Karhottimet noukkimella

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Itävaltalainen Retter on paneutunut noukinkarhottimessaan rakenteisiin peusteellisesti, mukana on uusia oivalluksia. Noukkimen edessä on painirulla ja yläpuolella kiihdytin, joka pakottaa noukittavan materiaalin virtaamaan tasaisesti kuljettimelle.
Itävaltalainen Retter on paneutunut noukinkarhottimessaan rakenteisiin peusteellisesti, mukana on uusia oivalluksia. Noukkimen edessä on painirulla ja yläpuolella kiihdytin, joka pakottaa noukittavan materiaalin virtaamaan tasaisesti kuljettimelle.
Retterissä noukkimen piikit ovat kasetissa, joka on puristettu keskiakseliin yhdellä pultilla. Piikit on lisäksi taitettu taaksepäin, jolloin ne eivät kerää yhtä helposti epäpuhtauksia kuin suora piikki.
Retterissä noukkimen piikit ovat kasetissa, joka on puristettu keskiakseliin yhdellä pultilla. Piikit on lisäksi taitettu taaksepäin, jolloin ne eivät kerää yhtä helposti epäpuhtauksia kuin suora piikki.
Kuhn esitteli myös uuden mallin Herqe Maxxin, joka on edellistä mallia huomattavasti kevyempirakenteinen ja yksinkertaisempi. Kuhn luottaa pelkkään paininrullaan ja ohjainpeltiin, erillistä kiihdytintä ei ole tarjolla.
Kuhn esitteli myös uuden mallin Herqe Maxxin, joka on edellistä mallia huomattavasti kevyempirakenteinen ja yksinkertaisempi. Kuhn luottaa pelkkään paininrullaan ja ohjainpeltiin, erillistä kiihdytintä ei ole tarjolla.
Slovenialainen Sip on tuonut myös markkinoille noukinkarhottimen, jossa on yläpuolinen kiihdytin. Kuljetin on kaksiosainen, ja osia liikuttamalla saadaan karhe keskelle, jommallekummalle sivulle tai molemmille sivuille.
Slovenialainen Sip on tuonut myös markkinoille noukinkarhottimen, jossa on yläpuolinen kiihdytin. Kuljetin on kaksiosainen, ja osia liikuttamalla saadaan karhe keskelle, jommallekummalle sivulle tai molemmille sivuille.
Kuormainvalmistajana tunnettu Sigma on tuonut Alfaspeed karhottimen tuotantoon, edellisessä Agritechnikassa se oli vasta protomallina esillä. Kuljettimia on kaksi, joita liikuttamalla karhonmuodostusta ohjataan keskelle tai sivuille. Esittelijä kertoi Alfaspeediin olevan tulossa myös yläpuolinen kiihdytin, ongelmia on hänen mukaansa kostealla materiaalilla.
Kuormainvalmistajana tunnettu Sigma on tuonut Alfaspeed karhottimen tuotantoon, edellisessä Agritechnikassa se oli vasta protomallina esillä. Kuljettimia on kaksi, joita liikuttamalla karhonmuodostusta ohjataan keskelle tai sivuille. Esittelijä kertoi Alfaspeediin olevan tulossa myös yläpuolinen kiihdytin, ongelmia on hänen mukaansa kostealla materiaalilla.

Noukinmalliset karhottimet, eli mergerit, ovat alkaneet yleistyä. Italialainen Roc on uranuurtajana ensimmäinen tehokkaan hinattavan mallin markkinoille tuoja. Kilpailijoita on alkanut tulla ja Agritechnikassa esillä oli jo neljä muutakin merkkiä, Kuhn, Retter, Sigma ja Sip.

Miksi noukinmallinen on parempi – vai onko? Kysymykseen on yksi selvä vastaus: noukkimella saa rehun puhtaampana karheelle kuin roottorityyppisillä koneilla. Aivan epäpuhtauksista vapaata rehua ei noukinmallikaan välttämättä tuota, sillä epätasaisella pellolla voi noukkimen piikki napata multaa rehun mukaan – kivet kyllä pääsääntöisesti jäävät pellolle. Niittokone on voinut myös sotkea multaa karheeseen, ja maamyyrän kasat ovat todella pahoja tehokkaassa korjuussa.

Toimintaperiaatteeltaan noukinkarhotin on yksinkertainen: noukkimen takana on kuljetinhihna, joka siirtää metriaalin joko keskelle tai toiseen päätyyn. Yleensä noukkimet on tehty kahdesta tai kolmesta lohkosta, jolloin keskellä oleva kapea noukin nostetaan ylös tai otetaan pois, kun halutaan karhottaa keskelle. Toinen vaihtoehto on, että lohkoja on kaksi, ja niitä voidaan siirtää sivulle, jolloin saadaan myös keskelle karhotus aikaiseksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lohkot ovat itsenäisesti toimivia ja saavat pyörintävoiman hydrauliikasta, joten niitä voidaan käyttää monipuolisesti, karhotuksen lisäksi onnistuu kastuneen karheen kääntäminen.

Aivan ongelmattomia noukinkarhottimet eivät ole olleet. Hankalissa oloissa, märällä rehulla karheista on saattanut tulla epätasaisia, kun kuljetinhihnalle tullut tavara ei ole liikkunut kunnolla. Epätasainen syöttö kuljettimelle on voinut myös tukkia karhotinta.

Näyttelyssä oli esillä kone, jossa ongelmaan oli etsitty ratkaisua kehittämällä noukkimen yläpuolelle on muovisorminen kela, jolla kiihdytetään materiaalin nopeutta. Näin saadaan tavara menemään kunnolla hihnalle. Koneessa oli muutakin ennennäkemätöntä: noukkimen piikit on asennettu kaksiosaiseen kasettiin, joka lukitaan yhdellä pultilla kiinni keskiakseliin. Piikit ovat lyhyet ja taaksepäin kaarevat, jolloin ne jättävät helposti materiaalia eteensä, eivätkä pyri väkisin nostamaan sitä kuljettimelle. Yläpuolinen kela siirtää yhdessä noukkimen kanssa tehokkaasti materiaalin kuljettimen päälle, jolloin materiaalin virtaus on tasaista. Itävaltalaiset olivat tutkineet koneensa toimintaa tarkasti ja päätyneet toimintavarmuuden parantamiseksi lisäkelan käyttöön.

Seppo Nykänen

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY