EU:n komissio pyrkii vähentämään liikenteen haittoja – turvajärjestelmiä ja pakokaasuja halutaan valvoa tehokkaammin
Liikenneturvallisuuden ja ilmanlaadun parantamiseksi on EU:n komissio julkaissut esityksen, joka sisältää EU:n tieliikenteen turvallisuutta, ajoneuvojen rekisteröintiä ja katsastusta koskevien sääntöjen kattavan uudistuksen.
EU:n komissio katsoo, että nykyisillä säännöillä ei puututa riittävästi ilman pilaantumiseen ja ajoneuvojen aiheuttamaan meluun. Muun muassa pienhiukkaspäästöjen valvonta vaatisi uusia mittausmenetelmiä. Kuva: Arto TurpeinenEU:n komission ehdottamissa uusissa määräyksissä otetaan huomioon sähköajoneuvojen kasvava määrä ja uusien teknologioiden vaatimukset. Käyttöön on tarkoitus ottaa kokonaan uudenlaisia ja aikaisempaa parempia tarkastusmenetelmiä. Sen lisäksi nykyisin käytössä olevia määräaikaistarkastuksiin liittyviä menetelmiä on tarkoitus kehittää niin, että ne huomioivat aikaisempaa paremmin sähköajoneuvojen tekniset ominaisuudet ja kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Tässä yhteydessä kaikkien jäsenmaiden edellytetään ottavan käyttöön vuosittaiset tarkastukset vanhoille henkilö- ja pakettiautoille sekä ottamaan käyttöön kehittyneitä päästötestausmenetelmiä korkeapäästöisten ajoneuvojen havaitsemiseksi ja pienhiukkaspäästöjen vähentämiseksi.
Lisäksi komissio ehdottaa digitaalisten rekisteröinti- ja määräaikaiskatsastustodistusten käyttöönottoa, rajat ylittävän tietojen jakamisen yksinkertaistamista ja kansalaisten suojelemista vilpillisiltä toimilta, kuten matkamittarilukeman manipuloinnilta. Myös määräaikaiskatsastuksia helpotettaisiin toisessa EU-maassa tilapäisesti oleskeleville.
Komissio haluaa, että nykyiset säännöt, jotka on päivitetty viimeksi vuonna 2014, uudistetaan huomioimaan tekniikan kehitys. Tähän liittyy kuljettajaa avustavien järjestelmien ja sähköajoneuvojen kasvava määrä. Lisäksi komissio katsoo, että erittäin saastuttavat ja meluisat ajoneuvot, vaikka niitä onkin suhteellisen vähän, aiheuttavat suhteettoman suuren osan haitallisista päästöistä.
Ehdotetut muutokset heijastavat EU:n sitoutumista turvalliseen ja kestävään liikkuvuuteen ja pyrkivät varmistamaan EU:n perustavoitteisiin kuuluvan ihmisten ja tavaroiden vapaan liikkuvuuden. Vuosina 2026–2050 näiden ehdotusten arvioidaan säästävän noin 7 000 henkeä ja ehkäisevän noin 65 000 vakavaa loukkaantumista.
Tähän pääsemiseksi komissio ehdottaa kolmen direktiivin tarkistamista: ajoneuvojen määräaikaisteknisistä katsastuksista (PTI), ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista ja hyötyajoneuvojen tienvarsitarkastuksesta (RSI).
EU:n komission ehdottamat toimenpiteet:
- Testauksen mukauttaminen uusiin ajoneuvoihin: Sähköajoneuvojen määräaikaistarkastuksissa otetaan käyttöön uusia testausmenetelmiä. Samoin elektronisten turvajärjestelmien toiminnan monitorointiin otetaan käyttöön uudet testit. Tähän kuuluu turvallisuuteen ja päästöihin liittyvien järjestelmien ohjelmistojen eheyden testaus.
- Uusi päästötestaus: seulotaan paljon päästöjä aiheuttavat ajoneuvot, mukaan lukien jälkikäteen päästömanipuloidut ajoneuvot, käyttämällä kehittyneitä menetelmiä pienhiukkasten ja NOx:n mittaamiseen.
- Matkamittarien lukemien tallentaminen kansallisiin tietokantoihin matkamittarihistorian rajat ylittävää vaihtoa varten.
- Vuosittaiset katsastukset otetaan käyttöön kaikissa jäsenmaissa yli kymmenen vuotta vanhoille henkilö- ja pakettiautoille.
- Digitalisointi: Ajoneuvojen sähköisten rekisteröinti- ja määräaikaisten katsastustodistusten myöntäminen ja tietojen vaihto yhteisen alustan kautta hallinnollisten prosessien yksinkertaistamiseksi.
- Määräaikaiskatsastusten vastavuoroinen tunnustaminen: hyväksytään toisessa jäsenvaltiossa suoritettu määräaikakatsastus kuuden kuukauden ajan.
- Parannetaan ajoneuvojen teknisten tietojen saatavuutta viranomaisten välillä.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


