Case Maxxum -malliston historia

1987
Ensimmäinen Maxxum 5100 -sarjan prototyyppi valmistui 6.11.
1990
Maxxum-sarja esiteltiin Euroopassa. Maxxumit valmistettiin Saksassa, entisessä Internationalin Neussin traktoritehtaassa.
Muutos edellisestä mallistosta, 56-sarjasta oli merkittävä. Moottorit, voimansiirrot ja ohjaamot olivat traktoreissa täysin uusia. Uudet moottorit kehitettin yhteistyössä Cumminsin kanssa. Pienimmässä 5120-mallissa moottori oli nelisylinterinen, muissa malleissa sylintereitä oli kuusi. Kuutosmoottoreiden tehot olivat nykymittapuulla vaatimattomia, mutta aikanaan vertailukelpoisia kilpailijoihinsa nähden.
Maxxumin voimansiirto oli 1990-luvun mittapuulla moderni. Kaikissa malleissa oli vakiona sähköhydraulinen suunnanvaihdin ja neliportainen pikavaihde. Suunnanvaihtimessa huomionarvoista oli se, että sekä eteen- että taakseajolle oli omat monilevykytkimensä.
Mallisto pysyi muuttumattomana vuosina 1990–1993.
1993
Vuonna 1993 Case IH esitteli aiemman lippulaivan, 5140-mallin yläpuolelle 15 hv tehokkaamman 5150-mallin. Samassa yhteydessä vuonna 1993 esiteltiin 5130-mallin parannettu painos, jossa ruiskutuspumppu oli vaihdettu toiseen. 5130-mallin rinnalle tuli 5130S, jonka hintaa painettiin edullisemmaksi muun muassa karsimalla pikavaihteet sekä muita varusteita.
1994
Seuraavat uudistukset esiteltiin vuonna 1994, kun Maxxum Plus -mallit näkivät päivänvalon. Uudistukset olivat pieniä ja painottuivat lähinnä mukavuuteen. Helpoimmin Plus-mallit tunnistaa siitä, että niiden suunnanvaihtajien vivuissa on erillinen vapaa-asento.
1996
Vuonna 1996 Maxxum-mallisto korvattiin Maxxum Pro -mallistolla. Moottoritehot kasvoivat hieman, mukavuusvarusteita lisättiin ja ohjaamon kattoa korotettiin. Pro-malleissa pikavaihteiden hallinta vaihdettiin vaihdevivun päähän erillisen kepin sijasta ja koko malliston moottoritehot sekä polttoainetankin tilavuudet kasvoivat hieman. Maxxum osoittautui menestykseksi, sillä vuoteen 1996 mennessä Maxxumeita oli myyty maailmanlaajuisesti jo yli 50 000 kappaletta.
1997
5100-sarjan Maxxum- ja Maxxum Pro -mallien valmistus päättyi Saksassa 27. kesäkuuta, kun sarjanumerolla JJF 1067931 varustettu Case IH Maxxum 5150 Pro rullasi ulos tuotantolinjalta. Viimeinen valmistunut traktori on näytillä Saksassa Sinstedenin kulttuurikeskuksen museossa Düsseldorfin lähistöllä Grevenbroichissa. Suomessa Maxxumeita myytiin vielä myöhemminkin, sillä silloinen maahantuoja Kesko oli hankkinut runsaasti traktoreita varastoihinsa. Edellä mainittuja malleja ehdittiin valmistaa yhteensä 60 894 kappaletta.
Osaston luetuimmat
- Eteläafrikkalainen ACO-traktorimerkki syntyi, kun paikallinen viljelijä ei löytänyt markkinoilta sopivaa vaihtoehtoa − tavoitteena oli luoda tuhoutumaton traktori
- Jouni Kolehmainen sai ensikosketuksen salaojitukseen jo 13-vuotiaana – nyt mies urakoi salaojatyömailla jo kolmannessa sukupolvessa
- Vuoden 2023 traktorivertailussa perehdyttiin etukuormaimien uusiin ominaisuuksiin – kuormainten vaa’at ja automaattiset toiminnot helpottavat päivittäistä työskentelyä
- Karjatilallinen ja yrittäjä Juha Salin on jatkuva kehittäjä, joka käyttää otolliset tilanteet hyväksi – ”Yrityksen päätöksenteossa ei pitäisi lukita mitään lopulliseksi”
- Alansa ammattilainen: Harri Sukuvaara maatalouden jatkuvasta myllerryksestä – ”Kaikkeen ei voi vaikuttaa yrittäjänä, mutta oma ruutu pitää hoitaa hyvin, jotta pysyy mukana.”
- Maatalousyrittäjä Petri Jääskeläisen usko tulevaan on säilynyt – ”Aiemmat sukupolvet ovat tilaa kehittäneet, mikä innostaa jatkamaan hankalista ajoista huolimatta”
- Traktorivertailun 2023 voitto meni pitkästä aikaa uuteen osoitteeseen – voittaja oli tasaisen vahva testin työtehtävissä