
Renault Masterin neljäs sukupolvi on esitelty – jatkossa kolme voimalinjavaihtoehtoa
Uusi perusrakenne, aerodynaamisempi muotoilu sekä uudet voimalinjat tekevät uudesta Masterista viidenneksen taloudellisemman kuin edeltäjänsä.
Uuden, neljännen sukupolven Renault Masterin ilmettä hallitsevat suuri etumaski, uusi Renaultin logo sekä C-malliset päiväajovalot. Muotoilussa on paneuduttu etenkin ilmanvastuksen pienentymiseen. Kuva: Mc LEANUuden Renault Masterin muotoilussa lähtökohtana on ollut aiempaa aerodynaamisempi ulkokuori. Merkittävin yksityiskohta on se, että korin takaosa on etuosaa kapeampi. Korin kavennus on toteutettu niin, ettei se vaikuta tavaratilan kokoon tai pariovien lastausaukon suuruuteen. Uuden Masterin konepelti on edeltäjää lyhyempi. Tuulilasi alkaa edempää ja se on jyrkemmin kallistettu kuin ennen. Ulkopeilit, etupuskurin ilmanottoaukot ja katto on kaikki viimeistelty aerodynamiikan ehdoilla. Näin ilmanvastuskerroin on pienentynyt yli 20 prosentilla. Paremmalla aerodynamiikalla on samalla hyvä vaikutus melutasoon, joka on alentunut huomattavasti. Keula on suunniteltu Renaultin uuden merkin ympärille, jota kehystää kookas etusäleikkö. Kookkaissa ledivaloissa on päiväajovaloissa Renaultin C-muoto, joka integroituu säleikköön. Korin perusvärejä on seitsemän, minkä lisäksi valittavana on yli 300 erikoisväriä.
Uusi perusrakenne
Renault Masterissa on uusi perusrakenne, jossa akseliväli on lyhyempi kuin ennen. Yhdessä uudelleen suunnitellun etuakseliston kanssa kääntöympyrä on pienentynyt peräti 1,5 metriä, mikä tekee Masterista paljon aiempaa kätevämmän kaupunkikäytössä.
Erilaisia korivaihtoehtoja on 20 kappaletta, joilla kuormatilan koko vaihtelee 11 ja 22 kuutiometrin välillä. Edelliseen sukupolveen verrattuna liukuovet kyljissä aukeavat nyt neljä senttiä enemmän ja tavaratila on kymmenen senttiä pidempi, mikä tekee siitä luokkansa pisimmän. Kaikki tavaratilan mitat koko, pituus, leveys ja suurin kantavuus ovat kasvaneet aiemmasta. Tarjolle tulevat myös alustaversiot sekä kuorma-autoversiot Renault Trucksin kautta.
Uuden jarrujärjestelmän ansiosta jarrujen tehokkuus ja tuntuma pysyvät samoina kuorman muutoksista huolimatta. Automaattinen hätäjarrutus alkaa puolta aiemmin kuin ennen ja jarrutusenergian talteenotto on sähkömoottorissa Mastereissa entistä tehokkaampaa. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt tarjolla 20.
Useita voimalinjavaihtoehtoa
Renault Masterissa on täysin uusi perusrakenne. Tärkeintä parannuksessa ovat alhaisemmat käyttökustannukset, minkä lisäksi kantavuudet ovat kasvaneet. Sekin vaikuttaa positiivisella tavalla kuljetusten tuottavuuteen.
Perinteisempää moottorivalikoimaa edustavat neljä Blue dCi -turbodieseliä, joiden tehot ovat 77, 96, 110 ja 125 kilowattia (105, 130, 150 ja 170 hv). Niillä varustettuna kulutus sadalla kilometrillä on pienentynyt 1,5 litraa sadalla Masterin edelliseen sukupolveen verrattuna. Vaihteistoksi voi valita käsivalintaisen tai täysin uuden ZF:n valmistetta olevan 9-vaihteisen, momentinmuutimella varustetun automaatin.
Sähkömoottoriksi on kaksi vaihtoehtoa. Niistä ennen kaikkea taajamakäyttöön tarkoitetussa on 96 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 40 kilowattituntia ja toimintamatka 180 kilometriä (WLTP). Toisessa vaihtoehdossa sähkömoottori kehittää 105 kilowattia. Siinä ajoakun energiasisältö on 87 kilowattituntia ja toimintamatka 410 kilometriä (WLTP).
Lähitulevaisuudessa Renault Master tulee myyntiin myös vedyllä toimivana polttokennoversiona. Renautia maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n tiedotus- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen muistuttaa, että vedyn jakeluverkosto ja potentiaaliset asiakkaat, sillä hetkellä määrittelevät pitkälti sen, koska vetykäyttöinen Master tuodaan Suomen markkinoille.
Helppoa käytettävyyttä
Renaultin pakettiautojen muotoilujohtaja Louis Morasse korostaa, että uuden Masterin suunnittelussa auton käyttämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertaista. Hän kuvailee ohjaamon olevan käytännöllinen, mukava ja ennen kaikkea laadultaan korkealuokkainen työpaikka.
Myös ohjaamossa on kaikki laitettu uusiksi. S-muotoisen kojetaulun ansiosta keskinäyttö ja säätimet saadaan paremmin kuljettajan saataville. Säilytystilaa on nyt 135 litran verran. Kuva: Mc LEANS-muotoinen kojelauta kääntää kaikki näytöt ja katkaisimet kohti kuljettajaa, minkä ohella se luo ohjaamoon tilan tuntua. Kaikissa Mastereissa on 10-tuumainen kosketusnäyttö. Ohjauspyörä on lainattu sellaisenaan Renaultin henkilöautoista. Siinä on laaja korkeus- ja etäisyyssäätö, mikä auttaa löytämään ihanteellisen ajoasennon. Automaattivaihteisissa Mastereissa ajosuunnan valitsin on viety ohjauspyörään, mikä on vapauttanut tilaa keskikonsoliin.
Tilaa uuden Masterin ohjaamossa onkin runsaasti niin matkustajille kuin tavaroille. Viime mainittua on nyt 135 litraa, mikä on neljänneksen enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Säilytystilaa ja lokeroita on kojelaudassa, pöytälaatikkomaisessa hansikaslokerossa ja kookkaissa ovilokeroissa.
Täysin uusi Master muuttuu kätevästi liikkuvaksi toimistoksi. Kun keskimmäisen istuimen selkänojan taittaa eteen, sen selkänoja toimii pöytänä, jossa on myös paikka tietokoneelle. Lisäksi ohjaamossa on USB-C-portteja, joista saa virtaa tietokoneelle.
Sähkömoottorisissa Mastereissa energiaa voidaan siirtää moneen suuntaan. Niissä on sekä V2L että V2G, mikä tarkoittaa, että autolla pystyy lataamaan toista ajoneuvoa tai käyttämään työkaluja auton virralla. Sen lisäksi on mahdollista syöttää virtaa takaisin sähköverkkoon.
Masterin tieto-viihdejärjestelmä on edistyksellisempi kuin monessa henkilöautossa. Siihen on saatavilla yksi moderneimmista markkinoilla ja uusimmista Renaultin henkilöautomalleista tuttu OpenR Link -järjestelmä sisäänrakennetuilla Googlen palveluilla. Siihen voi langattomasti liittää älylaitteen Android Autolla tai Apple CarPlaylla, jolloin puhelimen tai älylaitteen tiedot peilataan näytölle. Järjestelmää päivitetään kaiken aikaa pilven kautta, jolloin siihen saadaan vielä enemmän Googlen sovelluksia.
Renault Masterin täysin uusi neljäs sukupolvi tulee markkinoille keväällä 2024. Ensimmäisenä tarjolle tulevat sähköversiot sekä manuaalivaihteistolla varustetut dieselmallit. Automaattivaihteistolla varustetut dieselit tulevat saataville vuoden 2024 loppupuolella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


