Pääkirjoitukset

Hankintalakia ei sovelleta reilusti – kriteereillä pyritään manipuloimaan hankintapäätöstä

Suomessa hankintalain tarkoitus on taata rehti kilpailu ja viisaat hankinnat. Kun julkisyhteisö tekee hankintoja oman organisaationsa ulkopuolelta, sen on käytettävä veronmaksajien rahoja oikeudenmukaisesti. Julkisyhteisöön kuuluvat valtio, kunnat sekä niiden laitokset. Yritykseen hankintalakia sovelletaan tapauksissa, joissa yritys saa julkista tukea hankintaansa yli puolet hankinnan arvosta. Hankinta voi koskea tavarahankintoja, vuokraamista tai urakkaa.

Käytännössä hankintalakia sovelletaan usein vähintäänkin erikoisella tavalla. Toimitaan lain kirjaimen mutta ei lain hengen mukaisesti.

Esimerkiksi traktorihankinnoissa kunta tai kaupunki saattaa asettaa traktoritarjouksen tekijöille teknisiä vaatimuksia, joilla tarjokkaita voidaan järjestelmällisesti pudottaa pois vertailusta. Pahimmillaan kriteereihin asetetaan maininta, ettei vaihtoehtoisia tarjouksia hyväksytä.

Jos kaupunki vaatii, että traktorissa on oltava powershift-vaihteisto tietynlaisella pika- ja aluevaihdejaolla, valtamerkeistä neljä viidestä on tarjouskilpailusta ulkona. On tapauksia, joissa hydrauliikalta on vaadittu rakenteellisia erityisominaisuuksia, joilla ei toiminnallisuuden kannalta ole juuri merkitystä. Joskus kunta on vaatinut traktorilta tiettyä väriä, vaikka väri ei vaikuta traktorin tuottavuuteen eikä arvon säilymiseen.

Normaalisti traktoria ostavalla asiakkaalla on oikeus itse päättää, millaisen traktorin hän haluaa ja keneltä hän sen ostaa. Osa päätöksenteon motiiveista on rationaalisia järkisyitä, kuten vaikkapa tuttu merkki, toimiva huolto lähellä ja myyjä, joka on luotettava ja kunnioittaa yhteistyötä asiakkaan kanssa. Toki traktorin hankinnassa tunteetkin vaikuttavat.

Joskus kaupungin traktoria käyttävillä ammattilaisilla on selkeät mieltymykset, millaisen koneen he haluavat. Tietenkin työkalujen pitää olla hyviä ja ammattilaisille mieluisia. Kilpailutuksen kriteerit tulee laatia myös työntekijöiden toiveita kuunnellen.

Päätöksentekijät tekevät epäilemättä parhaansa, jotta kilpailutus johtaisi kokonaisuutena hyviin ratkaisuihin. Usein päättäjillä ei kuitenkaan ole käsitystä, millaisia teknisiä ominaisuuksia traktorissa kulloinkin pitäisi olla. Se tekee tilanteesta heidän kannaltaan erittäin vaikean.

Jos yksittäinen traktorimyyjä pääsee määrittelemään, että kilpailutuskriteereissä pitää olla joitakin tiettyjä teknisiä ominaisuuksia, tilanne voi olla ongelmallinen. Erikoisvarusteet pitää pystyä perustelemaan traktorin käytön näkökulmasta läpinäkyvästi. Tarvittaessa kannattaa pyytää arviota riippumattomilta ammattilaisilta, ei traktorimyyjiltä.

Traktoriammattilainen huomaa, jos kilpailutuksen kriteerit on asetettu tarkoitushakuisesti: kaupan on haluttu menevän tietylle taholle. Jos kriteerit on asetettu kilpailua rajoittaviksi, edes valitusmenettely ei auta.

Onko hankinta tuolloin kokonaistaloudellisesti viisain?

Hankintalaki on turha, jos toimintatavat eivät noudata lain henkeä. Kyse on veronmaksajien rahoista.

Lue lisää