Dieselillä pyörivä Hesselman-moottori – ensimmäisenä moottorin otti käyttöönsä Allis-Chalmers telamalleissaan

Jonas Hesselman kehitti 1920-luvulla bensa- ja dieselmoottorin risteytyksen, jossa piti olla kummankin moottorityypin edut yhdistettynä halpaan hintaan. Hesselman-moottorin käyttökustannukset olivat alhaiset, mutta ominaisuuksiltaan se jäi kauaksi uuden ajan dieseleistä.
Tilaajalle
Suurista traktorivalmistajista ensimmäisenä ja oikeastaan myös ainoana Hesselman-moottorin otti käyttöönsä Allis-Chalmers telamalleissaan KO, SO ja LO vuosina 1934–42. Kuvassa suurin LO-malli, jonka 6-sylinterinen, 13,8-litrainen moottori kehitti 92 hv 1 050 kierroksella. LO-Allis painaa 11,3 tonnia.