Stihl vahvistaa akkulaitteiden tuotantoaan panostaen omiin tehtaisiin – lähivuosina tulossa yli 30 uutta akkutuotetta
Pienkonevalmistaja Stihl AG jatkaa akkulaiteiden tuotannon kehittämistä ja tuo markkinoille lähivuosina yli 30 uutta akkutuotetta.
Stihl panostaa akkutyölaitteiden lisäksi nyt vahvemmin akkujen erilaisiin latausmahdollisuuksiin. Autoihin ja toimipisteille on tarjolla useita vaihtoehtoja, miten käyttäjien akkuja voidaan ladata, turvallisesti. Kuva: Tommi HakalaKansainvälisessä lehdistöpäivässä Stihlin hallituksen puheenjohtaja Michael Traub kuitenkin totesi: ”Metsässä polttomoottorilaitteet ovat viimeisenä käytössä ja niiden kehitykseen panostetaan edelleen. Nyt panostetaan akkujen latauksen helpottamiseen kaikissa olosuhteissa.”
Liikenteen ja työkonetekniikan sähköistymisen tahti on kiivas. Ja siihen 97 vuotta polttomoottorikäyttöisiä pienkoneita valmistanut Stihl AG panostaa entistä enemmän – unohtamatta polttomoottorilaitteita. Kunnianhimoinen tavoite on nostaa nykyinen akkulaitteiden 20 % osuus liikevaihdosta 80 % tasolle, vuoteen 2035 mennessä.
Korona-ajan erilaisten tuotantoketjujen ongelmien oppimana Stihl panostaa myös omien tuotantolaitosten komponenttivalmistuksiin. Esimerkisi Stihlin syntymäpaikkaan, Saksan Waiblingeniin rakennetaan uutta omien sähkömoottorikomponenttien tuotantolinjaa. Sillä varmistetaan myös tuotekehityksen suora yhteys valmistustekniikkaan. Akkutuotteille on myös rakenteilla uusi tehdas Romaniaan, komponenttilogistiikkaa on vahvistettu Saksaan rakennetulla logistiikkakeskuksella.
Tällä hetkellä Stihl tarjoaa jo lähes kaiken metsässä ja pihanhoidossa tarvittavat akkutuotteet, niin kuluttajatason, kuin ammattilaisten tarpeisiin. Sen vuoksi uudet tuotteet tulevat parantamaan koneiden käytön infratruktuuria, eli lataamista. Erilaiset latausasemat, etenkin turvallisuusvaatimukset täyttävinä, tekevät tuloaan.
Uusissa tuotteissa tulee markkinoille esimerkiksi kotona ladattava virtapankki PS 3000, jolla voidaan maastossa ladata useampi tehokkaimman version konekohtainen akku. Se tavallaan vastaa metsurin combikannua ja samalla tarve hankkia enemmän lisäakkuja poistuu. Toinen lataukseen liittyvä innovaatio on mahdollisuus asentaa monilatauslaitteita kiinteästi autoon ja ladata niitä tehokkailla sähköautojen latauspisteillä. Saksassa on myös kehitetty ympäristönhoitoyrityksille suunnattu sähköpakettiauto, jonka akusto lataa myös työkoneakkuja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


