Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Case Maxxum -malliston historia

Case Maxxum -mallisarjan historian vaiheet alkoivat vuonna 1987 ja jatkuivat vuoteen 1996.
Viimeinen 5100-sarjan Maxxum valmistui Neussin tehtaan linjalta 27. kesäkuuta vuonna 1997.
Viimeinen 5100-sarjan Maxxum valmistui Neussin tehtaan linjalta 27. kesäkuuta vuonna 1997. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

1987

Ensimmäinen Maxxum 5100 -sarjan prototyyppi valmistui 6.11.

1990

Maxxum-sarja esiteltiin Euroopassa. Maxxumit valmistettiin Saksassa, entisessä Internationalin Neussin traktoritehtaassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Muutos edellisestä mallistosta, 56-sarjasta oli merkittävä. Moottorit, voimansiirrot ja ohjaamot olivat traktoreissa täysin uusia. Uudet moottorit kehitettin yhteistyössä Cumminsin kanssa. Pienimmässä 5120-mallissa moottori oli nelisylinterinen, muissa malleissa sylintereitä oli kuusi. Kuutosmoottoreiden tehot olivat nykymittapuulla vaatimattomia, mutta aikanaan vertailukelpoisia kilpailijoihinsa nähden.

Maxxumin voimansiirto oli 1990-luvun mittapuulla moderni. Kaikissa malleissa oli vakiona sähköhydraulinen suunnanvaihdin ja neliportainen pikavaihde. Suunnanvaihtimessa huomionarvoista oli se, että sekä eteen- että taakseajolle oli omat monilevykytkimensä.

Mallisto pysyi muuttumattomana vuosina 1990–1993.

1993

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vuonna 1993 Case IH esitteli aiemman lippulaivan, 5140-mallin yläpuolelle 15 hv tehokkaamman 5150-mallin. Samassa yhteydessä vuonna 1993 esiteltiin 5130-mallin parannettu painos, jossa ruiskutuspumppu oli vaihdettu toiseen. 5130-mallin rinnalle tuli 5130S, jonka hintaa painettiin edullisemmaksi muun muassa karsimalla pikavaihteet sekä muita varusteita.

1994

Seuraavat uudistukset esiteltiin vuonna 1994, kun Maxxum Plus -mallit näkivät päivänvalon. Uudistukset olivat pieniä ja painottuivat lähinnä mukavuuteen. Helpoimmin Plus-mallit tunnistaa siitä, että niiden suunnanvaihtajien vivuissa on erillinen vapaa-asento.

1996

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vuonna 1996 Maxxum-mallisto korvattiin Maxxum Pro -mallistolla. Moottoritehot kasvoivat hieman, mukavuusvarusteita lisättiin ja ohjaamon kattoa korotettiin. Pro-malleissa pikavaihteiden hallinta vaihdettiin vaihdevivun päähän erillisen kepin sijasta ja koko malliston moottoritehot sekä polttoainetankin tilavuudet kasvoivat hieman. Maxxum osoittautui menestykseksi, sillä vuoteen 1996 mennessä Maxxumeita oli myyty maailmanlaajuisesti jo yli 50 000 kappaletta.

1997

5100-sarjan Maxxum- ja Maxxum Pro -mallien valmistus päättyi Saksassa 27. kesäkuuta, kun sarjanumerolla JJF 1067931 varustettu Case IH Maxxum 5150 Pro rullasi ulos tuotantolinjalta. Viimeinen valmistunut traktori on näytillä Saksassa Sinstedenin kulttuurikeskuksen museossa Düsseldorfin lähistöllä Grevenbroichissa. Suomessa Maxxumeita myytiin vielä myöhemminkin, sillä silloinen maahantuoja Kesko oli hankkinut runsaasti traktoreita varastoihinsa. Edellä mainittuja malleja ehdittiin valmistaa yhteensä 60 894 kappaletta.