
Kemiön Traktorikavalkadi 2017 - Suosio kasvaa
Kemiönsaarella järjestettävästä traktorikavalkadista on muodostunut suosittu kesätapahtuma, joka kokoaa kuntalaiset, kesäasukkaat ja satunnaiset matkailijat ihastelemaan vanhoja traktoreita, työkoneita, autoja sekä muita harrasteajoneuvoja. Traktoreita ja työkoneita oli yhteensä 170.
Volvo Krabat 1961 traktorin bensiinimoottori on korvattu Mersun 50 hv:n dieselillä. Tore Lindberg, Tenhola.
Saksalainen puimakonevalmistaja Ködel&Böhm aloitti Köla-leikkuupuimureiden valmistuksen vuonna 1962.
Suomalainen Wilke KB1/67 on rakennettu Teijon tehtailla pääosin Volvon komponenteista. Carl-Johan Blomqvist, Turku.
Fendt Farmer 309 LSA-85: 86 hv, 40 km/h, turbiinikytkin, 540/750/1 000 rpm V.O.A. Jörgen Andersson, Kemiö.Vuoden 2017 Kemiön Traktorikavalkadiin tutustui 2 300 kävijää. Kemiöläiset hoitavat järjestelyt talkootöinä, sillä pääsylipputulot ovat 1 euron hintaisen lipun vuoksi vähäiset.
Tapahtuma järjestetään Brusabyn alueella, jossa toimii Axxelin luonnonvara-alan oppilaitos. Axxell on Suomessa toimiva ruotsinkielinen ammatillinen ja yleissivistävä oppilaitos, jolla on toimintaa useilla paikkakunnilla.
Viereisellä pellolla järjestettiin heinäntekonäytös, jossa satoa korjattiin traktorivetoisilla työkoneilla. Perinteisiin asuihin pukeutunut talkooväki laittoi osan heinistä seipäille, loput paalattiin kovapaalaimella.
Aros-niittokone, JF-ketjuharava, Claas Markant -kovapaalain sekä heinähäntä edustivat hyvin 1960–70-luvun konekantaa. Heinähäntä sopi hyvin heinän lähikuljetukseen, mutta tuotteena sen elinkaari oli lyhyt.
Traktoreiden kiihdytysnäytös
Traktorimiehet pääsivät näyttämään traktoreidensa tehoja ja kuskit taitojaan näytösluonteisessa kiihdytyskilpailussa, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa. Varsinaisesta kilpailusta ei kuitenkaan voi puhua, sillä koneet olivat hyvin eri tehoisia ja painoisia – myös viritysaste oli savun muodostuksen perusteella hyvin vaihteleva.
Kalusto oli tapahtuman hengen mukaisesti hieman vanhempaa rautaa. Tehtävänä oli vetää noin 15 tonnin painoiseksi kuormattua Multiva-perävaunua 400 m. Lähtö oli seisova, loppunopeus kolmen kympin luokkaa.
Kisassa muita kevyempi ja 3-sylinterisellä puolikasmoottorilla, mutta osittain synkronoidulla laatikolla varustettu Valmet 565 pisti hyvin kampoihin isolle kuutoskoneille! Kuskilta vaadittiin taitoa, sillä synkronoimattomalla laatikoilla varustetun traktorin vaihteen vaihto vaati saumatonta käden ja jalan yhteistoimintaa. Fordson Majorin erikoinen vaihdekaavio tuntui sopivaan kiihdytyskilpailuun, sillä vaihto vitoselta kuutoselle tehdään kertojalla!
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



