Lisäpotkua vaikeaan maastoon
Hydraulinen veto on alkanut yleistyä mekaanisen, ajovoimanottoon perustuvan vedon korvaajana. Kuorma-autoista tuttu napaveto on hydraulisista vedoista kompaktein ratkaisu, joka on helppo sovittaa esimerkiksi traktorin peräkärryyn. Nyt Ruotsalainen PMC Hydraulics tuo markkinoille todennäköisesti maailman ensimmäisen ISOBUS-väylään perustuvan automaattisen napavedon. Vetävän renkaan pyörimisnopeutta ohjaava tietokone saa ISOBUS-väylältä tiedon traktorin ajonopeudesta. Järjestelmä säätää sen perusteella kuorman tuntevan hydrauliikan, tai ulosotolla toimivan pumpun virtausta täysin automaattisesti. Käyttöpäätteellä voidaan säätää esimerkiksi momentti, jolla rengas pyörii suhteessa ajonopeuteen.
Veto toimii enintään 20 km/h nopeudella, jonka jälkeen järjestelmä vapauttaa sen automaattisesti. Maksiminopeus ”kuivana” on 60 km/h. Yhden akselin vetomoottorit vaativat 100–130 l/min hydrauliikan tuoton 200 bar paineella. Näin saadaan siirrettyä jopa 50 hevosvoimaa vetotehoa kärryn akselille. Kärryn vetävällä akselilla voi olla helposti 8 tonnia painoa, joten pidon ei pitäisi pehmeässäkään maastossa loppua.
Tuomas Anttila
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Vetokisojen kirkasta aatelia - Mäkivetokisat, Kasukkala
- Sähköinen voimansiirto maarakennuksessa
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Suomen Imurikeskus Oy: Iso valikoima tuo imuvoimaa
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Nivalan maaseutunäyttely oli Suomen suurin rehukoneiden työnäytös — esillä oli kalustoa paljon ja monipuolisesti