Kelekkamessut 2014, Rovaniemi: Pituuskasvu kiihtyy

Kelekkamessujen avauspäivänä kävijät täyttivät Lappi Areenan ääriään myöten. Telamattojen pidentyminen on ollut selkeä trendi kelkkailussa jo useamman vuoden ajan, mikä näkyi myös kalustotarjonnassa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Matot ovat viime vuosina pidentyneet. Ski-Doo Summitissa oli näyttelyn pisin matto, 441 cm.
Matot ovat viime vuosina pidentyneet. Ski-Doo Summitissa oli näyttelyn pisin matto, 441 cm.
Lynx Commander 600 E-Tec on rovaniemeläisten käsitys luxus touring -kelkasta, jollaisella voi huoletta poiketa uralta.
Lynx Commander 600 E-Tec on rovaniemeläisten käsitys luxus touring -kelkasta, jollaisella voi huoletta poiketa uralta.
Arctic Cat El Tigre -nimi on otettu uudelleen käyttöön. Kelkka on tarkoitettu kiireiseen menoon.
Arctic Cat El Tigre -nimi on otettu uudelleen käyttöön. Kelkka on tarkoitettu kiireiseen menoon.
Polariksen syömähampaat tulevalle kaudelle: takana Indy 600 ja etualalla uusi Axys 600. Axys on parannettu painos Rush-mallista.  Telaston ja eturungon muutosten ansiosta ajettavuus on parantunut.
Polariksen syömähampaat tulevalle kaudelle: takana Indy 600 ja etualalla uusi Axys 600. Axys on parannettu painos Rush-mallista. Telaston ja eturungon muutosten ansiosta ajettavuus on parantunut.
Yamahan ja Arctic Catin yhteistyö on laajentunut entisestään. Suomeen tuotavista malleista vain Vikingit ja Venturet ovat Yamahan omaa tuotantoa. Kuvassa SR Viper MTX 162 LE -syvänlumen kelkka.
Yamahan ja Arctic Catin yhteistyö on laajentunut entisestään. Suomeen tuotavista malleista vain Vikingit ja Venturet ovat Yamahan omaa tuotantoa. Kuvassa SR Viper MTX 162 LE -syvänlumen kelkka.
Venäläinen Baltmotorsin valmistama SnowDog-moottorihinaaja oli piristävä poikkeus. Yksinkertaisuus on viety huippuunsa ja hintakin on edullinen. Pyörätelastoisena laitteella voi ajaa myös sulan maan aikaan.
Venäläinen Baltmotorsin valmistama SnowDog-moottorihinaaja oli piristävä poikkeus. Yksinkertaisuus on viety huippuunsa ja hintakin on edullinen. Pyörätelastoisena laitteella voi ajaa myös sulan maan aikaan.
Fox Float 3 Evol RC2 -ilmajousivaimentimen läpileikkauskuvassa näkyy (vasemmalla) paineistetulla kaasulla täytetty tila, joka toimii jousena. Oikealla öljytila ja lisäsäiliö. Vaimentimessa on erittäin monipuoliset säädöt kumpaankin suuntaan.
Fox Float 3 Evol RC2 -ilmajousivaimentimen läpileikkauskuvassa näkyy (vasemmalla) paineistetulla kaasulla täytetty tila, joka toimii jousena. Oikealla öljytila ja lisäsäiliö. Vaimentimessa on erittäin monipuoliset säädöt kumpaankin suuntaan.

Perinteistä ns. pätkäkelkkoja 307 sentin matolla näyttelyn tarjonnasta vielä löytyi, mutta painotus oli selvästi siirtynyt crossover-malleihin. Kisapuolellakaan yli 320 cm matolla varustetut kelkat eivät ole harvinaisuus.

Moottoreissa 600-luokkaan kuuluva, nestejäähdytteinen ja 2-tahtinen voimanlähde on Yamahaa lukuun ottamatta kaikilla. Ilmajäähdytteisten moottorien aika lähestyy vääjäämättä loppuaan, sillä päästöjen sovittaminen tiukentuviin määräyksiin on käytännössä mahdotonta, ellei mennä ruiskutekniikkaan. n

Avaa artikkelin PDF