
Renaultilta Master vetyauton prototyyppi – ensimmäiset mallit tulevat saataville 2022


Renault Master umpipakettiautosta on muokattu H2-TECH -mallimerkintää kantava vetykäyttöinen pakettiautoprototyyppi, joka ensiesitellään 27.–28.10 Pariisissa Hyvolution-messuilla. Samalla HYVIA esittelee helppokäyttöisen ja yksinkertaisen vetytankkausaseman prototyypin alueille, missä julkinen tankkausinsfraktuuri on kehitysasteella.
Master H2-TECH
Master H2-TECH on suuri pakettiauto tavaroiden kuljettamiseen, ja siinä on 12 m3 vetoinen tavaratila ja parhaimmillaan 500 km kantama. Master H2-TECH on varustettu 30 kW:n polttokennolla, 33 kWh:n akulla ja säiliöillä, jotka sisältävät yhteensä 6 kg vetyä (4 kpl 1,5 kg:n säiliötä).
Kokoonpano tapahtuu Ranskassa Batillyn tehtaalla. Sähkö- ja vetyjärjestelmäintegraation toteuttaa PVI, Renault Group:n tytäryhtiö Gretz-Armainvilliers’sä. Sähkövoimalinja valmistetaan Cleonin tehtaassa. Polttokennojärjestelmän kokoonpano aloitetaan Flinsin tehtaalla vuoden loppuun mennessä. Vetysäiliöt toimitetaan alihankintana Ranskalaiselta Faurecialta.
Malli tulee saataville Ranskassa vuonna 2022, ja se täyttää niin pienyritysten kuin myös suurten toimijoiden ja paikallisyhteisöjen tarpeet. Vedyllä tapahtuva tavarankuljetus on erityisen tärkeää kevyiden hyötyajoneuvojen kohtaamiin haasteisiin: toimintamatkan laajentamiseen suurilla kuormilla ja ympärivuorokautiseen käyttöön.
Jatkossa prototyyppivalikoima laajenee Master H2-TECH alustaohjaamomallilla, joka on umpipakettiautoa suurempi vaihtoehto tavarankuljetuksiin 19m3 kuormatilalla ja noin 250 km toimintamatkalla varustettuna. Master Citybus H2-TECH onkaupunkikäyttöön valmistettava, jopa 15 matkustajan minibussi yrityksille, julkisyhteisöille ja palveluntuottajille, 300 km toimintamatkalla.
Vedyn tankkausasemaprototyyppi
HYVIAn vedyn tankkausasema mahdollistaa nopean, viiden minuutin tankkausajan. Näin ajoneuvo on käytettävissä käytännössä jatkuvasti.
Aseman toiminta on yksinkertaista. Vety tuotetaan joko paikan päällä vesielektrolyysillä tai toimitetaan paikan päälle kaasusäiliöperävaunuin. Järjestelmä paineistaa ja varastoi vedyn, ennen sen siirtämistä ajoneuvoon haluttaessa. HYVIAn vedyn tankkausasemia voi ostaa tai vuokrata. Tankkausasemat kootaan Ranskassa Flinsin tehtaalla.
Osaston luetuimmat
- Valtra esitteli kuudennen sukupolven S-sarjan traktorit − valmistus Suomessa vaihteistoja ja ohjaamoita myöten
- Fendt esitteli uudet nelisylinteriset 600-sarjan traktorit − Agco Powerin 5,0-litraisen nelosmoottorin parina on portaaton VarioDrive-voimansiirto
- AGCO sijoittaa 2 miljardia dollaria yhteisyritykseen Trimblen kanssa
- Fendtin sähkötraktori sarjatuotantoon – traktorit ovat saatavilla aluksi vain testimarkkinoilla
- Vimek uudistaa kevyen kuormatraktorinsa 870.2-versioksi – koneen erikoisuus on ketteryyttä parantava takatelin ohjaustoiminto
- Ford Rangerista ladattava hybridi markkinoille
- Kiinalaisen konevalmistajan XCMG:n myynti kasvoi ennätyksellisesti