinterivalmistaja, hollantilainen Hyva, tarjoaa mm. keskikippisylintereitä ja etukippisylintereitä aina 10 metrin saakka, sekä luonnollisesti laajan valikoiman kippihydrauliikan tuotteita. Tuotevalikoima käsittää sylinterien lisäksi hydrauliikkapumput ja venttiilit, vaihto- ja koukkulavatuotteet sekä nostureita. 
Weichai Power on Kiinan suurin dieselmoottorien valmistaja, jonka tuoteryhmään moottorien ohella kuuluvat myös voimansiirrot, akselit, erilaiset ajoneuvot sekä rakennuskoneet. Vuonna 2011 yritys myi 750 000 moottoria kasvun ollessa huimat 102 prosenttia. Laaja 95 dieselmoottorin mallisto kattaa kokoluokat aina 2,0 litrasta 12,5 litraan. Tarjolla on myös kaasumoottoreita sekä hybridituotteita. Yritys valmistaa lisenssillä Deutzin WP6-moottoria. Toistaiseksi yrityksen päämarkkina-alueet löytyvät Aasiasta, Lähi-idästä ja Venäjältä. Eurooppa kiinnostaa kovasti, ja Weichai on avannut tuotekehityskeskuksen Ranskan Marseilleen.
Weichai Power on Kiinan suurin dieselmoottorien valmistaja, jonka tuoteryhmään moottorien ohella kuuluvat myös voimansiirrot, akselit, erilaiset ajoneuvot sekä rakennuskoneet. Vuonna 2011 yritys myi 750 000 moottoria kasvun ollessa huimat 102 prosenttia. Laaja 95 dieselmoottorin mallisto kattaa kokoluokat aina 2,0 litrasta 12,5 litraan. Tarjolla on myös kaasumoottoreita sekä hybridituotteita. Yritys valmistaa lisenssillä Deutzin WP6-moottoria. Toistaiseksi yrityksen päämarkkina-alueet löytyvät Aasiasta, Lähi-idästä ja Venäjältä. Eurooppa kiinnostaa kovasti, ja Weichai on avannut tuotekehityskeskuksen Ranskan Marseilleen. 
Belgialainen perävaunuvalmistaja Stas NV on erikoistunut kippaaviin puoliperävaunuihin. Bx 7.6 -mallin tilavuus on 25 kuutiota, tyhjäpainon ollessa 4 600 kiloa. Runko on markkinoiden levein, 1 600 mm. Nykysuuntauksen mukaisesti Stas on miettinyt jo suunnitteluvaiheessa yhdistelmän polttoaineenkulutusta. Aerodynaamisen muotoilun ansiosta kulutusta voidaan alentaa jopa 2,5 litraa sadalla.
Belgialainen perävaunuvalmistaja Stas NV on erikoistunut kippaaviin puoliperävaunuihin. Bx 7.6 -mallin tilavuus on 25 kuutiota, tyhjäpainon ollessa 4 600 kiloa. Runko on markkinoiden levein, 1 600 mm. Nykysuuntauksen mukaisesti Stas on miettinyt jo suunnitteluvaiheessa yhdistelmän polttoaineenkulutusta. Aerodynaamisen muotoilun ansiosta kulutusta voidaan alentaa jopa 2,5 litraa sadalla. 
Hollantilainen Eduard tarjoaa kattavan malliston kevyitä perävaunuja, joihin on saatavilla runsas valikoima erilaisia lisävarusteita, kuten lisälaitoja, heinähäkkilaitoja ja pressukapelleja. Alemman Multi Railing 4x2 -mallin kantavuus on 2 070 kg omapainon ollessa 630 kg. Lavan koko on 200 x 406 cm. Kärryn sivulla ja edessä on 14 cm korkea yhtenäinen putkikehikko. Kyydissä oleva Multi 1,6x3,1 m on aavistuksen pienempi, kantavuutta löytyy 2 275 kg omapainon ollessa 425 kg. Lavan koko on 160 x 310 cm.
Hollantilainen Eduard tarjoaa kattavan malliston kevyitä perävaunuja, joihin on saatavilla runsas valikoima erilaisia lisävarusteita, kuten lisälaitoja, heinähäkkilaitoja ja pressukapelleja. Alemman Multi Railing 4x2 -mallin kantavuus on 2 070 kg omapainon ollessa 630 kg. Lavan koko on 200 x 406 cm. Kärryn sivulla ja edessä on 14 cm korkea yhtenäinen putkikehikko. Kyydissä oleva Multi 1,6x3,1 m on aavistuksen pienempi, kantavuutta löytyy 2 275 kg omapainon ollessa 425 kg. Lavan koko on 160 x 310 cm. 
Ranskalainen kevyiden hyötyajoneuvojen päälirakentaja Bennes JPM esitteli alumiinisen lavan 3,5 tonnin kokoluokkaan. Laidat, ja myös runko ovat alumiinia. Lavan pohja on 15 mm paksua puulevyä. Tarjolla on kolmea erimittaista lavaa 3 300, 4 000 ja 4 600 mm pituisina. Painot vaihtelevat 220–285 kilon välillä. Bennes JPM:n erikoisuus on peruslavan ympärille kustomoidut ratkaisut, kuten sivukipit, erilaiset laatikostot, erikorkuiset ja -malliset lavan reunat.
Ranskalainen kevyiden hyötyajoneuvojen päälirakentaja Bennes JPM esitteli alumiinisen lavan 3,5 tonnin kokoluokkaan. Laidat, ja myös runko ovat alumiinia. Lavan pohja on 15 mm paksua puulevyä. Tarjolla on kolmea erimittaista lavaa 3 300, 4 000 ja 4 600 mm pituisina. Painot vaihtelevat 220–285 kilon välillä. Bennes JPM:n erikoisuus on peruslavan ympärille kustomoidut ratkaisut, kuten sivukipit, erilaiset laatikostot, erikorkuiset ja -malliset lavan reunat. 
Meiller on Keski-Euroopassa varsin suosittu perävaunu- ja päälirakennevalmistaja, jolla on jo 160-vuotinen historia metalliteollisuuden parista. Yksi merkittävä tuotelinja on kippaavat puoliperävaunut maanajoon. Hyötykuormaa tällä 3-akselisella MHVA 12/27 -mallilla voidaan ottaa 27 tonnia. Runko ja lava on hitsattu suurlujuusteräksistä (Domex 690 XPE/PAS 700). Ilmajousitetuilla akseleilla on 9 000 kilon enimmäispaino akselia kohden. Vauhdin hidastumisen hoitaa  ilmakäyttöiset, 420 millin lukkiutumattomat rumpujarrut EBS:llä varustettuna. Moduuliperiaatteella rakennetun kärryn kokonaispituus vaihtelee 11,21–12,351 metrin välillä.
Meiller on Keski-Euroopassa varsin suosittu perävaunu- ja päälirakennevalmistaja, jolla on jo 160-vuotinen historia metalliteollisuuden parista. Yksi merkittävä tuotelinja on kippaavat puoliperävaunut maanajoon. Hyötykuormaa tällä 3-akselisella MHVA 12/27 -mallilla voidaan ottaa 27 tonnia. Runko ja lava on hitsattu suurlujuusteräksistä (Domex 690 XPE/PAS 700). Ilmajousitetuilla akseleilla on 9 000 kilon enimmäispaino akselia kohden. Vauhdin hidastumisen hoitaa ilmakäyttöiset, 420 millin lukkiutumattomat rumpujarrut EBS:llä varustettuna. Moduuliperiaatteella rakennetun kärryn kokonaispituus vaihtelee 11,21–12,351 metrin välillä. 
Hollantilainen perävaunuvalmistaja, Pacton, esitteli kantavuudeltaan 24-tonnisen Semi X-Press-puoliperävaunulavetin. Kokonaispituus on 13,8 metriä. Nelimetriset rampit ovat hydrauliset ja niiden kapasiteetti yhdeksän tonnia. Akselit ovat BPW:n ja jarruina Wabcon EBS-E.
Hollantilainen perävaunuvalmistaja, Pacton, esitteli kantavuudeltaan 24-tonnisen Semi X-Press-puoliperävaunulavetin. Kokonaispituus on 13,8 metriä. Nelimetriset rampit ovat hydrauliset ja niiden kapasiteetti yhdeksän tonnia. Akselit ovat BPW:n ja jarruina Wabcon EBS-E. 

Avaa artikkelin PDF