
Renault Trafic - ja Master -pakettiautot uudistuvat


Renault on valmistanut autoja 120 vuoden ajan ja pakettiautot ovat olleet tuotanto-ohjelmassa alusta alkaen. Traficin ja Masterin juuret ulottuvat vuoteen 1980 ja siitä lähtien ko. Malleja on myyty yli neljä miljoonaa kappaletta. Viime vuonna Traficia ja Masteria myytiin liki 220 000 kappaletta. Euroopan markkinajohtajan tavoitteena on nousta maailman pakettiautomyynnin ykköseksi. Sitä haetaan monipuolistamalla mallistoa mm. tuomalla sähkömoottorit valikoimiin.
Renault Trafic uudistuu ulko- ja sisäpuolelta
Traficin keulailme on uusittu. Henkilöautomainen maski ja C-malliset LED-päiväajovalot kohentavat ulkoista ilmettä. Ohjaamon tummanharmaat verhoilumateriaalit ovat uutta, samoin kojetaulua on päivitetty. Tietoviihdejärjestelmä on joko päivitetty R-LINK Evolution tai kosketusnäytöllä varustettu Media Nav Evolution, joka on Apple CarPlay tai Android Auto -yhteensopiva. Uutta ovat myös laajakulmaiset taustapeilit, etu- ja takatutkat sekä peruutuskamera sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Säilytystilaa ohjaamossa on 90 litraa, joista 54 matkustajan istuimen alla. Pitkän tavaran luukulla saadaan parhaimmillaan 4,15 metriä kuljetustilaa. Kuormatilasta löytyy LED-valaistus. Lisäksi tavaratila on pinnoitettu helpommin puhdistettavalla polypropyleenipinnoituksella.
Moottori on päivitetty 2,0 dCi, josta löytyy 120, 145 ja 170 hv tehoversiot. 145 hv versiossa kulutusta on saatu pudotettu 0,6 l/100km. Kaksi tehokkainta moottoria voidaan valita Getragin kuusinopeuksisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustettuna.
Traficin alkaen malli L1H1 120hv MT Navi Edition maksaa 32 590 euroa. Vakiovarustukseen kuuluu mm. suomenkielinen navigointi, peruutustutka ja -kamera sekä lisälämmitin ajastimella.
Renault Masterissa enemmän uudistuksia
Master on kokenut Traficia merkittävämmät uudistukset. Ulkoinen ilme on aiempaa vahvempi ja C-muotoiset LED-päiväajovalot tuovat yhteneväisyyttä henkilöautomalliston kanssa.
Sisutus ja kojelauta sekä ohjauspyörä ovat täysin uusia. Mittaristossa on 3,5” näyttöruutu ja navigaattorin näyttö on integroitu osaksi kojelautaa.
Säilytystiloja on nyt 105 litraa, joista 62 istuimen alla. Löytyy niin ulosvedettä laatikko kuin ns. lentokonepöytätaso. Älypuhelimen langaton lataustaso sekä tabletin/tietokoneen telakka edustavat moderneinta tekniikkaa. Tietoviihdejärjestelmät ovat samat kuin Traficissa. Vakiovarusteisiin kuuluvat nyt kaistavahti, pysäköintitutka takana ja peruutuskamera sekä sivutuuliavustin, automaattiset ajovalot sekä pyyhkimet.
Moottorina on uudistettu 2,3 litrainen cDi. 150 ja 180 hv versiot ovat aina etuvetoisen yhteydessä. 165 hv versio tulee saataville takavetoisen kanssa. Vaihteistona joko kuusinopeksinen manuaali tai puoliautomaattinen vaihteisto.
Masterista on saatavilla lähes 350 eri vaihtoehtoa, sillä tarjolla on kolme korin korkeutta ja neljä pituutta. Tarjolla on myös alustaversiot niin etu- kuin takavetoisina.
Renault Masterin hinnat ovat pysyneet ennallaan. Master L2H2 150 hv MT Navi Editionin hinta on 37 690 euroa.
Myöhemmin tarjolle tulee myös täyssähköinen Master Z.E. Siinä 57 kW sähkömoottori sekä 33 kWh ajoakku, jonka saa ladattua 32A/7,4 kW WallBox-laturilla täyteen kuudessa tunnissa. Todellisen toimintasäteen luvataan olevan noin 120 km.
Osaston luetuimmat
- Valio maksaa lisähintaa vastuullisesti tuotetusta maidosta4.1.2018
- Sampo Rosenlew on valmistanut jo tuhat metsäkonetta – tuhannes kone lähtee työskentelemään Saksan jyrkkiin rinteisiin12:38
- Uusi fosforiasetus voimaan – lannoituksen säätelyn kattavuus paranee19.1.
- Karsitun energiapuurangan kysyntä on nostanut alkuvuoden 2022 aikana keskimääräistä kuutiohintaa, mikä näkyy Luken tilastoissa.11.5.2022
- Kuopiossa konepäivät tammikuun viimeisenä viikonloppuna17.1.
- Husqvarnalta tulossa markkinoille kevyt takakahvallinen moottorisaha 540 XP mark III6.10.2022
- Sarkamessut järjestetään parin vuoden tauon jälkeen Seinäjoella 27.–28.1.202312.1.