Kun lasketaan kustannuksia, kallis nykykalusto suoriutuu rehunteosta halvemmalla kuin vanhanaikaiset koneet
Konehankinnassa hinta on toki tärkeä edelleen. Kustannuksia laskemalla kallis kalusto korjaa kuitenkin sadon vanhanaikaista kalustoa halvemmalla.
”Rehunteko on mennyt usein urakointilinjalle, sillä kalliille koneille pitää vain saada riittävästi käyttötunteja”, kirjoittaa Erkki Holma. Kuvituskuva Kuva: Eino Kuhmonen1970-luvun puolivälissä niittosilppureita myytiin vuodessa yli 5 000 kpl. Työleveys oli 1,10 m ja käytännössä silppuri leikkasi nurmea metrin leveydeltä.
Silppureihin oltiin tyytyväisiä, korvasihan se rehunteossa niittokoneen, haravan ja talikon, mutta paljon siihen rehuun jäi vielä rukkasen kuvia.
Kun maataloutta moititaan ylikoneellistamisesta, kyllä sitä ennenkin on paljon koneisiin rahaa laitettu. Koneet olivat halpoja, mutta niitä myytiin hirveitä määriä.
Kun viime kesänä ajoin rehunteon aikaan Etelä-Suomesta Keski-Pohjanmaalle, en nähnyt muita rehuntekokoneita kuin itsekulkevia silppureita. Ne puhalsivat 15 metrin leveydeltä koottua karhoa silputtuna 50 m³ kärryyn. Moottoritehot olivat 500 hv vaiheilla ja siitä ylöspäin. Niin on rehunteko muuttunut.
Kun lasketaan rehunteon kustannuksia, kallis nykykalusto suoriutuu siitä halvemmalla kuin vanhanaikainen ja aikanaan ihannoitu yhdistelmä. Niille pitää vain saada riittävästi käyttötunteja. Siksi rehunteko on mennyt usein urakointilinjalle.
Kelasilppuria hankittaessa ostopäätökseen vaikuttivat hinta ja oliko myyjä ostajalle tuttu. Vannoutunut osuuskauppaväki osti osuuskaupasta. Hankkijasta ostivat ne, jotka noudattivat tuottajajärjestön kehotusta keskittää hankinnat sinne ja keskolaiselta kauppiaalta ostivat ne, jotka tunsivat paikallisen kauppiaan mukavimmaksi kauppakumppaniksi.
Yli sadantonnin koneinvestoinnissa huoltopalvelun saatavuus on arvossaan.
Huollon saatavuudella ei ollut merkitystä. Terät pystyi vaihtamaan isäntä itse, jos jakoavain pysyi kädessä.
Yli sadan tonnin koneinvestoinnissa huoltopalvelun saatavuus on arvossaan. Nimittäin osa korjauksista on sellaisia, että niiden tunnistamisessa tarvitaan järjestelmälisenssejä ja sellainen on vain sopimushuoltajalla.
Konehankinnassa hinta on toki tärkeä edelleen, mutta hyvän huollon saatavuus menee sen edelle. Näin ovat monet kyselytutkimukset osoittaneet.
Koneen puhdistaminen, huolto ja vikojen korjaaminen seuraavaa vuotta varten on iso työ. Kysyin saksalaiselta urakoitsijalta, paljonko aikaa on varattava itsekulkevan silppurin puhdistamiseen käyttökauden jälkeen. ”Vähintään viikko siihen on varattava”. Sen päälle tulevat huoltotyöt ja korjaukset ja niihin on varattava toinen viikko. Näin hän tuumi ja puhui kokemuksesta. On huomattava kuitenkin, että Saksassa korjataan loppusyksystä maissia, mikä taikinoi koneen pahasti.
Tapasin saksalaisen konekauppiaan, joka tarjoaa asiakkailleen korvausta vastaan silppurin täydellisen puhdistamisen, huollon ja korjaukset sekä talviaikaisen säilytyksen sisätiloissa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, ostavat seuraavankin koneen häneltä. Ja kun asiakas haluaa vaihtaa koneen uuteen, kauppias tietää tarkkaan vanhan koneen kunnon ja korjaustarpeet. Kauppias tietää, paljonko siitä voi hyvittää. Kauppias voi antaa seuraavalle ostajalle tarkan kuvauksen, minkälaisen yksilön ostaja on saamassa.
Kannattavin asiakas on tyytyväinen asiakas, hän tekee kauppaa toisenkin kerran. Tämä on kauppiaan mukaan syy, miksi hän lähti huolehtimaan asiakkaiden koneiden talvihuollosta.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



