Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep saavat Suomessa uuden isännän

Automaahantuonnin uudelleenjärjestelyt Suomessa jatkuvat, kun Bassadone Automotive Nordic -konserniin kuuluva Auto-Bon Oy ostaa Fiatia, Alfa-Romeota ja Jeepiä maahantuovan Astara Ital Finland Oy:n.
Fiatin syömähammas on laaja hyötyajoneuvomallisto, josta löytyy malli jokaiseen segmenttiin. Nyt tarjonta laajentuu myös täyssähköisiin pakettiautoihin, kun Ducatoon, kuvan Scudoon  ja Dobloon tulee sähköinen vaihtoehto dieselin rinnalle.
Fiatin syömähammas on laaja hyötyajoneuvomallisto, josta löytyy malli jokaiseen segmenttiin. Nyt tarjonta laajentuu myös täyssähköisiin pakettiautoihin, kun Ducatoon, kuvan Scudoon ja Dobloon tulee sähköinen vaihtoehto dieselin rinnalle. Kuva: Timo Rintakoski
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tehdyn kaupan seurauksena kaikki Stellantiksen merkit ovat Suomessa saman isännän alla. Auto-Bon Oy:n edustuksiin kuuluvat jo aiemmin Citroen, Peugeot ja DS Automobiles. Huhtikuun alussa mukaan tuli Opel. Nyt tehdyllä kaupalla Auto-Bon Oy:lle siirtyvät Fiat, Alfa-Romeo ja Jeep. Kauppaan kuuluvat myös Fiat Professional -hyötyajoneuvot sekä Abarth-brändi. Astara Ital Finlandin henkilöstö siirtyy kaupan toteuduttua Bassadone-konsernin palvelukseen. Yrityskauppa on ehdollinen kilpailuviranomaisten hyväksynnälle.

“Saman autonvalmistajan merkkien keskittäminen yhdelle maahantuojalle on luontainen jatke alan keskittyessä. Tulemme keskittämään merkkejä myös jälleenmyyjäverkostossa. Keskittäminen mahdollistaa asiakaspalvelun kehittämisen entistä asiakasystävällisemäksi ja vain siten kustannushyödyt realisoituvat koko toimitusketjussa. Asiakkaidemme palvelu tulee myös paranemaan yrityskaupan mahdollistamien hyötyjen seurauksena,” Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle kertoo.

Stellantis-konserni syntyi vuonna 2021, kun ranskalainen PSA Groupe ja italialaisamerikkalainen FCA (Fiat Chrysler Automobiles) fuusioituivat. Stellantiksen tavoitteena on ollut tuoda konsernin kaikki merkit saman maahantuojan alaisuuteen. Suomessa Stellantis valitsi yhteistyökumppanikseen Bassadonen ja Auto-Bonin.

Bassadone Automotive Nordicin toimitusjohtaja Antti Ruhanen toteaa, että koko autoalalla on vahva paine konsolidoitumiselle. ”Olemme tietoisesti tarttuneet mahdollisuuksiin, kun niitä on ollut tarjolla. Fiatin, Alfa-Romeon ja Jeepin mukaantulo on luonnollinen jatkumo Stellantis-yhteistyölle,” Ruhanen sanoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Strategista brändinrakennusta

Kun jokainen Stellantiksen merkki on saman maahantuojan alaisuudessa, on mahdollista saada eniten irti merkkien yhteisistä synergioista, mutta samalla tehdä jokaisen merkin kohdalla omaa vahvaa brändistrategiaa.

”Fiatilla on perinteisesti ollut vahva asema isojen pakettiautojen luokassa Ducatolla. Nyt Fiatin sähköistyvä mallisto on juuri laajentunut kaikkiin pakettiautoluokkiin tarjoten alan tuoreimman tekniikan. Kykenemme Auto-Bonilla keskittymään jokaisella automerkeillä tiettyyn kohderyhmään ja rakentamaan tuotetarjonnan paremmin asiakkaiden tarpeiden mukaan, kun valikoimassamme on kaikki Stellantiksen valmistamat hyötyajoajoneuvot”, Vuolle toteaa uudesta tilanteesta.

Alfa-Romeo julkistaa 2026 mennessä joka vuosi uuden mallin, ja vuonna 2027 koko Alfan mallisto on täyssähköinen. Jeep tulee Auto-Bonille, juuri kun markkinoille tuodaan tuore Vuoden Auto Euroopassa 2023 -voittaja, täyssähköinen Jeep Avenger. Jeepin mallisto on myös sähköistymässä kovaa vauhtia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY