Kaivoksien sekä metsä- ja maatalouden ajoneuvot CO2-tavoitteiden ulkopuolelle
Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio pääsivät alustavaan sopimukseen raskaan liikenteen päästövähennystavoitteista vuoden vaihteessa. Sopimus sisältää tiettyjen toimialojen ajoneuvoille annettavan poikkeuksen asetetuista hiilidioksidipäästötavoitteista. Siten muun muassa kaivosteollisuudessa, metsätaloudessa ja maataloudessa käytettävät ajoneuvot jäisivät tulevien päästövähennystavoitteiden ulkopuolelle.
EU:n asettama päästötavoite tarkoittaa käytännössä sitä, että valtaosan uusista kuorma- ja linja-autoista pitää olla nollapäästöisiä ennen vuoden 2040 aikarajaa. Kuva: ValmistajaEuroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun asetuksesta raskaan kaluston CO2-raja-arvoista. Uusien raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteet kiristyvät asteittain ja asetuksen soveltamisala laajenee. Yhteisymmärrykseen päästiin kolmikantaneuvotteluissa 18.1.2024. Aikaisemmin Euroopan komission esittämä tavoite vähentää uusien yli 7,5 tonnin kuorma-autojen ja linja-autojen hiilidioksidipäästöjä 90 % vuoteen 2040 mennessä säilyi tässä sopimuksessa odotetusti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että valtaosan uusista kuorma- ja linja-autoista pitää olla nollapäästöisiä (ZEV) jo ennen kyseistä aikarajaa.
Sopimuksessa laajennettiin asetuksen soveltamisalaa siten, että se koskee lähes kaikkia uusia raskaita ajoneuvoja mukaan lukien pienemmät kuorma-autot, kaupunkibussit ja perävaunut. Tarkoitus on myös laajentaa asetuksen soveltamisalaa myöhemmässä vaiheessa (2035), jolloin mukaan otetaan erikoistarkoituksiin rakennetut ajoneuvot kuten jäteautot tai betonipumppuautot. Lisäksi komissio selvittää mahdollisuutta sisällyttää soveltamisalaan myös alle 5 tonnin kokonaismassan kuorma-autot.
Asetuksessa vahvistettujen hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteiden ulkopuolelle päätettiin jättää joukko erikseen lueteltuja ajoneuvoryhmiä ja tiettyihin käyttötarkoituksiin myytäviä ajoneuvoja. Näitä ovat:
- pienvalmistajien tuottamat ajoneuvot
- kaivosteollisuudessa, metsätaloudessa ja maataloudessa käytettävät ajoneuvot
- asevoimien ja palokunnan käyttöön tarkoitetut ajoneuvot
- pelastuslaitosten, yleiseen järjestyksenpitoon ja sairaanhoitoon tarkoitetut ajoneuvot.
EU:n ilmastotavoitteiden mukaisesti vuodelle 2030 ja sen jälkeen neuvosto ja parlamentti säilyttivät komission ehdotuksessaan asettamat päästövähennystavoitteet vuosille 2030 (45 %), 2035 (65 %) ja 2040 (90 %). Vuoden 2025 15 prosentin vähennystavoite on jo aikaisemmin säädetty. Nyt syntynyt sopimus on väliaikainen siihen asti, kunnes molemmat toimielimet ovat sen virallisesti hyväksyneet.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

